DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORGANITZACIONS SALUDABLES Codi 11655210
Ensenyament
Psicologia de la Salut (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Adreça electrònica jordi.tous@urv.cat
Professors/es
TOUS PALLARÉS, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura preten especialitzar a l'estudiant en el camp emergent de la psicologia de la salut ocupacional (ocuppational healt psychology) des d'una orientació de la psicologia positiva. Els continguts del programa tractaran de donar un coneixement dels models psicologics que orienten el treball del psicòleg de la salut ocupacional amb l'interès de que puguin ser aplicats per l'estudiant en programes d'intervenció a l'empresa o organització. Es treballarà en la revisió i l'anàlisi de diferents experiències i treballs científics que cerquen assolit la qualitat de vida laboral a les organitzacions i el benestar psicològic dels treballadors, centrant-nos en l'ambit de les organitzacions de serveis a les persones. Es donaran a conèixer eines d'avaluació i test psicològics que serveixen per avaluar i donar informació sobre nivells de qualitat de vida, clima grupal i benestar psicològic. Amb el treball fer en aquesta assignatura optativa l'estudiant serà competent per treballar en l'ambit de l'avaluació psicològica, la intervenció i la prevenció dels factors psicosocials associats al clima grupal i organitzacional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Reconèixer i argumentar la naturalesa psicológica del transtorns mentals i de comportament, i ser capaç d'identificar els factors psicològics associats als problemes de salut/malaltia.
  AC3 Identificar, descriure i comporar els difernts models d'avaluació, diagnòstic, intervenció i tractament en el camp de la Psicologia de la salut, així com les tècniques i procediments que d'ells se'n deriven per a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia.
  AC5 Dissenyar, desenvolupar, supervisar i, en el seu cas, avaluar plans i programes d'intervenció i tractament psicològic en el funció del diagnòstic i de les variables del tipus individual i social que concórren en cada cas i d'acord amb l'objectiu d'intervenció ( prvenció, tractament, rehabilitació, consell, entre d'altres)
  AC6 Dissenyar, desenvolupar i supervisar programes de prevenció de la malaltia i la promoció de la salut psicològica en tots els seus nivells ( universal, selectiva i indicada, comunitària, familiar, educativa, individual).
  AC10 Ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia en l'àmbit sanitari i mostrar un compromís ètic i professional pel que fa a les responsabilitats cíviques i socials, especialment en el que fa referència a la igualtat de les persones, el respecte a la diversitat i els valors propis d'una cultura democràtica.
  AC11 Analitzar i identificar les necessitat de potencials clients i establir objectius adequats al procés d'intervenció.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Buscar, obtenir i processar informació d'una manera autònoma, amb capcitat per aplicar-la a trastorns, problemes i alteracions d'índole psicològica en situacions complexes o poc conegudes.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, a la avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC7 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Revisar i analitzar diferents experiències i treballs científics que cerquen assolit la qualitat de vida laboral a les organitzacions i el benestar psicològic dels treballadors, centrant-nos en l'ambit de les organitzacions de serveis a les persones. AC3
BC2
CC3
Conèixer els models psicologics que orienten el treball del psicòleg de la salut ocupacional amb l'interès de que puguin ser aplicats per l'estudiant en programes d'intervenció a l'empresa o organització. AC2
BC3
CC3
Saber aplicar i conèixer eines d'avaluació i test psicològics que serveixen per avaluar i donar informació sobre nivells de qualitat de vida, clima grupal i benestar psicològic. AC5
AC6
BC7
CC5
Amb el treball fer en aquesta assignatura optativa l'estudiant serà competent per treballar en l'ambit de el camp emergent de la psicologia de la salut ocupacional (ocuppational healt psychology) des d'una orientació de la psicologia positiva. AC10
AC11
BC7
CC6

Continguts
Tema Subtema
1.- Psicologia de la salut ocupacional (ocuppational healt psychology).
2.- Models psicologics que orienten el treball del psicòleg de la salut ocupacional en programes d'intervenció a empresa o organitzacions saludables.
3.- Experiències i treballs científics en organitzacions saludables i qualitat de vida laboral.
4.- Eines d'avaluació i test psicològics que serveixen per donar informació al professional sobre nivells de qualitat de vida, clima grupal i benestar psicològic.
5.- Intervenció en burnout, estrès i benestar psicològic dels treballadors d'organitzacions saludables.
6.- Eperiències en anàlisi del clima grupal i organitzacional a les organitzacions saludables. Aplicacions i intervencions aplicades a la prevenció dels factors psicosocials associats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
15 0 15
 
Atenció personalitzada
0 10 10
 
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Lectura de bibliografia i comentaris a classe
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura de casos i treballs empírics.
Comentari guiat per part del professor.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Elaboració de propostes de recerca - intervenció.
Anàlisi de dades.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Elaboració teòica d'una proposta de recerca - intervenció en salut ocupacional a una organització 50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Presentació de dades i anàlisi dels resultats del treball de recerca-intervenció a una organització 50%
Atenció personalitzada
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es tracta d'un únic treball que s'elaborarà a lllarg de les sessions de classe.


Fonts d'informació

Bàsica Tous-Pallarès, J. , El comportamiento absentista., 2009, Septem Ediciones
Tous-Pallarès, J., Apectes psicosocial de la qualitat de vida laboral en el sector servei, 2011, Cossetània
Tous-Pallarès, J. Bonasa-Jiménez, M.P. Mayor-Sánchez, C. & Espinoza-Díaz , I.M., Escala de Clima Psicosocial en el Trabajo: desarrollo y validación., 2011, Anuario de Psicologia. 34, 1: 214-226.
Morales-Vives, F., Lorenzo-Seva, U., Camps, E., Tous-Pallarès, J., & Vigil-Colet, A., Overall Personality Assessment Scale. , 2012, Unpublished test manual.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent