DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE L'ÚS DE LES TIC A L'ENSENYAMENT Codi 11665213
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Pedagogia
Coordinador/a
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
linda.castaneda@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
CASTAÑEDA QUINTERO, LINDA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Linda Castañeda (lindacq@um.es) i el Dr. Victor González Calatayud (victor.gonzalez@um.es).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC4 Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC6 Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC13 Desplegar procesos individuales y colectivos de gestión del conocimiento en actividades y procesos de e-learning.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'experiència i de la teoria sobre l'organització i gestió de les tic en les institucions d'ensenyament per, con basi en ella, analitzar el paper que aquests models juguen en les institucions educatives. AC4
AC7
AC13
BC3
BC4
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Identificar les característiques principals d'aquells serveis i eines basades en l'ús de TIC, que poden implementar-se institucionalment per a l'enriquiment dels processos de formació, ja amb caràcter intern o extern. AC1
AC2
AC4
AC5
AC7
AC10
AC13
BC3
BC4
BC6
CC2
CC3
CC4
Preveure l'impacte de la implementació d'una estratègia o recurs TIC en un procés educatiu institucional i identificar els factors clau de la seva implementació. AC2
AC4
AC6
AC7
BC2
BC3
BC4
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
Conèixer estratègies d'implementació de TIC per a l'enriquiment de processos educatius individuals i/o col·lectius, tant des d'una perspectiva autònoma, com des d'una perspectiva de tutorización. AC2
AC4
AC6
AC9
AC13
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Organització i Gestió de TIC en les institucions

• Aspectes institucionals de l'organització i gestió de les TIC
o Models de Gestió i organització d'institucions amb TIC.
o Exemples d'Organització i Gestió de recursos per a les TIC als centres d'ensenyament formal (el model DigCompOrg)
• Gestió i organització d'informació en les Institucions educatives .
o Curació de continguts
o Arxiu de recursos: Repositoris de continguts
o Models estratègics de comunicació organitzativa.
Bloc 2: Infraestructures educatives al món digital • Espais físics per a situacions d'aprenentatge enriquides amb TIC
o Aspectes bàsics del disseny d'espais d'ensenyament i aprenentatge enriquits amb TIC
o Estratègies per al disseny d'espais
o Algunes iniciatives referides al disseny d'espais d'aprenentatge innovadors al món
• Models d'implementació de TIC en les estratègies didàctiques que afecten a l'organització tradicional de les institucions educatives
o Flipped Classroom
o Open Educational Resources
o MOOC, cMOOC, xMOOC, SPOC
Bloc 3: Organització i gestió del desenvolupament
professional en temps digitals
• Gestió de TIC per a l'aprenentatge permanent:
o Entorns Personals d'Aprenentatge PLEs: Perspectiva tecnològica, perspectiva de processos cognitius, gestió i anàlisi de processos.
o Desenvolupament professional amb base en PLEs
• Gestió de TIC en les institucions educatives que aprenen:
o Institucions educatives que aprenen
o Entorns Organitzatius d'Aprenentatge OLE.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
4 6 10
Debats
4 20 24
Resolució de problemes, exercicis
0 35 35
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 4 4
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Presentació de continguts.
Debats Activitat, a través de les TIC, on es debaten aquells apartats del temari que són susceptibles d'anàlisi crítica i de reorientació per part dels estudiants i els professors.
En aquestes sessions s'analitzen en gran grup les solucions que els alumnes estan donant als exercicis proposats i es donen orientacions per al treball futur.
Resolució de problemes, exercicis Realització dels treballs de resolució, anàlisi i comparació proposats pels docents
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Creació del portafolio en xarxa on s'exposaran les activitats realitzades i temps de redacció de la part de reflexió específica del procés d'aprenentatge.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Contacte: Dra. Linda Castañeda Quintero (lindacq@um.es) Dr. Victor González Calatayud (victor.gonzalez@um.es)

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Participació en les activitats síncrones i asíncrones de participació en xarxa proposades

10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Entenent que el temari de l'assignatura comprèn tres blocs més o menys diferenciats, al final de l'assignatura, l'estudiants haurà de presentar – en el termini corresponent- un portafolio de treball en xarxa (que no podrà ser presentat en format de text pla) en el qual inclogui –a la seva elecció- almenys 1 activitat de cada bloc temàtic. 90%
Altres

.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Como parte de la evaluación continua, en aquellos casos en que el alumnado realice una segunda entrega de una actividad evaluable suspendida o no presentada, la calificación máxima a la que podrá aspirar en esa segunda evaluación será de aprobado. Esta entrega se realizará, dentro de los 45 días posteriores a la finalización de la asignatura, en la fecha que determine el profesor, solo en aquellos casos en que el alumno se ponga en contacto expresamente para solicitarla dentro del período lectivo ordinario de la asigantura. Una vez finalizado este período, se entenderá que el alumno desiste y no tendrá derecho a esta segunda oportunidad.

Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria. Finalmente, se sugiere al alumnado consultar la planificación específica alojada en el espacio Moodle de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L.(2010) “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera deentender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Clavespara la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en lasaulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo.La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalitànella scuola.Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi En http://hdl.handle.net/10201/17247 


Álvarez, D., Castañeda, L., Arjona, J. y Magro,C. (2016). Entornos organizacionales de aprendizaje para escuelas que aprendenen el siglo xxi, en Democracia y educación en el siglo XXI. La obra de JohnDewey 100 años después: Libro de actas del XVI congreso nacional y VII congresoiberoamericano de pedagogía [celebrado del] 28 al 30 de junio de 2016, facultadde educación, universidad complutense de madrid. Madrid: Sociedad Española dePedagogía, 1288-1299. 
Castañeda y J. Adell (2013) (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para elecosistema educativo en red.Alcoy: Marfil. 
Castañeda, L. y Adell, J. (2011): El desarrollo profesional de los docentes en entornospersonales de aprendizaje (PLE). En Roig Vila, R. y Laneve, C. (Eds.) La práctica educativa en la Sociedadde la Información: Innovación a través de la investigación / La praticaeducativa nella Società dell’informazione: L’innovazione attraverso la ricerca.Alcoy: Marfil. 83-95 
Collis, b. y Wende, m. Van der (Eds.) (2002): Models of Technology and Change inHigher Education: An international comparative survey on the current and futureuse of ICT in higher education. Centre for Higher Education Policy Studies,University of Twente, The Netherlands. 
Curación de contenidos, presente y futuro deInternet http://www.etceter.com/c-social-media/p-curacion-de-contenidos-presente-y-futuro-en-internet/ 
JISC (2006) Designing Spaces forEffective Learning. A guide to21st century learning space design . http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/learningspaces.pdf 
Kanwar, A.;Uvali?-Trumbi?, S. & Butcher, N. (2011).Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). Learning Commonwhealt. PARÍS:UNESCO.http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/publications/basic_guide_oer_es.pdf 
Marco Europeopara las para organizaciones educativas digitalmente competentes https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=17711 
Oblinger, D.(2006) Learning Spaces . EDUCAUSE. http://www.educause.edu/research-and-publications/books/learning-spaces. Pedró, F.(2009): New Millennium Learners In HigherEducation: Evidence And Policy Implications
Centre forEducational Research and Innovation (CERI) Directorate for Education, OECD. 
Prendes, M.P.,Gutiérrez, I. & Martínez, F. (2010). Recursos Educativos en Red. Madrid:Síntesis 
Rudd, T.;Gifford, C.; Morrison, J. y Fracer, K. (2006). What If… Re-imaging Learning Spaces . Brsitol: Futurelab. http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/opening_education/Learning_Spaces_report.pdf 
White,N. (Julio de 2012) Developing Future Workskills Through Content Curation. [entrada de Blog] http://d20innovation.d20blogs.org/2012/07/27/developing-future-workskills-through-content-curation/
Complementària

¿Qué es Flipped Classroom? http://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/

¿Qué es un MOOC? Un Buen resumen proporcionadopor el iNTEF http://educalab.es/mooc


¿Qué es un MOOC? http://tv.um.es/video?id=66511
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent