DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SOCIETAT EN XARXA I CIUTADANIA DIGITAL Codi 11665208
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica mariadelmar.sanchez@urv.cat
joseluis.serrano@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VERA, MARIA DEL MAR
SERRANO SÁNCHEZ, JOSÉ LUIS
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura serà impartida per les Dra. Ma. del Mar Sánchez Vera (mmarsanchez@um.es) i Dr. José Luis Serrano Sánchez (jl.serranosanchez@um.es).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC8 Redactar documentación específica de naturaleza técnica y/o didáctica acorde con los programas y proyectos de e-learning desarrollados.
  AC12 Elaborar propuestas innovadoras en proyectos de e-learning.
  AC13 Desplegar procesos individuales y colectivos de gestión del conocimiento en actividades y procesos de e-learning.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar la incidència social dels canals de comunicació a partir d'una revisió històrica. AC1
AC2
BC1
BC2
BC4
CC2
CC3
CC5
CC6
Elaborar criteris personals sobre la realitat de la societat de la globalització a l'era del coneixement. AC7
AC8
AC12
AC13
CC2
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Societat, cultura i tecnologia. 1.1. Societat de la informació
1.2. Globalització i mundialització
1.3. Impacte social, polític i econòmic de les tecnologies
1.4. Bretxa digital i desigualtats socials
2.- Ciutadania digital. 2.1. Concepte de ciutadania digital
2.2. Drets i obligacions dels ciutadans digitals
2.3. Participació ciutadana en xarxa
2.4. Seguretat i hàbits saludables en l'ús de les tecnologies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
6 12 18
Fòrums de debat
1 9 10
Estudis previs
2 3 5
Treballs
2 30 32
 
Atenció personalitzada
7 1 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La metodologia daquesta assignatura, en desenvolupar-se en xarxa, fomentarà el constructivisme i laprenentatge actiu de lalumne, exercint el docent de facilitador en els aprenentatges.

Es realitzaran dues sessions de videoconferència on s'exposaran els continguts base i s'establirà el diàleg per poder treballar a les activitats de l'assignatura.

Cada setmana es realitzarà una activitat relacionada amb els continguts de cada tema, per tant es realitzaran tres activitats que hauran de ser lliurades a les dates establertes. A l'espai de l'assignatura a Moodle s'explicarà amb detall el procediment a seguir per realitzar cada activitat, així com l'accés als recursos recomanats per fer-los.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Fòrums de debat Actividades, con las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.

Estudis previs Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de solución de actividades a realizar en el laboratorio por parte del alumno.


Treballs Activitat 1: Xarxes socials com a mecanisme de mobilització social. Anàlisi reflexiva sobre el potencial de les xarxes socials en línia com a mecanisme per a la mobilització social.

Activitat 2: Ciutadans digitals, som competents? Anàlisi sobre el nivell de competència de les persones com a ciutadans digitals.

Activitat 3: Problemes socioculturals en lús de les tecnologies. Realització d'una infografia en línia sobre els problemes culturals i socials en l'ús educatiu de les tecnologies.

Projecte: Disseny d'un projecte on l'alumne ha de seleccionar un entorn social concret (real o imaginari) i fer una proposta que inclogui l'ús dels mitjans socials com a eines per articular la participació del ciutadà.
És important que les tasques es facin en els temps establerts durant el procés.
Atenció personalitzada Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Fòrums de debat
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció

És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els objectius següents: -Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional l'alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. -Afavorir la retroalimentació entre professor i alumne sobre els treballs de lassignatura. -Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. -Assessorar en la cerca dinformació. - Etc.


Avaluació
  Descripció Pes
Treballs ACTIVITATS SETMANALS

Criteris:
• Presentació
• Correcció en la realització
• Claredat expositiva
• Estructuració i sistematització
• Correcció ortogràfica (les faltes d'ortografia suposaran penalitzacions a la qualificació)
• Originalitat i creativitat
• Capacitat crítica i autocrítica
• Capacitat d'anàlisi i de síntesi
• Organització del temps
• Incorporació de bibliografia

Activitat 1: Xarxes socials en línia i participació ciutadana.
Activitat 2: Ciutadans digitals, som competents?
Activitat 3: Problemes socioculturals en lús de les tecnologies.

PROJECTE

Criteris:
• Organització i estructuració de la informació
• Presentació de la informació
• Adequació al context
• Justificació dels aspectes pedagògics en relació amb cada pràctica
• Creativitat
• Lliurament en temps i forma
• Correcció ortogràfica (les faltes d'ortografia suposaran penalitzacions a la qualificació)

50%






50%
Altres L'alumne haurà de superar la meitat de cadascuna de les parts per poder superar l'assignatura completa.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a part de lavaluació continuada, en aquells casos en què lalumnat realitzi un segon lliurament duna activitat avaluable suspesa o no presentada. Aquest lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de l'assignatura, a la data que determini el professor, només en aquells casos en què l'alumne es posi en contacte expressament per sol·licitar-lo dins del període lectiu ordinari de l'assigantura. Un cop finalitzat aquest període, s'entendrà que l'alumne desisteix i no tindrà dret a aquesta segona oportunitat. 

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

 

Bibliografía:

 

ADELL, J. & BERNABÉ, I. (2007). Software libre en Educación. En CABERO, J. Tecnología Educativa, pp. 173-194. McGraw-Hill.

 

AREA, M & PESSOA, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38, 13-20.

 

BALEO, R. (2009). El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. En Pixelbit: Revista de Medios y Educación. n.35, pp. 87-96. Universidad de Sevilla.

 

BAUMANN,G., (2001), El enigma multicultural, Barcelona, Paidós

 

BINGHAM, T. & CONNER, M. (2010) The New Social Learning: A guide to transforming organizations through Social Media. San Francisco: American Society for training and development.

 

CASTAÑEDA, L. (Coord.) (2010). Aprendizaje con redes sociales. Tejidos educativos para los nuevos entornos. Sevilla: MAD.

CASTAÑEDA, L.; GONZÁLEZ, V. y SERRANO, J. (2011) Donde habitan los jóvenes: precisiones sobre un mundo de redes sociales. En MARTÍNEZ, F. y SOLANO, I.M. (Coords.) Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. Alicante: Marfil.

 

CASTAÑEDA, L. y SÁNCHEZ, M. M. (2009). Entorno e-learning para la enseñanza superior: Entre lo institucional y lo personalizado. En Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 175-191. 

 

CRESPO, R.M. Y GARCÍA, J.J. (2010). Redes sociales. La madeja tecnificada. En CASTAÑEDA, L. (Coord.). Aprendizaje con redes sociales. Tejidos educativos para los nuevos entornos. Sevilla:MAD.

 

DOMÍNGUEZ, G. y LLORENTE, M.C. (2009). La Educación social y la Web 2.0: nuevos espacios de innovación e interacción social en el espacio europeo de educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 105-114.

DOWNES, S. (2005). E-learning 2.0, en E-learn Magazine, 2.

 

FOZDAR, B.I y KUMAR, L.S. (2007). Mobile learning and student retention. En International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2) 1-16.

 

GALINDO, J. (2009). Ciudadanía digital. Signo y Pensamiento, 54. 164-173.

 

HERNÁNDEZ, J. (2013). Participación ciudadana, tecnologías de información-comunicación y opinión pública. TEACS, 11, 25-34.

 

LEVY, P. (2004). “Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio”. Biblioteca virtual em saude. http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf

 

MARTINEZ, F. & PRENDES, M.P. (2004) Nuevas Tecnologías y Educación. Madrid: Pearson.

 

MARTÍNEZ, F. (2000). La multiculturalidad versus la propia cultura ante la internetnización.

 

MARTINEZ, F.(Compilador).(2003). Redes de comunicación en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

 

MORAL, F. (2009). Internet como marco de comunicación e interacción social. Comunicar. Revista científica de Educomunicación, 32, 231-237.

PISANI, F. & PIOTET, D. (2008) La Alquimia de las multitudes: cómo la Web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós.

 

PRENDES, M.P. & CASTAÑEDA, L. (2006). “El individuo colaborando en la red, contra la soledad de la modernidad”. En Actas del IX congreso EDUTEC 2006. Universitat de Rovira i Virgili.

 

RIBBLE, M. & BAILEY, G. (2007). Digital Citizenship in School. ISTE.

 

SÁNCHEZ, M.M. (2010). “Espacios Virtuales para la evaluación de aprendizajes basados en herramientas de Web Semántica”. Universidad de Murcia. Tesis doctoral inédita.

 

SÁNCHEZ, M.M. y PRENDES, M.P. (2011). Rúbricas de evaluación en la enseñanza universitaria. En I Congreso Internacional de Innovación Docente. CIID 2011. Cartagena, España

STIGLITZ,J.E. (2002). El malestar de la globalización, Madrid, Taurus.

 

TOURAINE, A. (2001). “El siglo XXI, el de las identidades”. En Foreing Affairs. México, Vol. 1, No.2, pp. 105-117

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent