DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ EN TECNOLOGIA EDUCATIVA Codi 11665101
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica merce.gisbert@urv.cat
santos.urbina@urv.cat
isabel.solano@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Professors/es
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
URBINA RAMÍREZ, SANTOS
SOLANO FERNÁNDEZ, ISABEL
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura està impartida per la Dra. Mercè Gisbert (merce.gisbert@urv.cat), el Dr. Santos Urbina (santos.urbina@uib.es), la Dra. Isabel Solano (imsolano@um.es) i la Dra. Mireia Usart (mireia.usart@urv.cat) </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC3 Diseñar y desarrollar programas y proyectos de innovación y de investigación en el ámbito del e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC8 Redactar documentación específica de naturaleza técnica y/o didáctica acorde con los programas y proyectos de e-learning desarrollados.
  AC15 Aplicar los principios del método científico a la resolución de problemas de investigación educativa.
  AC16 Usar herramientas tecnológicas para el diseño y desarrollo de instrumentos y recursos para la investigación.
  AC18 Difundir y comunicar resultados de investigación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbito técnico concreto.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Analitzar els principals corrents actuals de recerca i tecnologia educativa. AC1
AC15
BC3
BC5
CC4
2. Definir el paper de linvestigador en el procés de recerca. AC15
BC2
CC3
CC6
3. Definir els elements que caracteritzen la investigació qualitativa i la quantitativa. AC15
BC2
CC3
CC6
4. Analitzar els avantatges i els inconvenients de l'ús de cadascuna de les metodologies. AC3
AC7
AC16
BC1
BC8
CC4
5. Definir el procés a seguir per al disseny, el desenvolupament i la implementació d'una investigació educativa. AC8
AC15
AC18
BC2
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. La investigació en Tecnologia Educativa. 1.1. La Tecnologia Educativa com a marc
1.2. Línies i tendències de recerca en Tecnologia Educativa
2. La investigació educativa. 2.1.- Metodologia de Recerca (en educació):
2.1.1.- Quantitativa
2.1.2.- Qualitativa
2.1.3.- Mixta
2.2.- La Investigació en Tecnologia Educativa
2.2.1.- Investigació Educativa en R+D
3. Disseny d'un projecte de recerca 3.1. Anàlisi del context i de les necessitats: elecció del tema
3.2. Definició dels Objectius de la Investigació
3.3. Selecció de la metodologia
3.4. Disseny del procés de recerca: la selecció de la realitat o dels col·lectius objecte destudi, els instruments de recollida de dades, el procés de tractament de les dades i el cronograma.
4. El desenvolupament de la investigació. 4.1. Contacte amb els informants
4.2. Aplicació dels instruments de recollida de dades
4.3. Selecció de les eines per al processament de les dades
4.4. Disseny de l'informe final
5. Diseny i redacció d'un Informe d'Investigació 5.1. Tipus de documents per a la difusió de resultats científics
5.2. Espais per a la difusió de resultats científics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
3 9 12
Fòrums de debat
1 6 7
Pràctiques a través de TIC
3 32 35
Resolució de problemes, exercicis
8 35 43
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
3 40 43
 
Atenció personalitzada
7 1 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les estratègies metodològiques que es faran servir en el desenvolupament del curs estan adaptades al sistema semipresencial [mitjançant les sessions de videoconferència] ia distància [mitjançant el treball autònom de cada estudiant i del treball compartit amb la resta del grup]. Es potenciarà, principalment, la comunicació via xarxa i la col·laboració entre els integrants del grup per fer tasques comunes per poder arribar a conclusions compartides sobre els diferents temes objecte d'estudi.
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura. Videoconferència.
Sesions de videoconferencia, en les que el profesor fa una presentació del tema, planteja activitats, qüestions...
Fòrums de debat Activitat a través de las TD, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.

Fòrum per compartir informació i coneixement.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell práctic, la teoría d'un ámbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TD.

Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat dun problema o exercici, relacionat amb la temàtica de lassignatura.

Resolució de cas pràctic.
Activitats conjuntes de debat, posada en comú, etc.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Creació i resolució de cas pràctic final, posant en ús els continguts i competències de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumne per a la resolució de dubtes i per a la orientació académica i professional.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Fòrums de debat
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció

S'estableix un sistema de tutoria amb els professors mitjançant els quals els alumnes poden contactar via correu electrònic o preferentment a través de la plataforma Moodle (fòrums del curs). Els tutors es comprometen que en un període no superior a dos dies (laborables) es contestaran totes les consultes. Si no fos així, si us plau, reenvieu el missatge a la mateixa adreça. Per a les qüestions de caràcter general és preferible utilitzar el “Fòrum de l'Assignatura” i així “socialitzar” les preguntes i les respostes perquè tots els participants puguin beneficiar-se de totes dues coses.


Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Activitat 1.

Anàlisi de tres informes de recerca (que han fet servir diferents metodologies)
20%
Resolució de problemes, exercicis Activitat 2.
Redacció dun article de comunicació científica.
30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Activitat 3.
Resolució d'un cas pràctic relacionat amb el disseny i el desenvolupament d'un projecte de recerca/innovació.
50%
Altres El mètode d'avaluació és formatiu, i es basarà en l'avaluació de tasques i processos, a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg de l'assignatura. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal com es proposen a l'assignatura i complir els terminis que es marquen per al seu lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir una coherència i una correcta integració dels continguts de totes les assignatures a què s'ha matriculat cada alumne/a. S'ha de tenir en compte que aquesta assignatura està planificada a principis de l'any acadèmic per poder afavorir la correcta integració dels continguts de totes les altres assignatures en el procés de disseny i desenvolupament del projecte de final de màster i de la posterior tesi doctoral ( quan sigui el cas). 0
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En aquells casos en què lalumnat realitzi un segon lliurament duna activitat avaluable suspesa o no presentada. Aquest lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de lassignatura, en la data que determini el professor.

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA COMENTADA:

- WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografia en la educación. Temas Paidós Educació, Barcelona.

- BOLÍVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

- BRUBACHER, J.W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa, Biblioteca de Educación, Barcelona.

- BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones, Zaragoza.

- BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l'Institution Éducative, Gauthier-Villars, Paris.

- CARDONA. M. C. (2002): Introducción a los métodos de investigación en Educación, Editorial EOS, Madrid.

- COHEN, L. y MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa, Ed. la Muralla, MAdrid.

- COLÁS, P. Y BUENDÍA, L. (1998): Investigación educativa, Ed. Alfar, Sevilla, 3a ed.

- GAL, D. G. et al. (1996): Educational Research. An introduction. Longman Publishers, USA, 6a Ed.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa, Paidós Educador, Barcelona.

- KEEVER, J. P. (1990): Education Research, methodology and measurement: an international Handbook, Pergamon Press, New York.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción, Morata, Madrid.

- ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación, Ed. Morata, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EINES I TÈCNIQUES PER A LA RECOLLIDA I L'ANÀLISI DE DADES/11665212
DISSENY D'INVESTIGACIÓ/11665218


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent