DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LES TIC EN L'ÀMBIT NO FORMAL Codi 11665202
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
FANDOS GARRIDO, MANUEL
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
manuel.fandos@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
FANDOS GARRIDO, MANUEL
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant La integració de les TIC a l'educació s'ha convertit en un fet omnipresent en la majoria de contextos de formació i institucions educatives, tant de l'àmbit formal com no formal. En aquest últim escenari es generen nous models que contemplen l'ús d'aquestes tecnologies, afavorint afavorir la introducció de noves estratègies i metodologies que permeten diversificar les oportunitats d'ensenyament i aprenentatge. En aquest sentit, la present assignatura pretén aportar una visió general de l'aplicació de les TIC en l'àmbit no formal, presentant experiències en aquest camp, analitzant enfocaments i controvèrsies entorn del tema, així com qüestions de tipus més pràctic i procedimental, aportant a l'alumne la base necessària per dissenyar accions educatives basada en una presa de decisions més estructurada i reflexionada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC12 Elaborar propuestas innovadoras en proyectos de e-learning.
  AC15 Aplicar los principios del método científico a la resolución de problemas de investigación educativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i reflexionar sobre situacions d'ensenyament-aprenentatge en l'àmbit no formal. AC7
BC3
BC4
CC1
CC4
Definir el paper dels mitjans i recursos tecnològics en l'àmbit no formal. AC6
AC9
BC2
BC5
CC6
Analitzar projectes i resultats de recerca i innovació d'entorns virtuals en l'àmbit no formal. AC12
AC15
BC8
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Medis i recursos tecnològics en l'àmbit no formal. • Àmbits d'actuació de l'educació no formal.
• Reptes i oportunitats d'introducció de les TIC en contextos educatius no-formal.
2. Experiències de recerca i innovació basades en les TIC a l'educació no formal.
• Anàlisi i avaluació de projectes (formació ocupacional i professional, inclusió social, joves en reg d'exclusió, etc.).
• Criteris d'avaluació: anàlisi de l'impacte dels projectes en educació no formal.
3. Disseny i desenvolupament d'accions educatives en situacions d'ensenyament-aprenentatge d'e-learning en l'àmbit no formal. • Bases per al disseny d'accions educatives en educació no-formal. Propostes de millora.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
6 6 12
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 14 14
Pràctiques a través de TIC
0 14 14
Metodologies integrades
0 7 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 20 20
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC.
Metodologies integrades Aprendizaje basado en problemas, trabajo por proyectos, portafolio docente, etc.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Análisis de situaciones concretas centradas en contextos educativos no-formales donde se aplican las TIC
Atenció personalitzada El alumno deberá resolver cuestiones propuestas por el profesor y realizar diferentes análisis críticos de su actividad de aprendizaje.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: -Atendre, realitzar el seguiment i orientar a nivell professional a l'alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. -Afavorir la retroalimentació entre professor i alumne sobre els treballs de l'assignatura. -Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. -Assessorar en la cerca d'informació. - Etc. Al ser un procés d'ensenyament i aprenentatge en línia, aquestes seqüències es realitzaran a través del correu electrònic i altres eines de tutorització.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC El mètode d'avaluació es basarà l'avaluació contínua a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs. Es concretarà la planificació de l'assignatura disponible a l'espai Moodle de l'assignatura per conèixer el detall d'aquestes activitats. 40%
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'assignatura posa en joc diverses estratègies metodològiques basades en la indagació, la col·laboració i la resolució de problemes, que activin processos de documentació, d'anàlisi, de creació i d'avaluació. Es tracta que els estudiants adoptin un paper actiu i reflexiu al llarg de tota l'assignatura.
Per aquest motiu, es plantejaran activitats que l'alumne haurà d'analitzar i resoldre a partir dels continguts tractats.
L'avaluació prendrà en compte 4 criteris:
* aspectes formals
* capacitat d'anàlisi
* organització i profunditat en les idees plantejades
* reflexió i aportació personal
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística en totes les seves proves d'avaluació (així com d'ensenyament-aprenentatge) i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens.

Així mateix, qualsevol circumstància de plagi per part de l'alumnat pot suposar el suspens directe de l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria.

Hi haurà possibilitat de segona convocatòria, d'acord amb la programació del Màster i les directrius de la coordinació. En aquest sentit, com a part de l'avaluació contínua, en aquells casos en què l'alumnat realitzi un segon lliurament d'una activitat avaluable suspesa o no presentada, la qualificació màxima a la qual podrà aspirar en aquesta segona avaluació serà d'aprovat. Aquest lliurament es realitzarà, dins dels 15 dies posteriors a la finalització de l'assignatura, en la data que determini el professor, solament en aquells casos en què l'alumne es posi en contacte expressament per sol·licitar-la dins del període lectiu ordinari de l'assignatura. Una vegada finalitzat aquest període, s'entendrà que l'alumne desisteix i no tindrà dret a aquesta segona oportunitat.


Fonts d'informació

Bàsica

Amorós, L. (2013): Inclusión digital en la educación no formal. Una experiencia, en Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, ISSN-e 1135-9250, Nº. 45, 2013

DABBAGH, Nada; et alt (2016): Learning technologies and globalization : pedagogical frameworks and applications. Springer, ISBN 9783319229638 (en línia)

FANDOS, M., JIMÉNEZ, JM, GONZÁLEZ AP (2007): Los medios y recursos en la formación, en Formación de formadores. Tomo I, Escenario Aula / coord. por Vicente Giménez, José Tejada Fernández, 2007, ISBN 84-9732-519-2, págs. 271-374

Luján (2010): La administración de la educación no formal aplicada a las organizaciones sociales: Aproximaciones teórico-prácticas, en Revista Educación 34(1), 101-118

Sampedro Requena, B. E., & McMullin, K. J. (2015). Videogames for the educative inclusion. [Videojuegos para la inclusión educativa] Digital Education Review, (27), 122-137.

Tregeagle, S., & Darcy, M. (2008). Child Welfare and Information and Communication Technology: Today’s Challenge. British Journal of Social Work, 38(8), 1481–1498. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm048

VAQUERO, E, CARRERA, X. (2012): Competencias digitales y resiliencia: Diseño de un estudio con jóvenes adolescentes, en III European Conference on Information Technology in Education and Society: A Critical Insight / Juana María Sancho Gil (ed. lit.), Leticia Fraga Colman (ed. lit.), Judith Arrazola Carballo (ed. lit.), Raquel Miño Puigcercós (ed. lit.), Xavier Giró Gràcia (ed. lit.), 2012, ISBN 978-84-615-7734-7, págs. 30-31

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura pretén aportar eines per a l'aplicació de les TIC en contextos d'actuació no formals. L'estudiant haurà d'identificar els principals àmbits d'actuació; intervenir en la presa de decisions en relació amb el desenvolupament de dissenys educatius en aquest camp educatiu; identificar indicadors de qualitat, així com aplicar i avaluar tot tipus de propostes de formació. El camp professional d'aplicació específic se centra en institucions de formació no reglades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent