DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 11605401
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
14 Pràctiques Externes obligatòria Primer AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Economia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Geografia
Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica f.diaz@urv.cat
josepxavier.ruiz@urv.cat
manuel.sanroma@urv.cat
magi.sunyer@urv.cat
anna.clotet@urv.cat
maria.riera@urv.cat
mariaisabel.calle@urv.cat
maria.bargallo@urv.cat
rosam.sole@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
miquelangel.bove@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
natalia.catala@urv.cat
jaume.masons@urv.cat
magdalena.aguilo@urv.cat
iban.garciabores@urv.cat
felix.gilgado@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
olga.cubells@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
javier.lopez@urv.cat
sara.paco@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariona.cervera@urv.cat
miriam.diazdelosbernardos@urv.cat
jordina.gort@urv.cat
silvia.subirats@urv.cat
laura.villalba@urv.cat
francesc.garcia@urv.cat
nuria.masgoret@urv.cat
silvia.vea@urv.cat
victor.grau@urv.cat
oriol.teixell@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
carlesmaria.castella@urv.cat
mariaisabel.panosa@urv.cat
monica.montserrat@urv.cat
nuria.llorens@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
monica.lopez@urv.cat
susanamaria.campillo@urv.cat
jessica.margalef@urv.cat
marta.terreu@urv.cat
Professors/es
DÍAZ GONZÁLEZ, FRANCISCO MANUEL
RUIZ MARTÍ, JOSÉ JAVIER
SANROMÀ LUCIA, MANUEL
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
CLOTET ROMEU, ANNA MARIA
RIERA TOLÓ, MARIA
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
MASONS BOSCH, JAIME
AGUILÓ DÍAZ, MAGDALENA
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
CUBELLS BARTOLOMÉ, OLGA
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
LÓPEZ FERNÁNDEZ, JAVIER
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CERVERA GARCIA, MARIONA
DÍAZ DE LOS BERNARDOS SÁNCHEZ, MIRIAM
GORT OLIVER, JORDINA
SUBIRATS BENET, SÍLVIA
VILLALBA ARASA, LAURA
GARCIA GRAU, FRANCESC
MASGORET FORTUNY, NÚRIA
VEÀ VILA, SÍLVIA
GRAU FERRER, VICTOR
TEIXELL PUIG, ORIOL
CAMPS GIRONA, JAUME
CASTELLÀ ESPUNY, CARLES MARIA
PANOSA DOMINGO, MARIA ISABEL
MONTSERRAT GRAU, MÒNICA
LLORENS POCA, NURIA
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
LÓPEZ BAGES, MÒNICA
CAMPILLO MUÑOZ, SUSANA MARIA
MARGALEF PALLARÈS, JÈSSICA
TERREU CELMA, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del professor de secundària obligatòria i postobligatòria AP9
AP10
Identificar els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques AP9
Observar l'organització, planificació, gestió i intervenció que es porta a terme en la institució educativa AP1
Obtenir un coneixement proper de la realitat educativa i els professionals que en formen part (prestant una especial atenció a la figura del docent). AP1
Percebre com s’ensenya i com s’apliquen diferents models, estratègies i sistemes d’ensenyança. AP1
AP2
AP3
AP7
Desenvolupar actituds personals adients pel futur exercici professional de la docència BC2
BC4
BC7
Identificar les característiques de l'alumnat sobre el que s'ha d'incidir AP2
Dissenyar, desenvolupar i avaluar una unitat didàctica AP2
AP3
AP4
AP5
Utilitzar les tècniques i els recursos didactics necessaris per a una bona gestió dels procés educatiu a l'aula AP3
AP6
Aplicar las habilitats de comunicació i interacció didàctica AP7
Acceptar i integrar les crítiques sobre l'actuació com a futur professor de secundària BC3
BC5
BC6
Actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de professor de secundària BC1
BC7

Procediments de selecció
Procediments
El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i la nota d'accés al Màster.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 3 0 3
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 6 34 40
Relació amb el tutor de pràctiques intern 14 3 17
Relació amb el tutor de pràctiques extern 32 6 38
 
Estada de pràctiques 80 170 250
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió informativa abans del període de pràctiques
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i de la nota d'accés al Màster.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El tutor de la universitat mantindrà el contacte amb l'estudiant mitjançant tutories virtuals i presencials.
Relació amb el tutor de pràctiques intern El tutor es coordinarà amb l'estudiant mitjançant el correu electrònic i possibles visites al centre
Relació amb el tutor de pràctiques extern El tutor de centre es coordinarà amb l'estudiant en la seva estada al centre
Estada de pràctiques L'estudiant realitzarà la seva estada de pràctiques al centre educatiu en el mateix horari que el seu mentor / tutor del centre fins a completar el total d'hores (170) dins el període establert.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
Descripció

El tutor de la universitat es coordinarà tant amb el mentor / tutor del centre com amb l'estudiant, de manera presencial o mitjançant recursos en línia.


Avaluació
  Descripció Pes
Estada de pràctiques Avaluació de les competències docents a partir de l'observació a l'aula, la valoració dels materials didàctics i de l'informe final.

El tutor de centre: 50%
El tutor d'universitat: 50%

S'han de superar les dues parts per poder aprovar les Pràctiques externes.
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de les pràctiques es realitzarà a partir de les competències docents de l'estudiant en l'ambit de l'aula


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent