Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento. |
|
AC2 |
Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning. |
|
AC4 |
Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación. |
|
AC5 |
Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning. |
|
AC6 |
Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning. |
|
AC9 |
Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning. |
|
AC10 |
Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio. |
|
BC3 |
Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
|
CC6 |
Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional. |
Objectius |
Competències |
1. Reconéixer les principals característiques dels sistemes de comunicació en xarxa. |
AC1 AC9 AC10
|
BC2 BC6
|
CC1 CC4
|
2. Identificar i analitzar els diferents sistemes de videoconferència i les seves aplicacions a l'àmbit educatiu
|
AC1 AC2
|
BC2 BC6
|
CC1 CC4
|
3. Dissenyar, planificar i fer una sessió de docència a través de videoconferència
. |
AC2 AC5 AC6 AC9
|
BC2 BC3 BC6
|
CC2 CC4 CC6
|
4. Conéixer els principals sistemes i eines de suport a la comunicació audiovisual aplicables al disseny de materials i entorns tecnològics de formació |
AC1 AC2 AC4 AC10
|
BC2 BC3
|
CC1 CC2
|
Tema |
Subtema |
1. La comunicació audiovisual a la xarxa |
1.1. Concepte
1.2. Distribució d'audiovisuals en xarxa: aspectes tècnics
1.3. Possibilitats educatives dels serveis digitals de distribució de l'audiovisual.
|
2. La videoconferència en la formació |
2.1. Usos educatius
2.2. Implicacions i rols per als participants
2.3. Tipus de videoconferència per a la formació |
3. Docència a través de videoconferència |
3.1. Estratègies didàctiques a través de videoconferència
3.2. Planificació d'una sessió de formació a través de videoconferència
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
5 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
5 |
1 |
6 |
Fòrums de debat |
|
2 |
4 |
6 |
Estudis previs |
|
1 |
5 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
2 |
4 |
Pràctiques a través de TIC |
|
5 |
30 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
2 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura. |
Sessió Magistral |
Exposición de los contenidos de la asignatura. |
Fòrums de debat |
Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional. |
Estudis previs |
Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulación análisis, resolución y debate de un problema o ejercicio relacionado con la temática de la asignatura. |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC. |
Atenció personalitzada |
Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional. |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els objectius següents: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional l'alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir la retroalimentació entre professor i alumne sobre els treballs de lassignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la cerca dinformació. - Etc. |
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de debat |
Activitat 1. Participació en lelaboració dels continguts i debat les possibilitats dels serveis digitals de distribució de continguts audiovisuals en xarxa.
- Realització de lactivitat en data i forma
- Qualitat de les aportacions realitzades al document compartit.
- Qualitat de les intervencions realitzades al fòrum. |
20% |
Estudis previs |
Activitat 2. Anàlisi de sistemes de videoconferència per a la
educació.
- Realització de lactivitat en data i forma
- Qualitat de linforme elaborat així com la pertinència de les reflexions aportades en relació al tema |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitat 3. Anàlisi duna experiència dutilització de la videoconferència en la formació
- Interès de lexperiència analitzada
- Qualitat de la descripció de l'experiència sobre la base dels continguts treballats a la unitat d'aprenentatge
- Qualitat de les aportacions realitzades al fòrum.
- Realització de lactivitat en forma i data
- Participació (es valorarà mitjançant |
20% |
Pràctiques a través de TIC |
Activitat 4. Dissenyar, planificar, realitzar i avaluar sessions de formació a través de videoconferència
- Treball en grup.
- Planificació de la sessió
- Realització de la presentació.
– Valoració de les sessions. Reflexió i autoavaluació i coavaluació. |
40% |
Altres |
Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En aquells casos en què lalumnat realitzi un segon lliurament duna activitat avaluable suspesa o no presentada. Aquest lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de lassignatura, en la data que determini el professor.
Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens.
D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Bàsica |
|
- Bibliografía básica
De Benito, B., Salinas J. (2004). El diseño de acciones formativas soportadas
en videoconferencias. Salinas,J.;
Aguaded, J.I., and Cabero, J.: Tecnologías para la educación. Diseño,
producción y evaluación de medios para la formación.. 231-248.
De
Benito, B., Moreno
J., & Salinas
J. (2009). Diseño de un Aula
Avanzada de Formación para cursos de posgrado. Congresso Internacional Edutec 2009:
Sociedade do Conhecimento e Meio Ambiente: Sinergia Científica.
Solano, I. (2005). Orientaciones y posibilidades
pedagógicas de la videoconferencia en la Enseñanza Superior. Pixel-Bit. Revista
de medios y Educación. 26, 121-134. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/n26art/art2610.htm
Costas Lago, N.
(2008). La educación en las universidades: infraestructuras técnicas.
Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 32, 101-116. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/7.html
- Enlaces a páginas web interesantes en
relación con el tema - Recursos elaborados por la profesora
RECURSOS La videoconferencia: sistemas y estándares
http://www.rediris.esrediris/boletin/43/enfoque3.html/ http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm http://www.rediris.es/rediris/boletin/43/enfoque3.html http://webtools.com/story/multimedia/TLS19980810S0011 http://www.webred.com/mostrarpag.cfm?ID=342&cant=2&ncar=3500&npag=2 http://www-mice.cs.ucl.ac.uk/multimedia/software/ http://www.hys.com.pe/netmeeting/ http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/en/default.asp http://www.microsoft.com/windows/netmeeting/ http://www.cuseeme.com/ http://www.real.com/ http://www.java.sun.com/products/java-media/jmf/index.html
RECURSOS Instalaciones. El aula de videoconferencia. Sistemas y modalidades de realización.
Video Technology Advisory Service en Janet (http://www.video.ja.net/)
Kendall, J R & Oaks, M (1992) “Evaluation of perceived teaching effectiveness: course delivery via interactive video technology versus tradition classroom methods” , Deosnews 2
BECTA British Educational Comm. and Tech. Agency. Guía de Videoconferencia en http://www.becta.org.uk/technology/desktopvc/desktop_vc/index.html
Marsh II, George E., “Curso AIL 601: Theories of Learning Applied to Technological Instruction” , Universidad de Alabama. En el URL: http://www.bamaed.ua.edu/ail601/
Michael Lach, “WIT Sound Home Page”, en Web Institute for Teachers, University of Chicago, en URL: http://cuip.uchicago.edu/wit/99/mentors/Lach/sound/index.html |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|