DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) GESTIÓ DEL CONEIXEMENT: REPOSITORIS DE CONTINGUTS EDUCATIUS Codi 11665214
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
robert.rallo@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
RALLO MOYÁ, ROBERTO JESÚS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida pel Dr. Robert Rallo (robert.rallo@urv.cat).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  Professionalitzador
  AP1 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos en contextos multidisciplinares relacionados con el campo de estudio.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer los principios fundamentales de los contenidos abiertos. Conocer los principios fundamentales de los contenidos abiertos. AC1
BC1
CC3
Dominar la arquitectura de un repositorio de recursos para la formación. Dominar l'arquitectura d'un repositori de recursos per a la formació. AP1
BC1
BC3
CC1
CC2
Analizar les características de la estandarización de los contenidos educativos. Analitzar les característiques de l'estandardització de continguts educatius. AC1
AP1
BC3
CC3
CC4
Analizar ejemplos de herramientas para la creación de contenidos educativos. Analitzar exemples d'eines per a la creació de continguts educatius. AC1
AC9
AP1
BC3
BC4
CC3
Valorar ejemplos de repositorios de contenidos. Valorar exemples de respositoris de continguts. AC5
BC1
BC2
BC8
CC3

Continguts
Tema Subtema
Conocimiento abierto
Coneixement obert
Open knowledge
Open data
Arquitectura de un repositorio de recursos para la formación
Arquitectura d'un repositori de recursos per a la formació
Estandarización de los contenidos educativos: etiquetado, empaquetado y diseños de aprendizaje
Estandardització dels continguts educatius: etiquetatge, empaquetament i disseny d'aprenentate
Ejemplos de herramientas para la creación de contenidos educativos estándares
Exemples d'eines per a la creació de continguts educatius estàndards
Ejemplos de repositorios de contenidos
Exemples de repositoris de continguts

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 6 12
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 35 35
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprendizaje basado en problemas, trabajo por proyectos, portafolio docente, etc.
Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria i mentoria individual per a la resolució de dubtes i l'acompanyament al treball de l'alumnat per correu electrònic i videoconferència.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC L'avaluació es basarà en: avaluació continuada a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs; grau de participació en els debats i les aportacions que s'hi facin. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal i com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per a cada lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir la coherència i la correcta integració dels continguts de tots els cursosals que cadascú s'ha matriculat. Es recomana l'assistència a un minim del 80 % de les sessions de videoconferència. 100%
Altres

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística en totes les seves proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part de l'alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria. Finalment, es recorda a l'alumnat la convinença de consultar la planificació específica allotjada a l'espai Moodle de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Como parte de la evaluación continua, en aquellos casos en que el alumnado realice unasegunda entrega de una actividad evaluable suspendida o no presentada, la calificación máxima a la que podrá aspirar en esa segunda evaluación será de aprobado. Esta entrega se realizará, dentro de los 45 días posteriores a la finalización de la asignatura, en la fecha que determine el profesor, solo en aquellos casos en que el alumno se ponga en contacto expresamente para solicitarla dentro del período lectivo ordinario de la asigantura. Una vez finalizado este período, se entenderá que el alumno desiste y no tendrá derecho a esta segunda oportunidad.

Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria. Finalmente, se sugiere al alumnado consultar la planificación específica alojada en el espacio Moodle de la asignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

LIBRO RECOMENDADO:

MARTÍNEZ, F. (coord.) (2003): Redes de comunicación en la enseñanza.

Barcelona: Paidós.

OTRAS LECTURAS COMPLEMENTARIAS:

CABERO, J. y MÁRQUEZ, D. (dirs.) (1.997): Colaborando aprendiendo.

Sevilla: Kronos.

CROOK, CH. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid: MECMorata.

JOHNSON, D.W. y JOHNSON, R.T. (1991): Joining together. Boston: Allyn et

Bacon.

KAPLAN-LEISERSON, E. (2005): “We-Learning: Social Software and ELearning”.

En http://www.learningcircuits.org/2003/dec2003/kaplan.htm.

MARTÍ, E. (1.996): “Trabajamos juntos cuando...” Cuadernos de Pedagogía.

(255), 54-58.

MARTÍ, E. y SOLÁ, I. (1.996): “Conseguir un trabajo en grupo eficaz”.

Cuadernos de Pedagogía. (255), 59-64.

McCONNEL,D., (1.994): Implementing computer supporter cooperative

learning, Londres, Kogan Page.

MIR, C. (coord.) et al. (1.998): Cooperar en la escuela. Barcelona: Graó.

OVEJERO, A. (1990): El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la

enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.

PRENDES, M.P. (1995): “Redes de cable y enseñanza”. En Cabero, J. y

Martinez, F.: Nuevos canales de comunicación en la enseñanza. Madrid: Ramón

Areces. 59-87.

PRENDES, M.P. (2000): “Trabajo colaborativo en espacios virtuales”. En

CABERO, J. et al. (coords.): Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la

formación en el siglo XXI. Murcia: DM.

PRENDES, M.P. (2003): “Aprendemos… ¿cooperando o colaborando? Las

claves del método”. En Martínez, F. (coord.): Redes de comunicación en la

enseñanza. Barcelona: Paidós. 93-128.

PRENDES, M.P. (2004): “2001: una odisea en el ciberespacio”. En Martínez

Sánchez, F y Prendes Espinosa, M. P. (coords.). Nuevas Tecnologías y Educación.

Madrid: Pearson/Prentice Hall.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent