DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE L'ÚS DE LES TIC A L'ENSENYAMENT Codi 11665213
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
Adreça electrònica juan.gonzalezm@urv.cat
linda.castaneda@urv.cat
isabel.solano@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
CASTAÑEDA QUINTERO, LINDA
SOLANO FERNÁNDEZ, ISABEL
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per les Dres. Linda Castañeda (lindacq@um.es) i Isabel Solano (imsolano@um.es).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar les TIC com a eina i instrument per a l'e-learning i la gestió del coneixement.
  AC2 Dominar les eines i procediments per a la planificació, organització i gestió dels processos d'e-learning.
  AC5 Adoptar mitjans, recursos i eines en processos de seguiment i avaluació d'e-learning.
  AC9 Aplicar models pedagògics i coneixements tècnics per a la resolució de problemes de formació en e-learning.
  AC10 Analitzar i aplicar eines i instruments per al disseny i desenvolupament de materials didàctics per a l'e-learning.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer las características técnicas y educativas de las plataformas de formación. AC1
BC1
BC2
Describir las principales utilidades que presentan las webtools. AC5
BC2
CC3
Analizar sobre las posibilidades y limitaciones que presentan las plataformas desde una dimensión pedagógica. AC9
AC10
BC3
BC8
CC3
Conocer los diferentes tipos de herramientas susceptibles de ser utilizadas en entornos de enseñanza-aprendizaje virtuales. AC2
BC3
CC2
Definir los criterios a tener en cuenta para la selección de una herramienta de acuerdo con criterios pedagógicos. AC5
BC3
BC8
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Contextualización. La comunicación mediada por ordenador y los entornos de enseñanza-aprendizaje.
3. La selección de las herramientas
4. Los estándares

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 0 5
Sessió Magistral
9 9 18
Fòrums de discussió
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 44 44
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller de PHP
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat realitzada per mitjà de les TIC que té com a objectiu debatre temes d'actutalitat relacions amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis L’alumne presentarà la resolució de problemes i exercicis formulats a l’aula relacionats amb els continguts de l’assignatura.

50%
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 50%
Altres

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística en totes les seves proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part de l'alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria. Finalment, es recorda a l'alumnat la convinença de consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència al 80 % de les sessions de videoconferència.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos para estudiar el tema

 

Documentación básica

- Herramientas para la gestión de la Formación en la Red

Robert Rallo Moya

Dep. Ingeniería Informática y Matemáticas.

Universidad Rovira i Virgili. Tarragona.

 

- Webtools: Aplicaciones para sistemas virtuales de formación

Bárbara de Benito

Jesús Salinas

Universitat de les Illes Balears

 

- Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente

abierto para la Universitat Jaume I

Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la UJI con la colaboración del Servei

d'Informàtica y del Gabinet Tècnic del Rectorat. Mayo de 2004

http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf

 

Complementària

Enlaces de interés

 

- LVSV - Laboratorio de Validación de Sistemas Virtuales de Formación. Universitat

Illes Balears.

http://gte.uib.es/LVSV

 

- GATE - Gabinete Teleeducación. Universidad Politécnica Madrid.

http://www.gate.upm.es/tecnologia.htm

 

- CESGA- Centro Supercomputación de Galicia.

http://www.cesga.es/content/view/239/24/lang,es/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent