DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) CONTEXTUALITZACIÓ I PROFESSIONALITZACIÓ I Codi 11635101
Ensenyament
Formació de Professionals de la Formació (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
Professors/es
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Reconèixer els aspectes de formació relatius als diferents contexts espai-temporals i pràctics.
  AP2 Reflexionar i prendre postura sobre els enfocamentes de formació i les seves estratègies en els diferents països europeus.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BP2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BP4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BP5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BP6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BP7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BP10 Treballar en equip i gestionar equips
  BP11 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BP13 Planificació i organització
  BP14 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BP16 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  BP18 Desenvolupament d’habilitats informacionals
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Professionalitzador
  CP1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CP2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CP3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CP5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conocer las bases socio - políticas de los diferentes modelos de formación de los distintos países europeos. AP1
AP2
BP1
BP2
BP6
BP7
BP10
BP16
BP18
CP2
2. Analizar los diferentes tipos de formación resaltando los aspectos generales y lo que depende de los contextos espacio-temporales y prácticos AP1
AP2
BP2
BP6
BP10
BP13
CP1
CP5
3. Extraer de las bases socio - políticas y de los diferentes puntos de vista, los fundamentos epistemológicos y metodológicos que pertenecen a cada uno. AP2
BP2
BP6
BP7
BP10
BP13
4. Analizar y valorar las motivaciones personales en relación con las tareas profesionales y con las relaciones interpersonales. AP2
BP6
BP7
BP14
CP3
5. Elaborar un breve informe sobre los principales elementos que caracterizan nuestra visión y nuestro modelo de formación. AP1
AP2
BP2
BP4
BP6
BP11
BP14
6. Tener una actitud colaborativa y abierta a la innovación, con vistas a mejorar la formación y experimentar diferentes alternativas de trabajo para encontrar las soluciones pertinentes AP1
AP2
BP1
BP2
BP5
BP6
BP10
CP1
CP3

Continguts
Tema Subtema
1. Perspectivas de la formación de los profesores y de los formadores 1.1. Saberes profesionales y competencias individuales y colectivas
1.2. Identidad, profesionalidad y profesionalismo de los formadores
1.3. Fases del desarrollo profesional
1.4. Modelos de formación y desarrollo profesional


2. Políticas de formación de los profesores y de los formadores en Europa 2.1. El contexto como ámbito de formación
2.2. Políticas de la formación de profesores y formadores en Europa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
4 12 16
Seminaris
10 0 10
Treballs
2 50 52
Debats
4 8 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels diferents alumnes: Contextos provinents, expectatives, conceptes previs
Sessió Magistral Exposicio per part del professor dels punts fonamentals teòrics a partir dels quals puguin buscar informació i reflexionar.
Presentacions / exposicions Presentació final dels treballs realitzats
Seminaris Aprofundiment dels aspectes treballats a classe a partir de lectures, reflexions pròpies i experiències viscudes.
Treballs Disseny d'un projecte d'assessorament que va lligat al desenvolupament del mòdul D, apartir d'un context determinat
Debats Temes que es proposen per discutir que permenten anar definint els punts que desenvoluparan al projecte d'assessorament

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es fa un seguiment del treball que va realitzant l'estudiant

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions - Elaboración y defensa de un referencial propio que sostenga análisis y propuestas.

0
Treballs - Dominio de conceptos, teorías y perspectivas en debate en el campo de la formación y de la profesionalización.

- Conocimiento de los principios que orientan la concepción de modelos de formación adecuados a las perspectivas actuales de la profesionalización y del desarrollo profesional.
- Cooperación en la realización de proyectos de acción, estudio e investigación.

- Reconocimiento del papel de los contextos, por un lado, y de las personas, por otro lado, en la interpretación y desarrollo de las políticas de formación.
0
Altres

avaluació continuada

100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Teniendo en cuenta las competencias señaladas, se valorarán los siguientes aspectos:

- Dominio de conceptos, teorías y perspectivas en debate en el campo de la formación y de la profesionalización.

- Conocimiento de los principios que orientan la concepción de modelos de formación adecuados a las perspectivas actuales de la profesionalización y del desarrollo profesional.

- Reconocimiento del papel de los contextos, por un lado, y de las personas, por otro lado, en la interpretación y desarrollo de las políticas de formación.

- Elaboración y defensa de un referencial propio que sostenga análisis y propuestas.

- Cooperación en la realización de proyectos de acción, estudio e investigación.


Fonts d'informació

Bàsica

CANO, E. (2005): Com millorar les competències dels docents. Graó. Barcelona. (pg. 15-41)

DAY, C., PACHECO, J., <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Flores, M. A., Hadfield, M., & Morgado, J. (2003). The changing face of teaching in England and Portugal: a study of work experiences of secondary school teachers. European Journal of Teacher Education, 26(2), 239-251.

DRUCKER, R. (1996): La gestión de un tiempo de grandes cambios. Edhasa. Gestion 2000. Barcelona. (pg. 31-72)

EVETTS, J. (2003). The sociological analysis of professionalism - occupational change in the modern world. International Sociology, 18(2), 395-415.

FENSTERMACHER, G. y SOLTIS, J. (1998). Enfoques de la enseñanza. Amorrortu Editores. Buenos Aires.

HOYLE, E. (1980). Professionalization and deprofessionalization in education. In E. HOYLE, & J . MAGERRY (Eds), Worlf yearbook of education 1980 - professional development of teachers (pp. 42-54). London: Kogan Page.

KNIGHT, P. (2005): El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia. Narcea. Madrid. (Cap. 7 al 12).

MARCELO, C. (2002): “Aprender a enseñar para la sociedad del conocimiento”. Education Policy Analysis Archives. Vol. 10, Num. 35, agosto 16, 2002. ISSN 1068-2341.http://epaa.asu.edu

MARINOFF, L. (2001): Más Platón y menos Prozac. Ediciones B, S.A. Madrid. (Cap. 11, 12 y 14)

MORIN, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós Barcelona (pg. 43-56).

MORIN, E.; CIURANA, E.R. y MOTTA, R. (2003). Educar en la era planetaria. Gedisa Ed. Barcelona. (pg. 51-73).

OGALLAR, M.T. “El aprendizaje a lo largo de la vida” en INSTITUTO SUPERIOR DE FORMACION DEL PROFESORADO (2007). La actualización de las competencias profesionales. MEC. Madrid.

SCHÖN, (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan. Barcelona: Paidós/MEC.

STOLL, L.; FINK, D. y EARL, L. (2004): Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Octaedro. Barcelona.

TARDIF, M. (2004): Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea. Madrid. (pg. Cap. 1 y 7)

TEJADA, J. y otros (2006): Formación de Formadores. Thomson. Madrid. (cap. 1 vol 1 y cap. 2 vol 2)

WHITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Narcea. Madrid. (cap.7-8)

ZABALZA, M.A. (2006, 2ª ed.) Competencias docentes del profesorado universitario. Narcea. Madrid. (Cap. 2)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent