DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE L'ÚS DE LES TIC A L'ENSENYAMENT Codi 11665213
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
0
linda.castaneda@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
CASTAÑEDA QUINTERO, LINDA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per les Dres. Linda Castañeda (lindacq@um.es) i Isabel Solano (imsolano@um.es).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  Professionalitzador
  AP1 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer las características técnicas y educativas de las plataformas de formación. AC1
BC1
BC2
Describir las principales utilidades que presentan las webtools. AC5
BC2
CC3
Analizar sobre las posibilidades y limitaciones que presentan las plataformas desde una dimensión pedagógica. AC9
AP1
BC3
BC8
CC3
CC5
Conocer los diferentes tipos de herramientas susceptibles de ser utilizadas en entornos de enseñanza-aprendizaje virtuales. AC2
CC2
Definir los criterios a tener en cuenta para la selección de una herramienta de acuerdo con criterios pedagógicos. CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Contextualización. La comunicación mediada por ordenador y los entornos de enseñanza-aprendizaje.
2. Herramientas, técnicas y servicios en los entornos virtuales de formación
3. La selección de las herramientas
4. Los estándares
5. Análisis de plataformas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 0 5
Sessió Magistral
9 9 18
Fòrums de discussió
0 6 6
Estudis previs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 19 19
Metodologies integrades
0 6 6
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Taller de PHP
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat realitzada per mitjà de les TIC que té com a objectiu debatre temes d'actutalitat relacions amb l'àmbit professional.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis L’alumne presentarà la resolució de problemes i exercicis formulats a l’aula relacionats amb els continguts de l’assignatura.

50%
Pràctiques a través de TIC Presentació de les pràctiques realitzades per mitjà de tecnologies de la informació i comunicació. 50%
Altres

.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Como parte de la evaluación continua, en aquellos casos en que el alumnado realice una segunda entrega de una actividad evaluable suspendida o no presentada, la calificación máxima a la que podrá aspirar en esa segunda evaluación será de aprobado. Esta entrega se realizará, dentro de los 45 días posteriores a la finalización de la asignatura, en la fecha que determine el profesor, solo en aquellos casos en que el alumno se ponga en contacto expresamente para solicitarla dentro del período lectivo ordinario de la asigantura. Una vez finalizado este período, se entenderá que el alumno desiste y no tendrá derecho a esta segunda oportunidad.

Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria. Finalmente, se sugiere al alumnado consultar la planificación específica alojada en el espacio Moodle de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos para estudiar el tema

 

Documentación básica

- Herramientas para la gestión de la Formación en la Red

Robert Rallo Moya

Dep. Ingeniería Informática y Matemáticas.

Universidad Rovira i Virgili. Tarragona.

 

- Webtools: Aplicaciones para sistemas virtuales de formación

Bárbara de Benito

Jesús Salinas

Universitat de les Illes Balears

 

- Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente

abierto para la Universitat Jaume I

Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la UJI con la colaboración del Servei

d'Informàtica y del Gabinet Tècnic del Rectorat. Mayo de 2004

http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf

 

Complementària

Enlaces de interés

 

- LVSV - Laboratorio de Validación de Sistemas Virtuales de Formación. Universitat

Illes Balears.

http://gte.uib.es/LVSV

 

- GATE - Gabinete Teleeducación. Universidad Politécnica Madrid.

http://www.gate.upm.es/tecnologia.htm

 

- CESGA- Centro Supercomputación de Galicia.

http://www.cesga.es/content/view/239/24/lang,es/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent