DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TECNOÈTICA Codi 11625204
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
Adreça electrònica juan.gonzalezm@urv.cat
franciscojavier.carrera@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
CARRERA FARRAN, FRANCISCO JAVIER
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer de les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic.
  AC2 Analitzar les TIC com a mitjans i recursos formatius i la seva incidència.
  AC3 Analitzar les TIC com a eina i instrument per al disseny i desenvolupament d'accions formatives i d'entorns de formació.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Contrastar la informació mitjançant la utilització de diferents fonts. AC1
AC2
AC3
BC2
BC12
CC4
Conèixer i respectar els drets d’autor i les possibilitats d’utilització de documents localitzats a la xarxa. AC1
AC2
AC3
BC2
BC12
CC4

Continguts
Tema Subtema
Conceptes fonamentals d’ètica
Ètica dels mitjans de comunicació...
Publicacions digitals i drets d’autor.
Ús adequat d’Internet.
Aspectes legals, ètics i deontològics de les TIC.
Les relacions interpersonals, l’intercanvi cultural i la formació en valors.
Gestió de la informació i del coneixement i intranets corporatives.
Cultura d’empresa a través de la xarxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 9 18
Treballs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 45 45
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Sessions via xarxa (els professors estan distribuïts per diferents universitats) per treballar els continguts teòrics de la matèria.
Treballs Es generen guies de treball per a poder realitzar activitats de manera individual i en horari flexible. El professor fa de guia i d’assessor del procés quan l’alumne té algun problema i/o dubte per poder seguir amb el guió establert.
Pràctiques a través de TIC Treball pràctic per treballar aquells aspectes instrumentals dels diferents mòduls de continguts relacionats amb el domini d’eines tecnològiques i/o maquinari-programari específic.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral sessió de videoconferència 60%
Treballs S’ha de realitzar un treball en grup, de forma distribuïda, relacionat amb la gestió i l’organització de la informació i del coneixement les seves bases i com organitzar una acció d’aquestes característiques. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència


Fonts d'informació

Bàsica

BATES, A. W. (2001): Como gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios.

Barcelona

. Gedisa.

CAMACHO, M. y GISBERT, M. (2004) The N-@ble Project: An instructional proposal for Teacher Training in ICT-Based Setting, Ed-Media Proceedings. Lugano.

DEDE, Ch. (2000): Aprendiendo con tecnología. Paidós. Barcelona.

DUART, J.M. y SANGRÀ, A. (comps.) (2000): Aprender en la virtualidad. Gedisa. Barcelona.

AA.VV (2000). Evaluation and assessment of flexibility mobility and transferability in European countries: Flexibility, transferability, mobility as targets of vocational education training [European cooperation in the field of scientific and technical research ]

Brussels

.  p. 141-149.

GISBERT, M.; ADELL, J.; ANAYA, L. y RALLO, R. (1997): Entornos de formación Presencial Virtual y a Distancia. Boletín de RedIris. No. 40. Pp.13-25.

GISBERT, M. (2005): La formación del Profesor para la Sociedad del Conocimiento. Revista Bordón (En prensa).

JONASSEN, D.H. y LAND, S.M. (2000): Theoretical foundations of learning environment.

Lawrence

Erlbaum Associates.

New Jersey

.LEVIS, D. y GUTIÉRREZ, M.L. (2000): ¿Hacia la herramienta Universal? Enseñar y aprender en tiempos de Internet. La Crujía/Ciccus.

Buenos Aires

.

PETERS, O. (2000): Learning and teaching in distance education. Kogan Page. Londres.

SALINAS, J. (2004) Entonos Virtuales y Redes de Aprendizaje. Perspectivas de la Educación en el Nuevo Milenio. Universidad Tecnológica de Panamá. (Ponencia).

VV.AA. (2004): Visions of Education. THRESHOLD http://www.ciconline.org. http://www.iste.org/futures.

SALINAS, J. (1998): Enseñanza flexible, aprendizaje abierto: Las redes como herramientas para la formación. En CEBRIAN, M. et al.: Recursos Tecnológicos para los procesos de Enseñanza-Aprendizaje. ICE/UMA. Pp. 54-64.

SUÀREZ, B. (2003). La Sociedad del Conocimiento: una revolución en marcha. En ponències Seminario REBIUN. Palma de Mallorca.

WILKINSON, D. (2002): The Intersection of Learning Architecture and Instructional Design in e-Learning. ECI Conference on e-Technologies in Engineering Education: Learning Outcomes Providing Future Possibilities. http://services.bepress.com/eci/etechnologies/33.

 

Documents i Espais de Referència.

- The Institute for Higher Education Policy: Quality on the line. Benchmarks for success internet-based distance education.. http://www.ihep.com.

- American Federation of Teachers. Higher Education Department http://www.aft.org.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És convenient que per a treballar els diferents continguts de la matèria els alumnes es familiaritzin amb el món de la teledocumentació i de la gestió i emmagatzematge de la informació. Una part del seu treball estarà orientat a l’accés remot a la informació a la gestió distribuïda d’aquesta i al treball en espais especialitzats tant en centres virtuals com físics, principalment biblioteques. Aquests espais s’han de convertir en referents clars a l’hora d’abordar aquestes temàtiques i s’ha de saber treure profit de les seves potencialitats tant horàries com de materials i recursos disponibles.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent