DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN XARXA Codi 11665210
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica jesusmaria.salinas@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Professors/es
SALINAS IBÁÑEZ, JESÚS MARIA
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura serà impartida pel Dr. Jesús Salinas (jesus.salinas@uib.es). </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC4 Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC6 Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconéixer les principals característiques dels sistemes de comunicació en xarxa. AC1
AC9
AC10
BC2
BC6
CC1
CC4
2. Identificar i analitzar els diferents sistemes de videoconferència i les seves aplicacions a l'àmbit educatiu AC1
AC2
BC2
BC6
CC1
CC4
3. Dissenyar, planificar i fer una sessió de docència a través de videoconferència . AC2
AC5
AC6
AC9
BC2
BC3
BC6
CC2
CC4
CC6
4. Conéixer els principals sistemes i eines de suport a la comunicació audiovisual aplicables al disseny de materials i entorns tecnològics de formació AC1
AC2
AC4
AC10
BC2
BC3
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. La comunicació audiovisual a la xarxa 1.1. Concepte
1.2. Distribució d'audiovisuals en xarxa: aspectes tècnics
1.3. Possibilitats educatives dels serveis digitals de distribució de l'audiovisual.

2. La videoconferència en la formació 2.1. Usos educatius
2.2. Implicacions i rols per als participants
2.3. Tipus de videoconferència per a la formació
3. Docència a través de videoconferència 3.1. Estratègies didàctiques a través de videoconferència
3.2. Planificació d'una sessió de formació a través de videoconferència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 5 6
 
Sessió Magistral
5 1 6
Fòrums de debat
2 4 6
Estudis previs
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis
2 2 4
Pràctiques a través de TIC
5 30 35
 
Atenció personalitzada
10 2 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Fòrums de debat Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Estudis previs Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
Resolució de problemes, exercicis Formulación análisis, resolución y debate de un problema o ejercicio relacionado con la temática de la asignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC.
Atenció personalitzada Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció

És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els objectius següents: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional l'alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir la retroalimentació entre professor i alumne sobre els treballs de lassignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la cerca dinformació. - Etc.


Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Activitat 1. Participació en lelaboració dels continguts i debat les possibilitats dels serveis digitals de distribució de continguts audiovisuals en xarxa.
- Realització de lactivitat en data i forma
- Qualitat de les aportacions realitzades al document compartit.
- Qualitat de les intervencions realitzades al fòrum.
20%
Estudis previs Activitat 2. Anàlisi de sistemes de videoconferència per a la
educació.
- Realització de lactivitat en data i forma
- Qualitat de linforme elaborat així com la pertinència de les reflexions aportades en relació al tema
20%
Resolució de problemes, exercicis Activitat 3. Anàlisi duna experiència dutilització de la videoconferència en la formació
- Interès de lexperiència analitzada
- Qualitat de la descripció de l'experiència sobre la base dels continguts treballats a la unitat d'aprenentatge
- Qualitat de les aportacions realitzades al fòrum.
- Realització de lactivitat en forma i data
- Participació (es valorarà mitjançant
20%
Pràctiques a través de TIC Activitat 4. Dissenyar, planificar, realitzar i avaluar sessions de formació a través de videoconferència
- Treball en grup.
- Planificació de la sessió
- Realització de la presentació.
– Valoració de les sessions. Reflexió i autoavaluació i coavaluació.
40%
Altres Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En aquells casos en què lalumnat realitzi un segon lliurament duna activitat avaluable suspesa o no presentada. Aquest lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de lassignatura, en la data que determini el professor.

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. 


D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía básica

De Benito, B.,  Salinas J. (2004).  El diseño de acciones formativas soportadas en videoconferencias. Salinas,J.; Aguaded, J.I., and Cabero, J.: Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación.. 231-248.

De Benito, B., Moreno J., & Salinas J. (2009).  Diseño de un Aula Avanzada de Formación para cursos de posgrado. Congresso Internacional Edutec 2009: Sociedade do Conhecimento e Meio Ambiente: Sinergia Científica. 

Solano, I. (2005). Orientaciones y posibilidades pedagógicas de la videoconferencia en la Enseñanza Superior. Pixel-Bit. Revista de medios y Educación. 26, 121-134. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/n26art/art2610.htm

 Costas Lago, N. (2008). La educación en las universidades: infraestructuras técnicas. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 32, 101-116. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/7.html

 

- Enlaces a páginas web interesantes en relación con el tema 
- Recursos elaborados por la profesora

RECURSOS La videoconferencia: sistemas y estándares

http://www.rediris.esrediris/boletin/43/enfoque3.html/
http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html
http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm
http://www.urbe.edu/telematica/videoconferencia/Videoconferencia1.html
http://timomatica.metropoli2000.net/informat/internet/inter8.htm
http://www.rediris.es/rediris/boletin/43/enfoque3.html
http://webtools.com/story/multimedia/TLS19980810S0011
http://www.webred.com/mostrarpag.cfm?ID=342&cant=2&ncar=3500&npag=2
http://www-mice.cs.ucl.ac.uk/multimedia/software/
http://www.hys.com.pe/netmeeting/
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/en/default.asp
http://www.microsoft.com/windows/netmeeting/
http://www.cuseeme.com/
http://www.real.com/
http://www.java.sun.com/products/java-media/jmf/index.html

 

RECURSOS Instalaciones. El aula de videoconferencia. Sistemas y modalidades de realización.

Video Technology Advisory Service en Janet (http://www.video.ja.net/)

Kendall, J R & Oaks, M (1992) “Evaluation of perceived teaching effectiveness: course delivery via interactive video technology versus tradition classroom methods” , Deosnews 2

BECTA British Educational Comm. and Tech. Agency. Guía de Videoconferencia en http://www.becta.org.uk/technology/desktopvc/desktop_vc/index.html

Marsh II, George E., “Curso AIL 601: Theories of Learning Applied to Technological Instruction” , Universidad de Alabama. En el URL: http://www.bamaed.ua.edu/ail601/

Michael Lach, “WIT Sound Home Page”, en Web Institute for Teachers, University of Chicago, en URL: http://cuip.uchicago.edu/wit/99/mentors/Lach/sound/index.html

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent