DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DISSENY I VIABILITAT DE PROJECTES TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ Codi 11665205
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
joseluis.lazaro@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida pel Dr. Luis Marquès (luis.marques@urv.cat).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Diseñar y desarrollar programas y proyectos de innovación y de investigación en el ámbito del e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC8 Redactar documentación específica de naturaleza técnica y/o didáctica acorde con los programas y proyectos de e-learning desarrollados.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Establecer la relación coste/beneficio de un proyecto educativo multimedia. Establir la relació cost/benefici en un projecte educatiu multimèdia. AC7
AC8
AC14
BC3
BC8
CC6
Identificar el conjunto de fases y acciones que un proyecto debe contener en función de una determinada metodologia de trabajo. Identificar el conjunt de fases i accions que un projecte ha de contenir en funció d'una determinada metodologia de treball. AC3
BC8
CC3

Continguts
Tema Subtema
Aspectos clave en la gestión de proyectos
Aspectes clau en la gestió de projectes
Liderazgo, gestión integrada (ciclos PDCA), metodología...
Lideratge, gestió integrada (cicles PDCA), metodologia...
Análisis coste/beneficio, estudios de viabilidad
Anàlisi cost/benefici, estudis de viabilitat
Evaluación prospectiva, presupuesto
Avaluació prospectiva, pressupost
Metodología PMBOK para la gestión de proyectos
Metodologia PMBOK per a la gestió de projectes
Viabilidad de formación virtual en diferentes contextos (formales, no formales, empresa...)
Viabilitat de formació virtual en diferents contexts (formals, no formals, empresa...)
Aspectos a considerar en el diseño de la vertiente formativa de un proyecto
Aspectes a considerar en el disseny del vessant formatiu d'un projecte

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Seminaris
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Treballs
0 6 6
Sessió Magistral
4 4 8
Fòrums de debat
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 23 23
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Relacionats amb els processos de disseny i desenvolupament de projectes de recerca i de projectes professionals ens el món de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Treball conjunt entre l’alumne i el director de projecte per poder dissenyar i desenvolupar la concreció d’aquest.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.


Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.



Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada Anàlisi i resolució de dubtes de l'alumne amb reunions personales i/o en grup.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistència a seminaris relacionats amb el disseny i desenvolupament de projectes professionals i de recerca. 15%
Resolució de problemes, exercicis Defensa pública del projecte. 25%
Treballs Lliurament de l’informe del projecte amb la fonamentació teòrica i documental del mateix. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Como parte de la evaluación continua, en aquellos casos en que el alumnado realice unasegunda entrega de una actividad evaluable suspendida o no presentada, la calificación máxima a la que podrá aspirar en esa segunda evaluación será de aprobado. Esta entrega se realizará, dentro de los 45 días posteriores a la finalización de la asignatura, en la fecha que determine el profesor, solo en aquellos casos en que el alumno se ponga en contacto expresamente para solicitarla dentro del período lectivo ordinario de la asigantura. Una vez finalizado este período, se entenderá que el alumno desiste y no tendrá derecho a esta segunda oportunidad.

Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria. Finalmente, se sugiere al alumnado consultar la planificación específica alojada en el espacio Moodle de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  1. WOODS, P. (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografía en la educación. Temas Paidós Educación. Barcelona.

 

Introducció: Interessant perquè fa una reflexió molt estructurada sobre el paper de l’investigador en la investigació etnogràfica.

 

Pàg. 74 a 97. Descripció dels dilemes de l’investigador/a a l’hora d’abordar una investigació etnogràfica. Interessant la lectura d’aquests apartar abans d’abordar una investigació utilitzant el mètode qualitatiu.

 

 

 

 

  1. BOLIVAR, A. (1998): La investigación biográfico-narrativa. Guía para indagar en el campo. Grupo editorial universitario. Granada.

 

Llibre centrat en tècniques qualitatives per a la recollida de dades.

 

Capítol 22. Metodologia biogràfico-narrativa. Especialment interessant per a entendre les característiques i la forma d’aplicar aquesta tècnica biogràfico-narrativa de recollida de dades.

 

 

  1. BRUBACHER, J. W. et al. (2000): Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Gedisa. Biblioteca de Educación. Barcelona.

 

Capítol 1. La Tècnica reflexiva i el docent. Interessant per ajudar als professionals de l’educació a tenir consciència de les aportacions que reflexionar sobre la pròpia acció professional pot aportar a la millora de l’educació i de les pròpies tasques diàries.

Interessants, també, els estudis de cas que es relaten en els següents capítols i que poden exemplificar com portar a terme una tècnica d’aquestes característiques.

 

 

  1. BLANDEZ, J. (1996): La investigación-acción: Un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. INDE Publicaciones. Zaragoza.

 

Capítol III. Guia practica per a desenvolupar una investigació acció. Especialment interessant per a poder dissenyar i planificar un projecte d’investigació-acció. Al estar el capítol estructurat en forma de preguntes i respostes resulta molt estructurat i clar a l’hora de dissenyar la nostra pròpia investigació. Especialment interessant la gràfica de la pàgina 80.

Interessant, també, el següent capítol en el que s’exemplifica el procés d’investigació-acció amb un cas real.

 

 

  1. BARBIER, R. (1977): La Recherche-Action dans l’Institution Éducative. Gauthier-villars. Paris.

 

Capítol II. Punt 2.2.2. Principis generals de la investigació-acció institucional.

Aquest apartat resulta especialment interessant si el que ens proposem és realitzar una investigació-acció en la mateixa institució en la que desenvolupem la nostra tasca professional.

 

 

  1. CARDONA, M. C. (2002): Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Editorial EOS. Madrid.

 

Llibre que sintetitza els aspectes més rellevants a tenir en compte en els mètodes d’investigació qualitativa i quantitativa. Recomanable per a tenir una idea més clara de les principals diferències entre uns i altres i per a revisar-lo mentre ens plantegem el tema d’investigació i la forma d’abordar-lo.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent