DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL DEL DOCENT EN RELACIÓ A LES TIC Codi 11665206
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Pedagogia
Coordinador/a
ESPUNY VIDAL, MARIA CINTA
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica cinta.espuny@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
gemma.tur@urv.cat
Professors/es
ESPUNY VIDAL, MARIA CINTA
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
TUR FERRER, GEMMA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Cinta Espuny (cinta.espuny@urv.cat) i Dra. Gemma Tur (gemma.tur@uib.es).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC3 Diseñar y desarrollar programas y proyectos de innovación y de investigación en el ámbito del e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC11 Diseñar escenarios de aprendizaje en entornos tecnológicos.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conéixer les característiques de les TIC des del seu potencial educatiu i pedagògic. AC2
BC8
CC2
CC6
2. Analitzar les TIC com un mitjà i un recurs formatiu i la seva incidència AC3
AC14
BC3
CC3
3. Analitzar les TIC com un recurs per al disseny i el desenvolupament d'accions formatives i entorns de formació. AC7
BC1
BC5
CC4
4. Dominar els recursos i procediments per a la distribució de continguts i gestió del coneixement. AC9
AC10
AC11
BC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Repercussions de la Tecnologia en la tasca docent.
El Segle XXI: La Societat del coneixement De la realitat física a la realitat digital. Els espais virtuals de formació.
2. Formació Inicial i Contínua dels docents en matèria tecnològica. Competències digitals.

Formació inicial. Plans d'estudis Universitats.
El docent, els canvis tecnològics i el procés de formació al llarg de la vida.
Desenvolupament professional del docent en un entorn tecnològic. Saber, saber fer i saber ser del docent en un ETE-A. Competència digital docent.
Desenvolupament i interconnexió de centres dadquisició de coneixements

3. El ciberprofessor: formador al llogaret global.
El docent com a dissenyador despais, accions i materials formatius.
La redefinició dels processos d'E-A
La personalització dels entorns i dels processos de formació
Adaptació dels processos dorganització i gestió despais educatius i formatius en entorns tecnològics.
Àmbits i dimensions de l'acció tutorial als ETE-A com a aspecte fonamental de l'acció docent.
eLearning: el marc comunitari de suport.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
6 6 12
Fòrums de debat
2 12 14
Estudis previs
3 3 6
Pràctiques a través de TIC
2 33 35
 
Atenció personalitzada
5 1 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Fòrums de debat Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Estudis previs Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivel práctico, la teoráa a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a travás de las TIC.
Atenció personalitzada Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció

És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els objectius següents: -Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional l'alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. -Afavorir la retroalimentació entre professor i alumne sobre els treballs de lassignatura. -Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. -Assessorar en la cerca dinformació. - Etc.


Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Activitat 1. Xarxes socials
Activitat 2. Fòrum

Participació.
Reflexió. Discussió. Aportació de materials relacionats (bibliografia, mapes conceptuals, vídeos, imatges,…)
Feed-back
30%
Pràctiques a través de TIC Enviar Pràctiques a través de TIC Activitat 3. Disseny d'un pla de formació del professorat

Coherència.
Elements clau: contextualització, objectius, temporització, avaluació, conclusions, aportacions finals…


70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a part de l'avaluació continuada, en aquells casos en què l'alumnat faci un segon lliurament d'una activitat avaluable suspesa o no presentada, el lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de l'assignatura, a la data que determini el professor només en aquells casos en què l'alumne es posi en contacte expressament per sol·licitar-la dins del període lectiu ordinari de l'assigantura. Un cop finalitzat aquest període, s'entendrà que l'alumne desisteix i no té dret a aquesta segona oportunitat o segona convocatòria d'avaluació.

Per altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part de lalumnat pot suposar el suspens directe a lassignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria. Finalment, se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.

IMPORTANT: Seguir la temporalització és un criteri davaluació de rellevància.


Fonts d'informació

Bàsica

Álvarez, J. F. (2014). La Alfabetización Informacional del profesorado de educación secundaria

del estado español (Doctoral dissertation, Tesis doctoral, Universidad Rovira i Virgili).

Recuperada de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/285937/Tesi%20Juan%20F%20Alvarez%20

herrero.pdf

 

Espuny Vidal, C., González Martínez, J., &amp;amp; Gisbert Cervera, M. (2010). ¿Cuál es la

competència digital del alumnado al llegar a la universidad? Datos de una evaluación cero.

Enseñanza &amp; Teaching, 28(2), 113–137.

 

Esteve Mon, F. M., Larraz Rada, V., Gisbert Cervera, M., &amp;amp; Espuny Vidal, C. (2011).

L’avaluació de la competència digital a través d’entorns de simulació 3D. In U. R. i Virgili (Ed.),

Seminario Internacional Simul@. Tarragona.

 

Esteve-Mon, F. M., González Martínez, J., Gisbert Cervera, M., &amp; Espuny Vidal, C. (2017). Los graduados universitarios y su competencia digital. In A. C. Chumaceiro Hernández, F.

Ramos Geliz, &amp;amp; J. Hernández de Velasco (Eds.), Procesos formativos para el siglo XXI (pp.78–97). Cabimas (Venezuela): CECAR. Fondo Editorial UNERMB.

https://doi.org/http://150.185.9.18/fondo_editorial

 

Esteve, F. (2015). La competencia digital docente. Análisis de la autopercepción y evaluación

del desempeño de los estudiantes universitarios de Educación por medio de un entorno

3D. Universitat Rovira i Virgili.

Esteve, F. Castañeda, L., &amp; Adell, J. (2018). Un Modelo Holístico de Competencia Docente para el Mundo Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (RIFOP),

91(32.1), 105-116.

 

Esteve, F.; Duch, J. &amp; Gisbert, M. (2014) Los aprendices digitales en la literatura científica:

Diseño y aplicación de una revisión sistemática entre 2001 y 2010. Pixel-bit, 45,9-21.

European Comission, E. (2007). Key competences for lifeling learning. Brussels.

 

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP. A framework for Developing and Understanding Digitasl

Competence in Europe. Sevilla.

 

Generalitat de Catalunya (2016). Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, per la qual es dóna

publicitat a la definició de la Competència digital docent. DOGC Núm. 7133 - 2.6.2016

http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&amp;amp;d

ocumentId=730633&amp; language=ca_ES

 

Gisbert Cervera, M., &amp; Esteve Mon, F. M. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48–59.

 

Gisbert Cervera, M., Espuny Vidal, C., &amp; González Martínez, J. (2011). Cómo trabajar la

competencia digital con estudiantes universitarios. In R. Roig Vila &amp;amp; L. Cosimo (Eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información. Innovación a través de la investigación (pp. 157–174). Alcoy, Alicante: Editorial Marfil.

 

Gisbert, M., Espuny, C., &amp; González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la

@utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado.

Revista de currículum y formación del profesorado, 15(1), 76-90.

 

Gisbert, M., González, J. &amp; Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital

docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de

Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. Doi:

http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631

 

González Martínez, J., Espuny Vidal, C., &amp; Gisbert Cervera, M. (2010). La evaluación cero de la competencia nuclear digital en los nuevos grados del EEES. @tic. Revista d’innovació

Educativa, 4, 13–20.

 

ISTE. (2009). National educational technology standards for teachers. Washington, DC.

 

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de

http://educalab.es/documents/10180/12809/Marco+competencia+digital+docente+2017/afb

07987-1ad6-4b2d-bdc8-58e9faeeccea

 

Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. Universitat d’Andorra.

 

Lázaro Cantabrana, J. L., &amp;amp; Gisbert Cervera, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para

evaluarla competencia digital del docente. UT. Revista de Ciències de l’Educació, 1, 30–47.

 

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE DE ESPAÑA. “Marco Común de

CompetenciaDigital Docente”. (INTEF 2014), p21. (2007). Framework fo 21st century learning. Tucson (Arizona).

 

Perrenoud, P. (2004). Utilizar las nuevas tecnologías. In Diez nuevas competencias para

enseñar (p. 107.120). Ciudad de México: SEP (Secretaría de Educación Pública).

 

Pino-Juste, I. (2011). La evaluación de los aprendizajes. Cantón Mayo, I. Y Pones-Juste, M.

Diseño y desarrollo del currículum. Madrid: Alianza Editorial. 247-265.

 

Prendes, M. P., Castañeda, L., &amp; Gutiérrez, I. (2010). Competencias para el uso de TIC de los

futuros maestros. Comunicar, 18(35), 175-182. doi: 10.3916/C35-2010-03-11

 

Prendes, M. P., &amp; Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las

universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.

 

Selwyn, N. (2013). Education in a Digital World: Global Perspectives on Technology and

Education. London: Routledge.

 

UNESCO. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente.

Recuperado desde http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

UNESCO. (2008). Competency standards modules. ICT competency standards for teachers.

Recuperado desde http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156207e.pdf

UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris.

 

UNESCO. (2013). Guidelines on adaptation ofthe UNESCO ICT competency framework

forteachers. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education

(IITE).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent