Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento. |
|
AC2 |
Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning. |
|
AC4 |
Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación. |
|
AC5 |
Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning. |
|
AC6 |
Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning. |
|
AC7 |
Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos. |
|
AC9 |
Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning. |
|
AC10 |
Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning. |
|
AC13 |
Desplegar procesos individuales y colectivos de gestión del conocimiento en actividades y procesos de e-learning. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprender a aprender. |
|
BC2 |
Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio. |
|
BC3 |
Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación. |
|
BC4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC8 |
Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
|
CC5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
Objectius |
Competències |
Conèixer l'experiència i de la teoria sobre l'organització i gestió de les tic en les institucions d'ensenyament per, con basi en ella, analitzar el paper que aquests models juguen en les institucions educatives. |
AC4 AC7 AC13
|
BC3 BC4 BC6
|
CC2 CC3 CC4 CC5
|
Identificar les característiques principals d'aquells serveis i eines basades en l'ús de TIC, que poden implementar-se institucionalment per a l'enriquiment dels processos de formació, ja amb caràcter intern o extern.
|
AC1 AC2 AC4 AC5 AC7 AC10 AC13
|
BC3 BC4 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Preveure l'impacte de la implementació d'una estratègia o recurs TIC en un procés educatiu institucional i identificar els factors clau de la seva implementació. |
AC2 AC4 AC6 AC7
|
BC2 BC3 BC4 BC6 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
Conèixer estratègies d'implementació de TIC per a l'enriquiment de processos educatius individuals i/o col·lectius, tant des d'una perspectiva autònoma, com des d'una perspectiva de tutorización. |
AC2 AC4 AC6 AC9 AC13
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1: Organització i Gestió de TIC en les institucions
|
• Aspectes institucionals de l'organització i gestió de les TIC
o Models de Gestió i organització d'institucions amb TIC.
o Exemples d'Organització i Gestió de recursos per a les TIC als centres d'ensenyament formal (el model DigCompOrg)
• Gestió i organització d'informació en les Institucions educatives .
o Curació de continguts
o Arxiu de recursos: Repositoris de continguts
o Models estratègics de comunicació organitzativa. |
Bloc 2: Infraestructures educatives al món digital |
• Espais físics per a situacions d'aprenentatge enriquides amb TIC
o Aspectes bàsics del disseny d'espais d'ensenyament i aprenentatge enriquits amb TIC
o Estratègies per al disseny d'espais
o Algunes iniciatives referides al disseny d'espais d'aprenentatge innovadors al món
• Models d'implementació de TIC en les estratègies didàctiques que afecten a l'organització tradicional de les institucions educatives
o Flipped Classroom
o Open Educational Resources
o MOOC, cMOOC, xMOOC, SPOC |
Bloc 3: Organització i gestió del desenvolupament
professional en temps digitals |
• Gestió de TIC per a l'aprenentatge permanent:
o Entorns Personals d'Aprenentatge PLEs: Perspectiva tecnològica, perspectiva de processos cognitius, gestió i anàlisi de processos.
o Desenvolupament professional amb base en PLEs
• Gestió de TIC en les institucions educatives que aprenen:
o Institucions educatives que aprenen
o Entorns Organitzatius d'Aprenentatge OLE. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
6 |
10 |
Debats |
|
4 |
20 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
35 |
35 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
1 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Presentació de continguts. |
Debats |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten aquells apartats del temari que són susceptibles d'anàlisi crítica i de reorientació per part dels estudiants i els professors.
En aquestes sessions s'analitzen en gran grup les solucions que els alumnes estan donant als exercicis proposats i es donen orientacions per al treball futur. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització dels treballs de resolució, anàlisi i comparació proposats pels docents |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Creació del portafolio en xarxa on s'exposaran les activitats realitzades i temps de redacció de la part de reflexió específica del procés d'aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Contacte:
Dra. Linda Castañeda Quintero (lindacq@um.es)
Dr. Victor González Calatayud (victor.gonzalez@um.es)
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Participació en les activitats síncrones i asíncrones de participació en xarxa proposades
|
10% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Entenent que el temari de l'assignatura comprèn tres blocs més o menys diferenciats, al final de l'assignatura, l'estudiants haurà de presentar – en el termini corresponent- un portafolio de treball en xarxa (que no podrà ser presentat en format de text pla) en el qual inclogui –a la seva elecció- almenys 1 activitat de cada bloc temàtic. |
90% |
Altres |
. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Como parte de la evaluación continua, en aquellos casos en que el alumnado realice una segunda entrega de una actividad evaluable suspendida o no presentada, la calificación máxima a la que podrá aspirar en esa segunda evaluación será de aprobado. Esta entrega se realizará, dentro de los 45 días posteriores a la finalización de la asignatura, en la fecha que determine el profesor, solo en aquellos casos en que el alumno se ponga en contacto expresamente para solicitarla dentro del período lectivo ordinario de la asigantura. Una vez finalizado este período, se entenderá que el alumno desiste y no tendrá derecho a esta segunda oportunidad. Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria. Finalmente, se sugiere al alumnado consultar la planificación específica alojada en el espacio Moodle de la asignatura. |
Bàsica |
|
Adell Segura, J. & Castañeda Quintero, L.(2010) “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera deentender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Clavespara la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en lasaulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo.La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalitànella scuola.Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi En http://hdl.handle.net/10201/17247 Álvarez, D., Castañeda, L., Arjona, J. y Magro,C. (2016). Entornos organizacionales de aprendizaje para escuelas que aprendenen el siglo xxi, en Democracia y educación en el siglo XXI. La obra de JohnDewey 100 años después: Libro de actas del XVI congreso nacional y VII congresoiberoamericano de pedagogía [celebrado del] 28 al 30 de junio de 2016, facultadde educación, universidad complutense de madrid. Madrid: Sociedad Española dePedagogía, 1288-1299. Castañeda y J. Adell (2013) (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para elecosistema educativo en red.Alcoy: Marfil. Castañeda, L. y Adell, J. (2011): El desarrollo profesional de los docentes en entornospersonales de aprendizaje (PLE). En Roig Vila, R. y Laneve, C. (Eds.) La práctica educativa en la Sociedadde la Información: Innovación a través de la investigación / La praticaeducativa nella Società dell’informazione: L’innovazione attraverso la ricerca.Alcoy: Marfil. 83-95 Collis, b. y Wende, m. Van der (Eds.) (2002): Models of Technology and Change inHigher Education: An international comparative survey on the current and futureuse of ICT in higher education. Centre for Higher Education Policy Studies,University of Twente, The Netherlands. Curación de contenidos, presente y futuro deInternet http://www.etceter.com/c-social-media/p-curacion-de-contenidos-presente-y-futuro-en-internet/ JISC (2006) Designing Spaces forEffective Learning. A guide to21st century learning space design . http://www.jisc.ac.uk/media/documents/publications/learningspaces.pdf Kanwar, A.;Uvali?-Trumbi?, S. & Butcher, N. (2011).Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). Learning Commonwhealt. PARÍS:UNESCO.http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/publications/basic_guide_oer_es.pdf Marco Europeopara las para organizaciones educativas digitalmente competentes https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=17711 Oblinger, D.(2006) Learning Spaces . EDUCAUSE. http://www.educause.edu/research-and-publications/books/learning-spaces. Pedró, F.(2009): New Millennium Learners In HigherEducation: Evidence And Policy Implications. Centre forEducational Research and Innovation (CERI) Directorate for Education, OECD. Prendes, M.P.,Gutiérrez, I. & Martínez, F. (2010). Recursos Educativos en Red. Madrid:Síntesis Rudd, T.;Gifford, C.; Morrison, J. y Fracer, K. (2006). What If… Re-imaging Learning Spaces . Brsitol: Futurelab. http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/opening_education/Learning_Spaces_report.pdf White,N. (Julio de 2012) Developing Future Workskills Through Content Curation. [entrada de Blog] http://d20innovation.d20blogs.org/2012/07/27/developing-future-workskills-through-content-curation/
|
Complementària |
|
¿Qué es
Flipped Classroom? http://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/ ¿Qué es un MOOC? Un Buen resumen proporcionadopor el iNTEF http://educalab.es/mooc ¿Qué es un MOOC? http://tv.um.es/video?id=66511
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|