Modelos de evaluación de la formación, elementos y fuentes para llevarla a cabo.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
Professionalitzador
AP3
Elaborar projectes d’investigació sobre formació, en totes les seves fases, disseny, desenvolupament i avaluació, d’acord als àmbits d’estudi
AP4
Dominar les tècniques, instruments i procediments d’anàlisi adequats als objectius d’investigació previstos.
AP5
Conèixer els models d’avaluació de la formació així com els seus elements i el domini d’instruments i recursos per a l’avaluació.
AP8
Ser capaços d’introduir innovacions tant en la planificació com en el procés, tenint com a referent el comportament del grup diana en el moment interactiu.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
Professionalitzador
BP2
Treballar autònomament amb iniciativa
BP6
Actuar amb un esperit crític i responsable
BP7
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
BP8
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
BP10
Treballar en equip i gestionar equips
BP12
Aprendre a aprendre
BP14
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
BP16
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
Comú
Professionalitzador
CP2
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
CP3
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
CP4
Desenvolupament d’habilitats informacionals
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
Analizar las bases epistemológicas y éticas de la formación, así como los modelos de evaluación.
AP5
BP2 BP10 BP16
CP3
Elaborar estrategias e instrumentos de evaluación en función de los ámbitos de análisis y los profesionales involucrados.
AP4 AP5
BP2 BP10 BP14
CP2
Evaluar los procesos y programas de innovación con el fin de introducir los cambios pertinentes para mejorar el trabajo y los resultados académicos-formativos.
AP3 AP5 AP8
BP2 BP6
CP2
Estar dispuesto/a a aprender de modo continuo y aplicar estrategias de autoevaluación, de perfeccionamiento y de desarrollo.
AP5
BP6 BP7 BP8 BP12
CP4
Continguts
Tema
Subtema
B. AVALUACIÓ PER A LA MILLORA DE LA FORMACIÓ II
B1. Certificació i acreditació de la formació a Europa: Educació i Empresa.
B2. Avaluació de Programes, Centres i Profesors.
B3. Elaboració d'instruments d'investigació i avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8
0
8
Atenció personalitzada
8
0
8
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació del mòdul.
Coneixements previs:Mòdul B (crèdits fonamentals)
1. Models d'avaluació de la qualitat.
2. Avaluació institucional externa i interna.
3. Bases de l'auditoria, l'acreditación i la certificació en la formació.
Sessió Magistral
Tot el plantejament metodològic gira al voltant del grup com a eix de reflexió i treball pràctic, compaginant exposicions de les diferents temàtiques amb activitats pràctiques portades a terme a l'aula.
El mòdul es desenvoluparà combinant classes presencials (exposicions, discussions, anàlisis de dades, ...) amb el treball autònom per a profunditzar en els aspectes abordats a classe.
Presentacions / exposicions
- Domini de conceptes i perspectives en debat en el camp de l'avaluació per a la millora de formació. Aquest aspectes s'avaluarà de manera continuada durant el mòdul (seguiment de les activitats propostes) i mitjançant la presentació (individual) de la recensió d'una lectura sobre el tema.
Presentacions / exposicions
- Aplicació dels aspectes teòrics treballats en el mòdul en el disseny d'un instrument d'avaluació (treball en grup de 2 ó 3 persones), que ha d'incloure, com a mínim, els següents aspectes:
o Fonamentació teòrica
o Contextualització
o Construcció de l'instrument
o Conclusions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Activitats pr'actiques portades a termen a l'aula i participació, activa i argumentada, dels estudiants.
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment individualitzat mitjançant tutories presencials i a distància (forum, e-mail) de totes les activitats d'ensenyament-aprenentatge desenvolupades en el mòdul.
Avaluació
Descripció
Pes
Presentacions / exposicions
Individual
50%
Presentacions / exposicions
Grupal
50%
Altres comentaris i segona convocatòria
Fonts d'informació
Bàsica
Jiménez, B. (ed.) (1999): Evaluación
de programas, centros y profesores. Madrid: Síntesis.
Mateo, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras
metáforas. Barcelona: ICE Universitat Barcelona – Editorial Horsori..
Ruiz Bueno, C. (2001): La
evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la
formación en y para la empresa. Tesis doctoral. Dirigida por J. Tejada.
Universidad Autónoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada Capítulo 3
(“La formación de formadores: Paradigmas y modelos de formación”, pp. 82-140). Disponible en:
http://www.tdr.cesca.es/
Tejada, J. y Giménez, V.
(coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario Aula. Madrid:
Thomson. Tomo 1.
Tejada, J. y Giménez, V.
(coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario Institucional.
Madrid: Thomson. Tomo 2.
Complementària
Sobre el concepto de evaluación:
Castillo, S. (2003). Vocabulario de evaluación educativa. Madrid:
Pearson-Prentice Hall.
Sobre evaluación de la docencia:
Rueda, M. y Díaz Barriga, F.
(comp.) (2000). Evaluación de la
docencia. Perspectivas actuales. Barcelona: Paidós Educador.
Villa, A. y Morales, P.
(coord.) (1993). La evaluación del
profesor. Una visión de los principales problemas y enfoques en diversos
contextos. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno
Vasco.
El apartado de bibliografía se irá completando a medida
que se desarrolle el módulo (se vayan
realizando las actividades y vayan interviniendo los diferentes profesores)
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent