DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) AVALUACIÓ PER LA MILLORA DE LA FORMACIÓ II Codi 11635202
Ensenyament
Formació de Professionals de la Formació (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
7 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Web http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Modelos de evaluación de la formación, elementos y fuentes para llevarla a cabo.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP3 Elaborar projectes d’investigació sobre formació, en totes les seves fases, disseny, desenvolupament i avaluació, d’acord als àmbits d’estudi
  AP4 Dominar les tècniques, instruments i procediments d’anàlisi adequats als objectius d’investigació previstos.
  AP5 Conèixer els models d’avaluació de la formació així com els seus elements i el domini d’instruments i recursos per a l’avaluació.
  AP8 Ser capaços d’introduir innovacions tant en la planificació com en el procés, tenint com a referent el comportament del grup diana en el moment interactiu.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BP6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BP7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BP8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BP10 Treballar en equip i gestionar equips
  BP12 Aprendre a aprendre
  BP14 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BP16 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Professionalitzador
  CP2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CP3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CP4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analizar las bases epistemológicas y éticas de la formación, así como los modelos de evaluación. AP5
BP2
BP10
BP16
CP3
Elaborar estrategias e instrumentos de evaluación en función de los ámbitos de análisis y los profesionales involucrados. AP4
AP5
BP2
BP10
BP14
CP2
Evaluar los procesos y programas de innovación con el fin de introducir los cambios pertinentes para mejorar el trabajo y los resultados académicos-formativos. AP3
AP5
AP8
BP2
BP6
CP2
Estar dispuesto/a a aprender de modo continuo y aplicar estrategias de autoevaluación, de perfeccionamiento y de desarrollo. AP5
BP6
BP7
BP8
BP12
CP4

Continguts
Tema Subtema
B. AVALUACIÓ PER A LA MILLORA DE LA FORMACIÓ II B1. Certificació i acreditació de la formació a Europa: Educació i Empresa.
B2. Avaluació de Programes, Centres i Profesors.
B3. Elaboració d'instruments d'investigació i avaluació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
80 0 80
Presentacions / exposicions
32 0 32
Presentacions / exposicions
45 0 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del mòdul.
Coneixements previs:Mòdul B (crèdits fonamentals)
1. Models d'avaluació de la qualitat.
2. Avaluació institucional externa i interna.
3. Bases de l'auditoria, l'acreditación i la certificació en la formació.
Sessió Magistral Tot el plantejament metodològic gira al voltant del grup com a eix de reflexió i treball pràctic, compaginant exposicions de les diferents temàtiques amb activitats pràctiques portades a terme a l'aula.
El mòdul es desenvoluparà combinant classes presencials (exposicions, discussions, anàlisis de dades, ...) amb el treball autònom per a profunditzar en els aspectes abordats a classe.
Presentacions / exposicions - Domini de conceptes i perspectives en debat en el camp de l'avaluació per a la millora de formació. Aquest aspectes s'avaluarà de manera continuada durant el mòdul (seguiment de les activitats propostes) i mitjançant la presentació (individual) de la recensió d'una lectura sobre el tema.
Presentacions / exposicions - Aplicació dels aspectes teòrics treballats en el mòdul en el disseny d'un instrument d'avaluació (treball en grup de 2 ó 3 persones), que ha d'incloure, com a mínim, els següents aspectes:
o Fonamentació teòrica
o Contextualització
o Construcció de l'instrument
o Conclusions

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pr'actiques portades a termen a l'aula i participació, activa i argumentada, dels estudiants.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment individualitzat mitjançant tutories presencials i a distància (forum, e-mail) de totes les activitats d'ensenyament-aprenentatge desenvolupades en el mòdul.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Individual 50%
Presentacions / exposicions Grupal 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Jiménez, B. (ed.) (1999): Evaluación de programas, centros y profesores. Madrid: Síntesis.

 

Mateo, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Barcelona: ICE Universitat Barcelona – Editorial Horsori..

 

Ruiz Bueno, C. (2001): La evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la formación en y para la empresa. Tesis doctoral. Dirigida por J. Tejada. Universidad Autónoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada Capítulo 3 (“La formación de formadores: Paradigmas y modelos de formación”, pp. 82-140). Disponible en: http://www.tdr.cesca.es/

 

Tejada, J. y Giménez, V. (coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario Aula. Madrid: Thomson. Tomo 1.

 

Tejada, J. y Giménez, V. (coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario Institucional. Madrid: Thomson. Tomo 2.

Complementària

Sobre el concepto de evaluación:

Castillo, S. (2003). Vocabulario de evaluación educativa. Madrid: Pearson-Prentice Hall.

 

Sobre evaluación de la docencia:

Rueda, M. y Díaz Barriga, F. (comp.) (2000). Evaluación de la docencia. Perspectivas actuales. Barcelona: Paidós Educador.

Villa, A. y Morales, P. (coord.) (1993). La evaluación del profesor. Una visión de los principales problemas y enfoques en diversos contextos. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

El apartado de bibliografía se irá completando a medida que se desarrolle el módulo (se  vayan realizando las actividades y vayan interviniendo los diferentes profesores)

 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent