DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) EINES I TÈCNIQUES PER A LA RECOLLIDA I L'ANÀLISI DE DADES Codi 11665212
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Adreça electrònica mireia.usart@urv.cat
Professors/es
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Mireia Usart (mireia.usart@urv.cat)</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC3 Diseñar y desarrollar programas y proyectos de innovación y de investigación en el ámbito del e-learning.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
  AC16 Usar herramientas tecnológicas para el diseño y desarrollo de instrumentos y recursos para la investigación.
  AC17 Aplicar técnicas de análisis de datos en investigación educativa.
  AC18 Difundir y comunicar resultados de investigación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Diferenciar les eines i tècniques de recollida de dades utilitzades en investigació educativa. AC1
AC5
BC1
CC1
Saber recollir, analitzar i presentar dades qualitatives i quantitatives obtingudes de diferents fonts. AC7
AC16
AC17
CC1
CC2
Saber utilitzar els diferentes paquets estadístics i programari actual per a l'análisis de dades quantitatives i qualitatives. AC1
AC7
AC14
AC16
AC17
BC6
CC1
CC2
Saber aplicar correctament els aspectes ètics durant la presa i l'anàlisi de dades. AC1
AC9
AC16
AC17
AC18
BC4
CC1
Saber diseñar la part metodològica d'un estudi de recerca o innovació original en concret, les parts de mostra, instruments i anàlisi de dades. AC1
AC3
AC9
AC14
AC16
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1

Continguts
Tema Subtema
1. Selecció i disseny dinstruments per a la recollida de dades.
1.1. Les eines i les tècniques en investigació educativa.
1.2. El procés de presa de decisions. Del paradigma a lanàlisi.
1.3. Aspectes ètics del procés.
1.4. Planificació de recollida i anàlisi de dades, i presentació
de resultats.
1.5. Variables: definició, classificacions i relacions entre elles.
1.6. Tipologia dinstruments i tècniques de recollida de dades.
2. Anàlisi quantitativa de dades.
2.1. Definició i característiques de recerca quantitativa
2.2.Tipus de dades i de test quantitatius.
2.3. Validesa i fiabilitat dels instruments quantitatius
2.4. Anàlisi de dades quantitatives (exploratori, correlacional i
inferencial) i mètodes estadístics per a la investigació
educativa.
2.5. Paquets estadístics per a lanàlisi de dades quantitatives.
3. Anàlisi qualitativa de dades. 3.1. Definició i característiques de recerca qualitativa.
3.2.Organització i presentació de l'anàlisi de dades qualitativa.
3.3. Triangulació de dades en investigació educativa.
3.4. Anàlisi de dades qualitatives en investigació educativa.
3.5. Programari per a l'anàlisi de dades qualitatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 3 4
 
Sessió Magistral
4 8 12
Seminaris
4 20 24
Treballs
5 25 30
Debats
5 30 35
 
Atenció personalitzada
5 10 15
 
Proves pràctiques
5 25 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades introductorias a la materia.
Sessió Magistral Videoconferencias con exposiciones teóricas y debates aplicados.
Seminaris Trabajo en pequeños grupos de forma síncrona y asíncrona.
Treballs Resolución de casos prácticos de modo analítico. Proyectos de diseño.
Debats Análisis grupal de elementos de discusión.
Atenció personalitzada Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Proves pràctiques
Descripció

Estarà disponible per a tutories durant les setmanes de classe.


Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Activitat sense pes a la nota 0%
Sessió Magistral Activitat sense pes a la nota 0%
Seminaris Activitat sense pes a la nota 0%
Debats Grau de participació en els debats i les aportacions que es facin. En concepte, l'activitat avaluable 1 és un debat amb pes a la nota final. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per al seu lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir una coherència i una integració correcta dels continguts de tots els cursos a què s'ha matriculat cada alumne. 10
Proves pràctiques El mètode d'avaluació es basarà en:
-Avaluació continua a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs. Es recomana consultar la planificació concreta de l'assignatura disponible a l'espai Moodle de l'assignatura per conèixer-ne el detall.
90 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a part de l'avaluació continuada, en aquells casos en què l'alumnat faci un segon lliurament d'una activitat avaluable suspesa o no presentada, el lliurament es realitzarà, dins dels 45 dies posteriors a la finalització de l'assignatura, a la data que determini el professor només en aquells casos en què l'alumne es posi en contacte expressament per sol·licitar-la dins del període lectiu ordinari de l'assigantura. Un cop finalitzat aquest període, s'entendrà que l'alumne desisteix i no tindrà dret a aquesta segona oportunitat. 

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part del alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria, i finalment se suggereix a l'alumnat consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
1. Bisquerra Alzina, R. (coord..) (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid, Editorial la Muralla. 2.a edición (primera edición de 2004).
2. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2003) Metodología de la investigación (3a ed.). México: McGraw-Hill.

3. Koetting, J. (1984). Foundations of naturalistic Inquiry: developing a Theory Base for Understaning individual Interpretations of Reality. Dallas, Texas: Association for Educational Comunications and Tecnology.

4. McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). In Posadas J. L. (Ed.), Investigación educativa (5th ed.). Madrid: Pearson Education.

5. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London: Routledge.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent