DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) HABILITATS BÀSIQUES I DEONTOLOGIA PROFESSIONAL EN PSICOLOGIA SANITÀRIA Codi 11685104
Ensenyament
Psicologia General Sanitària (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Adreça electrònica elisabet.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de la gestió de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
 A8 Conèixer les obligacions i responsabilitats del personal sanitari relatives a la confidencialitat de la informació i la protecció de dades personals dels pacients.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Entendre les alternatives per promoure les característiques funcionals i modificar les característiques potencialment disfuncionals.
Aprendre i utilitzar adequadament habilitats fonamentals per a l'exercici professional, tant les generals com les de naturalesa més específica.
 A8 Conèixer, integrar i ajustar aquestes habilitats a les obligacions ètiques del professional.
Identificar els conflictes ètics en l'exercici professional i saber gestionar-los adequadament
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Coneix, comprèn i assumeix, si escau, les limitacions personals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Actituds terapèutiques
2. Habilitats terapèutiques
3. La entrevista com a eina de comunicació.
4. Dificultats en el procés d'intervenció psicològica.
5. Aspectes de deontologia professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
B1
12 7 19
Treballs
A3
B4
C3
8 35 43
Atenció personalitzada
A8
8 4 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als principals aspectes de l'assignatura (contingut, avaluació)
Sessió Magistral Presentació dels continguts de l'assignatura i debat sobre els mateixos
Treballs L'alumne haurà de fer un treball relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Tutories a l'aula i horari d'atenció.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes tindran dues sessions de tutories grupals a l'aula per fer un seguiment del treball a realitzar. També se'ls hi ofereix la possibilitat de venir a tutories individuals en l'horari d'atenció o de concertar una reunió mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
B4
C3
Els alumnes hauran de realitzar un treball en grup sobre els continguts de l'assignatura.

El treball consistirà en gravar un vídeo en el qual quedi patent el correcte ús de les habilitats terapèutiques, l'entrevista i el maneig de situacions difícils per part dels alumnes. Això es farà mitjançant la tècnica del role-playing.
100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat el caràcter pràctic del treball a realitzar, no hi haurà una segona convocatòria d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica

FUENTES DE INFORMACIÓN / BIBLIOGRAFÍA

HABILIDADES TERAPÉUTICAS

·     

Faust, J. (1998/1970). El lenguaje del cuerpo (14 ed). Barcelona: Kairós

·     

Fernández A. y Rodríguez, B. (2002). Habilidades de entrevista para psicoterapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer.

·     

Davis, P.K. (1991/1993). El poder del tacto. Barcelona: Paidós

·     

Gavino, A. (1997). Guía de ayuda al terapeuta cognitivo-conductual. Madrid:Pirámide.

·     

Gavino, A. (2004). Tratamientos psicológicos y trastornos clínicos. Madrid: Pirámide.

·     

Labrador, F.J. (2011). Situaciones difíciles en terapia. Madrid: Pirámide.

·     

Pease, A. (1994/1981). El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Planeta.

·     

Ruiz, M.A. y Villalobos, A. (1994). Habilidades terapéuticas. Madrid: UNED

 

ÉTICA Y DEONTOLOGÍA

·     

Bass, L.J. et al. (Eds.) (1996). Professional conduct and discipline in psychology. Washington: A.P.A.

·     

Colegio Oficial de Psicólogos (2004). Ética y deontología para psicólogos. Madrid: COP

·     

Corey, G., Corey, M. Y Callanan, P. (1998). Issues an ethics in the helping professions (5a edición). Pacific Grove: Brooks/Cole.

·     

Chamorro, A. (coord.). (2007). Ética del psicòleg. Barcelona: UOC.

·     

Del Río, C. (2005). Guía de ética profesional en psicología clínica. Madrid: Pirámide.

·     

Del Río, C. (2007). Dilemas éticos relacionados con la confidencialidad. Información psicológica,90, 12-27.

·     

França-Tarragó, O. (1996). Ética para psicólogos. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent