DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) AVALUACIÓ DE MITJANS I MATERIALS D'ENSENYAMENTS Codi 11665204
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica enric.bresco@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Professors/es
BRESCÓ BAIGES, ENRIC
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura serà impartida pel Prof. Enric Brescó (ebresco@ice.udl.cat).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC8 Redactar documentación específica de naturaleza técnica y/o didáctica acorde con los programas y proyectos de e-learning desarrollados.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC16 Usar herramientas tecnológicas para el diseño y desarrollo de instrumentos y recursos para la investigación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Ampliar els coneixements previs sobre els continguts bàsics de l'avaluació aplicada a la Tecnologia. BC1
BC4
Adquirir informació i aplicar les diferents tècniques i estratègies utilitzades per a l'avaluació de mitjans. AC7
AC8
AC16
BC1
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
Coneix diferents instruments generals i específics d'avaluació i materials d'ensenyament de mitjans. AC10
BC1
BC4
CC1
Reflexionar sobre la importància que té per a l'activitat instructiva l'avaluació i tant la selecció d'un mitjà. AC8
BC4
BC6
CC2
CC3
Dissenyar situacions d'avaluació de mitjans i materials d'ensenyament. AC4
AC7
AC8
BC3
BC4
BC5
CC2
CC3
Ser conscient de les aportacions que ens ofereixen les diferents estratègies d'avaluació de cara a la utilització dels mitjans. BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Concepte d'avaluació.
¿Com entenem l'avaluació en els mitjans i
materials d'ensenyament?
1.1. Coneixements previs d'avaluació.
1.2. Característiques i importància de l'avaluació.
1.3. L'avaluació en la societat del coneixement.
2. L'avaluació com a procés. 2.1. El procés d'avaluació.
2.2. Fases del procés d'avaluació.
2.3. Motius i finalitat de l'avaluador.
3. Avaluació i qualitat. 3.1. Concepte de qualitat.
3.2. La qualitat en el procés d'avaluació.
3.3. Organismes, criteris i acreditació de qualitat.
4. Estàndares d'avaluació. 4.1. Concepte d'estàndard.
4.2. Estàndares de qualitat en l'avaluació.
4.3. Classificació.
5. Avaluació. Aspectes a tenir en compte.
5.1. Perspectives, dimensions i estratègies.
5.2. Responsabilitat de l'avaluador.

6. Tècniques per a l'avaluació de materials.
6.1. Tècniques i instruments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 2 5
 
Debats
1 7 8
Sessió Magistral
3 3 6
Treballs
6 48 54
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Trabajo autónomo de los alumnos:
-Lectura de documentación sobre la planificación de la materia y criterios de evaluación.
-Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos.
-Debate no dirigido online de presentación.
-Debate de dudas y consultas.
Debats Trabajo autónomo de los alumnos:
-Debate dirigido y/o cuestionario online sobre conocimientos previos de evaluación.
Sessió Magistral Videoconferencia 1: presentación de la asignatura, de las actividades y de los contenidos.
Sesión magistral dinámica con participación de los alumnos.

Videoconferencia 2: resolución de problemas, definición de propuestas, exposición a nivel individual y grupal.

Sesión magistral dinámica con participación de los alumnos:
-Exposición de los contenidos de la materia.
-Ampliación de contenidos.
-Resolución de dudas, consultas y problemas.
-Exposición de los resultados obtenidos en la A2.
Treballs Lectura de documentación (trabajo autónomo de lso alumnos): Lectura de documentación relacionada con la materia.

Actividad 1 individual. Referencias (trabajo autónomo de los alumnos):
-Búsqueda, lectura y trabajo de documentación.
-Realización de las tareas correspondientes a la Actividad 1.

Actividad 2 grupal. Construcción y aplicación del instrumento de evaluación (trabajo cooperativo de los grupos de alumnos).
Realizar las tareas correspondientes a la Actividad 2:
-Diseño y construcción de un instrumento de evaluación.
-Aplicación del instrumento a nivel práctico sobre un material real.

Creación de grupos (trabajo autónomo de los alumnos): Creación de los grupos de trabajo y asiganción de herramientas de trabajo.
Atenció personalitzada Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció

Atenció i comunicació externa a Moodle: -Antes i després del període d'impartició de la matèria els alumnes disposen del correu electrònic del professor. -Durante el període d'impartició de la matèria que s'estableix amb el fin de millorar el feedback amb els alumnes, el criteri de respondre els correus electrònics rebuts en un termini de 72h. Atenció i comunicació interna a Moodle: -Mensatges interiors. S'aplica el mateix criteri que en el correu electrònic. -Disponibilitat d'un debat general exclusiu per a realitzar consultes i resoldre problemes i problemes. A més del professor els alumnes també poden respondre i aportar informació. -Debat de presentació per a trencar el camí i conèixer-nos un poc més. Atenció i comunicació interna en Moodle per a cada activitat: -Debat exclusiu per a l'activitat 1 i debat de creació de grups. -Debate exclusiu per a l'activitat 2. Cada grup disposa d'un espai de debat exclusiu per a treballar i aportar evidències del procés de treball cooperatiu. Es recomana activar els avisos al correu electrònic per mantenir un feedback constant i dinàmic amb els alumnes. Atenció i comunicació a les videoconferències (Teams): -En les videoconferències a més de la impartició magistral de coneixements, l'alumnat podrà participar en les seves vides amb la finalitat de millorar el feedback amb el professor i el resta de l'alumnat.


Avaluació
  Descripció Pes
Debats
Debat presentació: Participació en el debat de presentació (durant les dates establertes), aportant la informació que es demana.

Debat coneixements previs / Qüestionari de coneixements previs: Participació al debat de coneixements previs (durant les dates programades), aportant la informació de manera ordenada, amb criteri i ben argumentada. /
Realització del qüestionari de coneixements previs (durant les dates programades), contestant les preguntes amb informació de qualitat.
10%
Treballs Activitat 1. Referències. Activitat individual: Participació en el debat de creació de grups de manera activa per tal de rebre instruccions sobre l'eina/material de treball (durant les dates establertes).
Cerca de referències a nivell individual que compleixin els criteris específics que es detallen a l'activitat.
Participació al debat de comunicació de referències (durant les dates planificades)
Lliurament de lactivitat dins el termini acordat.

Activitat 2. Construcció i aplicació de linstrument davaluació. Activitat grupal: Realització de les diferents tasques descrites a l'Activitat 2.
Participació activa en el debat de grup i duent a terme un treball cooperatiu correcte. Lliurament de lactivitat dins el termini acordat.

Autoavaluació del procés en grup: Lliurament del document dautoavaluació del treball en grup. Argumentació i aportacions sobre el procés realitzat i aportant possibles millores. Qualificació amb criteris dels companys de grup.
90%
Altres El mètode davaluació es basa en una avaluació contínua a partir de la realització de les activitats que es proposen. Es recomana consultar la planificació detallada de la matèria a l'espai moodle. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per al seu lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir una coherència i una integració correcta dels continguts de tots els cursos a què cada alumne s'ha matriculat. Es recorda als alumnes que cal respectar el criteri de correcció lingüística absoluta en totes les proves d'avaluació i en cas contrari pot ser motiu de suspens. D'altra banda, qualsevol acció de plagi per part dels alumnes pot suposar el suspens directe de la matèria sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- El lliurament dels treballs (individuals i grupals) fora del termini fixat i amb justificació, es penalitza amb un (-10%) per a la Tasca 1 i un (-15%) per a la Tasca 2.
- Per superar la matèria cal presentar les dues Tasques (T1 i T2) i obtenir qualificacions suficients per arribar al 50% i possibilitar el sumatori de les activitats
inicials.
- Si no es lliuren les activitats durant el termini corresponent es consideraran les pautes de qualificació del màster amb la possibilitat de suspendre la matèria. En cas de detectar i poder tastar el plàgi en alguna de les tasques, l'activitat quedarà suspesa


Fonts d'informació

Bàsica

 

AGUILAR - MORALES, J.E. (2011). Guía para elaborar y evaluar material didáctico. México: Asociación Oaxaqueña de Psicopedagogía A.C.

BAUTISTA, J.R.; MARTÍNEZ, R.; SAINZ, M. (2001). La evaluación de materiales didácticos para la educación a distancia. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol.4, nº1, pp. 73-95.

 

BARROSO, J. y CABERO, J. (2002): Principios para el diseño de materiales multimedia educativos para la red, en AGUADED, I. y CABERO, J. (dir.) (2002): Educar en red, Málaga, Aljibe, 135-154.

 

BARTOLOMÉ, A. (2000): Hipertextos, hipermedia y multimedia: configuración técnica, principios para su diseño y aplicaciones didácticas, en CABERO, J. y otros (coords): Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la formación en el siglo XXI,, Murcia, Edutec-Diego Marín, 2ª ed., 127-148.

 

BARTOLOMÉ, A. (2002): Multimedia para educar. Ediciones Edebé. Barcelona 236-238.

 

CABERO, J. y GISBERT, M. (dirs) (2002): Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño, Sevilla, SAV de la Universidad de Sevilla.

 

DE BENITO, B. (2000): Posibilidades educativas de las “webtools”, Palma de Mallorca, Universidad de las Islas Baleares.

 

GALVALISI, C.F. (2007), Sobre enfoques, instrumentos y criterios para la revisión de la calidad de los libros escolares. En: Gobierno de Chile, Ministerio de Educación - UNESCO. Primer seminario internacional de textos escolares.

 

GONZÁLEZ SOTO, A. (2011). La evaluación: algo más que una comprobación. Zaragoza. Formación XXI, nª18.

 

MADI (nd). Protocolo de evaluación de materiales didácticos a distancia. Unidad técnica de investigación y formación en materiales didácticos. UNED.

 

MARTÍNEZ, F., BACKHOFF, E., CASTAÑEDA,S., DE LA ORDEN, A. et al. (2000). Estándares de calidad para instrumentos de evaluación educativa. México: CENEVAL.

 

MAYER, R.E. (2003): Multimedia learning, Cambridge, Cambridge University Press.

 

MEDINA, A., CARDONA, J., CASTILLO, S. e DOMÍNGUEZ, M.C. (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje. Madrid: UNED.

 

MÉNDEZ, J.M. (2001). Pautas y criterios para el análisis y evaluación de materiales curriculares. Revista Agora digital, nº2, (ISSN: 1577-9831).

 

PÉREZ, A. y SALINAS, J. (2004): El diseño, la producción y realización de materiales multimedia e hipermedia, en salinas, j., aguaded, j.i. Y cabero, j. (COODS): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente, Madrid, Alianza, 157-176.

 

PRENDES, Mª P.; SOLANO, I Mª. (nd). Herramienta de evaluación de material didáctico impreso. GITE. Grupo de investigación de tecnología educativa. Universidad de Murcia.

 

RED.ES. (2005). Evaluación de material educativo digital. Taller de formación metodológica. Madrid, 15-16/09/2005.

SANTOS GUERRA, M.A. (2011) ¿Cómo evaluar los materiales?. Universidad de Málaga. Dirección provincial de educación de gestión privada. Santa Cruz. Argentina.

 

SANS, N. (2000). Criterios para la evaluación y el diseño de materiales didácticos para la enseñanza de ELE. En Actas del VIII Seminario de Difigultades de la Enseñanza del Español a Lusohablantes, pp. 10-22.

 

STAKE, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona:Ed. Graó.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent