DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) COMUNICACIÓ, INTERACCIÓ I COL·LABORACIÓ Codi 11665216
Ensenyament
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
Adreça electrònica juan.gonzalezm@urv.cat
adolfina.perez@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ MARTINEZ, JUAN
PÉREZ I GARCIAS, ADOLFINA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Fina Pérez (fina.perez@uib.es).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar les TIC com a eina i instrument per a l'e-learning i la gestió del coneixement.
  AC6 Incorporar estratègies i recursos de gestió del coneixement en els desenvolupaments d'innovació i recerca en e-learning.
  AC10 Analitzar i aplicar eines i instruments per al disseny i desenvolupament de materials didàctics per a l'e-learning.
  AC15 Aplicar els principis del mètode científic a la resolució de problemes de recerca educativa.
  AC16 Utilitzar eines tecnològiques per al disseny i desenvolupament d'instruments i recursos per a la investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar las características comunicativas de las herramientas de comunicación. Identificar les característiques comunicatives de les eines de comunicació. AC1
BC1
Identificar los determinantes del proceso de comunicación. Identificar els determinants del procés de comunicació. AC1
AC6
BC1
CC3
Obtener ideas de cara al diseño de situaciones y espacios de comunicación educativa en los nuevos entornos. Obtenir idees de cara al disseny de situacions i espais de comunicació educativa als nous entorns. AC6
BC3
CC3
Reflexionar sobre las posibilidades y limitaciones de las nuevas herramientas. Reflexionar sobre les possibilitats i les limitacions de les noves eines. AC1
AC10
BC3
CC2
Identificar líneas de investigación en relación a la comunicación educativa a través de herramientas telemáticas. Identificar línies de recerca en relació amb la comunicació educativa per mitjà d'eines telemàtiques. AC15
AC16
BC3
BC8
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. La comunicación mediada por ordenador: elementos característicos
1. La comunicació mediada per ordinador: elements característics
2. La creación y la gestión de situaciones de aprendizaje interactivas en entornos telemáticos
2. La creació la gestió de situacions d'aprenentatge interactives en entorns telemàtics
3. Herramientas y entornos para la interacción educativa
3. Eines i entorns per a la interacció educativa
4. Elementos para el análisis de la interacción
4. Elements per a l'anàlisi de la interacció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 6 12
Fòrums de discussió
0 7 7
Estudis previs
0 7 7
Pràctiques a través de TIC
0 35 35
Metodologies integrades
0 7 7
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos de la asignatura.
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional.
Estudis previs Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Metodologies integrades Aprendizaje basado en problemas, trabajo por proyectos, portafolio docente, etc.
Aprenentatge basat en problemes, Treball per projectes, Portfoli docent, etc.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC L'avaluació es basarà en: avaluació continuada a partir de la realització de les activitats que es proposen al llarg del curs; grau de participació en els debats i les aportacions que s'hi facin. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal i com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per a cada lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir la coherència i la correcta integració dels continguts de tots els cursosals que cadascú s'ha matriculat. Es recomana l'assistència a un minim del 80 % de les sessions de videoconferència. Finalment, es recomana consulta la informació escaient a l'espai Moodle de l'assignatura. 100%
Altres

Es recorda que l'alumnat ha de respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística en totes les seves proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. D'altra banda, qualsevol circumstància de plagi per part de l'alumnat pot suposar el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

Adell, J. (1998): «Redes y Educación». En DE PABLOS (Coord.) Nuevas Tecnologías,comunicación audiovisual y Educación. Barcelona. Cedecs.

Althaus, S. (1997): «Computer Mediated Communication in the university classroom».Communication Education, pp:158-174

Bergue, Z. L., Collins, M. (1995): «Introduction: Computer-Mediated communications and the Online Classroom in distance learning». En Bergue, Z., Collins, M. (Eds): Computer Mediated Communication and the Online Classroom, Vol. III: DistanceLearning. Cresskill, New Yersey,

Hampton

Press, pp:1-12.

Bordia, P. (1997): «Face-to-Face versus computer mediated communication: a synthesis of the experimental literature». The Journal of Business Communication, vol. 34, 1, pp: 99-120.

Chester

, A., Gwynne G. (1998): “Online teaching: encouraging collaboration trough anonymity”. Journal of computer mediated communication. vol. 4, 2.

[http://jcmc.huji.ac.il/vol4/issue2/chester.html]

Collins, M. (1992): The relationship between social context cues and uninhibited verbal behaviour in computer mediated communication.

[http://cac.psu.edu/~mauri/papers/flames.html]

De Benito (2000): «Herramientas para la creación, distribución y gestión de cursos a través de Internet». Edutec. Revista electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 12 Juny 00. [http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec12/deBenito.html]

December J. (1998). What is Computer Mediated Communication.

[http://www.december.com/jhon7study/cmc/what.html]

Delamont, S. (1987): La interacción didáctica. Madrid. Cincel.

Espinosa, M. (1999): Estrategias de moderación como mecanismo de participación y construcción de conocimiento en grupos de discusión electrónicos. Hiper-textos,

[http://www.mty.ites.mx/dcic/hiper-textos/02/monica]

Feliu, V. (1999). Evolución y dinámica de las listas.

[http://www.rediris.es/rediris/boletin/46-47/ponencia15.html]

Flanders, N. E. (1977): Análisis de la interacción didáctica. Salamanca. Ediciones Anaya.

Freenberg, A. (1989). «The written word: on the theory and practice of computer conferencing», a MASON, R., KAYE, A. (Eds.): Mindweave: communication,computers and distance education.

Oxford

: Pergamon Press, pp. 22-39.

[http://cac.psu.edu/~mauri/moderate/feenberg.html]

García-Valcárcel, A., (1999): «El debate telemático como experiencia de aprendizaje en el aula universitaria». En CABERO, J., Y OTROS (Coord.) Nuevas tecnologías en la formación flexible i a distancia. Universidad de Sevilla.

Gibson, W. (1984): Neuromancer. New York. Ace Publications.

Gros, B., Mas, G., San José, M. (1999): «Forum telemático de docencia universitaria:

sugerencias para los foros de discusión». En Cabero, J., y Otros (Coord.) Nuevas tecnologías en la formación flexible i a distancia. Universidad de Sevilla.39

Gunawardena, C. N., Lowe, C. A., Anderson, T. (1997): «Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing». J. Educational computing Research, vol. 17, 4, pp: 394-431.

Harasim, L. (1990): «Online Education: an environment for collaboration and

intellectual amplification». En Harasim, L. Online Education. Perspectives on a new environment.

New York

, Praeger, pp: 39-65.Harassim, L., Hiltz, S., Teles, L., y Turoff, M. (1995): Learning Networks.

Cambridge

, The MIT Press.

Henri, F. (1992): «Computer conferencing and content analysis» a Kaye, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing. The Najaden Papers.

Proceedings of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 117-166Hertz-Lazarowitz, R. (1992): «Understanding interactive behaviors: looking six mirrors on the classroom». En Hertz-Lazarowitz, R., Miller, N. (eds.) Interaction in cooperativegroups.

Cambridge

. University Press, pp: 71-101.

Hiltz, S. R., Dufner, D., Fjermestad, J., Kim, Y., Oker R., Rana, A., Turoff, M. (1996): «Distributed group support systems: theory development and experimentation». En

Olsen, B.M., Smith, J.B., Malone, T. (Eds.): Coordination theory and collaboration technology,

Hillside

, Nova York, Lawrence Erlbaum Associates.Kiesler, S. (1992): «Talking, teaching, and learning in network groups: lessons form research» a KAYE, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing.The Najaden Papers. Proceedings of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 147-166.

Levin, J.A., Kim, H., Riel, M. (1990): «Analysing Instructional Interactions on

Electronic Message Networks». En Harasim, L. Online Education. Perspectives on a new environment.

New York

, Praeger, pp: 185-214.

McCarthey, S.J., McMahon, S. (1992): From convention to invention: three approaches to peer interactions during writing. En Hertz-Lazarowitz, R., Miller, N. (eds.)

Interaction in co-operative groups. Cambridge. University Press, pp: 17-35.

Medina, A. (1988): Didáctica e interacción en el aula.

Madrid

. Cincel

Nuernverger, M. P. (1998): Long-distance mentoring: the use of electronic mail to facilitate the mentoring process. Vol. 591, Dissertation Abstracts International.

Paulsen, M. F. (1995): Online report on Pedagogical techniques for CMC

[http://www.nki.no/~morten]

Pérez i Garcias, A. (2000): La comunicació electrónica en situacions daprenentatge a distancia en contextos universitaris. Anàlisi de la interacció. Universitat de les Illes Balears. Tesis Doctoral.

Pérez i Garcias, A. (2001): «Nuevas estrategias de enseñanza en entornos digitales para la enseñanza superior». En Salinas, J., Batista A. (Coord.): Didáctica y tecnología educativa para una universidad en el mundo digital. Universidad de Panamá. Pitt, T. J., Clark, A. (1997): Creating powerful online courses using multiple instructional strategies. [http://leahi.kcc.hawaii.edu/org/tcc_conf97/pres/pitt.html] 40

Rafaeli, S., Sudweeks, F.(1997): «Networked Interactivity». Journal of computer

mediated communication, vol. 2, 4.

Rojo, A. (1995): Participation in scholarly electronic forums. Dissertation Abstracts international. [http://www.oise.on.ca/arojo/overview.html]

Salinas, J. (1995): «Organización escolar y redes: los nuevos escenarios de

aprendizaje». En Cabero, J., Martínez (Coord.): Nuevos canales de comunicación en la enseñanza. Madrid. Centro de estudios Ramon Areces, pp: 89-11.

Santoro, G. (1995): «What is Computer-Mediated communication». En Bergue, Z.,

Collins, M. (eds): Computer Mediated Communication and the Online Classroom. Vol.

I. Overview and perspectives.

Cresskill

,

New Jersey

,

Hampton

Press, pp: 11-28

Villar Angulo, L. M. (1987): «La interacción didáctica», En DELAMONT, S. La

interacción didáctica. Madrid. Cincel, pp: 169-187

Waggoner, M. (1992): «A case Study approach to evaluation of computer

conferencing» a Kaye, A. (Ed.): Collaborative learning through computer conferencing. The Najaden Papers. Proceeding of NATO Advanced Research Workshop,

Copenhagen

. NATO ASI Series, pp: 137-146

Walter, J. B. (1996): «Computer mediated communication: impersonal, interpersonal and hyperpersonal interactions». Communication Research, Vol. 23, 1, pp: 3-43.

Xu, H. (1996): The performance and attitudes of higher education students using CMC. Southern

Illinois

University

at

Carbondale

. Tesi doctoral. Vol. 5807, Dissertation Abstracts International

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent