DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) TRASTORNOS PSICÓTICOS Y DE LA PERSONALIDAD Código 11685105
Titulación
Psicología General Sanitaria (2014)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
5 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Medicina i Cirurgia
Psicologia
Coordinador/a
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
Correo-e josealfonso.gutierrez@urv.cat
alexandra.cosi@urv.cat
Profesores/as
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els criteris establerts per al diagnòstic dels trastorns psicòtics i de la personalitat. Identificar les característiques dels diferents trastorns psicòtics i de la personalitat i els seus patrons de conducta més habituals. Conèixer els mètodes i tècniques basats en l'evidència en la avaluació i el tractament dels trastorns psicòtics i de la personalitat

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A7 Conèixer el marc d'actuació del Psicòleg General Sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
 A10 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C3 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Situa el contingut d'aquesta matèria, en un marc integrador que tingui en compte la realitat biopsicosocial de l'individu
 A7 Assumeix la necessitat d'una formació permanent i els elements a tenir en compte, per poder fer les derivacions més ajustades en cada cas, al professional que li correspongui.
 A10 Coneix en profunditat els elements psicològics dels trastorns mentals i / o comportamentals, per poder accedir a les possibilitats d'intervenció i tractament dels mateixos.
 A12 Coneix, a un nivell avançat, els processos psicològics i del desenvolupament i las bases psicobiològiques i psicosocials de la conducta normal i patològicam així com els components psicològics associats als problemes de salut.
Sap valorar i integrar la implicació dels diferents aspectes biopsicosocials en el desenvolupament dels trastorns psicològics i dels problemes de salut.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Toma decisiones de manera acertada basándose en datos.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Con su forma de comunicar y relacionarse contribuye a la cohesión del grupo.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Extrae el sentido general de los textos que contienen información no rutinaria dentro de un ámbito conocido.
 C3 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
1. Los trastornos de la personalidad (TP) 1.1. Psicopatología de los TP: Clasificación, características clínicas, epidemiología, curso, diagnóstico diferencial.
1.2. Modelos etiológicos de los TP
1.3. Evaluación de los TP
1.4. Tratamiento de los TP
2. Los Trastornos Psicóticos (TPS) 2.1. Psicopatología de los TPS Clasificación, características clínicas, epidemiología, curso, diagnóstico diferencial.
2.2. Modelos etiológicos de los TPS
2.3. Evaluación de los TPS
2.4. Tratamiento de los TPS

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A1
A7
A10
A12
17 25 42
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B4
B5
12 24 36
Presentaciones/exposiciones
B5
C3
8 24 32
Trabajos
A1
A7
A10
A12
C1
1 10 11
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power-point i articles científics que es penjaran al moodle
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Es treballaran alguns conceptes explicats a la teoria des de una vessant més aplicada. S'aprofundirà en el coneixement i l'aplicació de diferents tècniques d'avaluació (tests, entrevistes, etc.). També s'emprarà la metodologia d'anàlisi de casos clínics.
Presentaciones/exposiciones Exposició dels treballs per part dels equips i discussió conjunta de cada cas.
Trabajos A partir d'un cas clínic, els alumnes hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i dissenyar un programa d'intervenció.
Atención personalizada S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Atención personalizada
descripción
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B4
B5
Es valorarà les intervencions, la impliació i l'actitut de l’alumne, així com la preparació dels casos. 15%
Presentaciones/exposiciones
B5
C3
Exposició dels treballs per part dels equips i discussió conjunta de cada cas. 35%
Trabajos
A1
A7
A10
A12
C1
A partir d'un cas clínic, els alumnes hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i dissenyar un programa d'intervenció.
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Únicament hi haurà segona convocatòria dels treballs. Les altres activitats d'avaluació tenen convocatòria única.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.

No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.


Fuentes de información

Básica American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), Masson, Barcelona, 2000
American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition: DSM-5, American Psychiatric Publishing, 2013
Belloch, A., Sandin, B., Ramos, F., Manual de psicopatología. Edición Revisada, McGrawHill, Madrid, 2008
Boyle GJ, Matthews G, Saklofske DH, The SAGE Handbook of Personality theory and Assessment. Vol. I y II, SAGE Publications, California: 2008
Caro I., Psicoterapias Cognitivas, Paidós, Barcelona, 2003
Chappa HJ , Distimia y otras depresiones crónicas, Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, 2003
Chinchilla Moreno, A., Las esquizofrenias: Sus hechos y valores clínicos y terapéuticos, Masson, Barcelona, 2007
Fernández Liria A, Rodríguez Vega B., La práctica de la psicoterapia; construcción de narrativas terapéuticas, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2001
Fernández Liria, A. y Rodríguez Vega, B., Habilidades de entrevista para psicoterapeuta, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2002
García-Portilla et al. , Banco de instrumentos básicos para la práctica psiquiátrica, Ars Médica, Barcelona, 2011
Grupo de trabajo de la Guía de Práctica Clínica sobre la Esquizofrenia y el Trastorno Psicótico Inci, Guía de Práctica Clínica sobre la Esquizofrenia y el Trastorno Psicótico Incipiente. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Disponible en: http://www.gencat.cat/salut/depsan/units/aatrm/pdf/gpc_esqu, , 2009
Linehan, M., Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona, 2003
Millon Th, y Davis RD , Trastornos de la personalidad. Más allá del DSM-IV., Masson, Barcelona, 2004
Organización Mundial de la Salud, CIE-10: Trastornos mentales y del comportamiento, Meditor, Madrid, 1992
Oldham Skodol, ratado de los trastornos de la personalidad, Masson, 2007
Penedés R., Gastó C., El tratamiento de rehabilitación neurocognitiva en la esquizofrenia., Herder-3P, Barcelona, 2010
M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernández e I. Amigo (Coords.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces I: Adultos, Pirámide, Madrid, 2003
Roca M. (coord.), Trastornos psicóticos, Grupo Ars XXI de comunicación, Barcelona, 2007
San Emeterio, M., Aymerich, M., Faus, G., Guillamón, I., Illa, J.M., Lalucat, L.L., Martínez, C., S, Guía de práctica clínica para la atención al paciente con esquizofrenia. Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques. CatSalut. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generalit, , 2003
Schramm E, Bohus M et al., La psicoterapia Interpersonal de la depresión y otros trastornos psíquicos, Masson, Barcelona, 1998
Vazquez, Carmelo y Aldaz, Jose Antonio., Esquizofrenia: fundamentos psicologicos y psiquiatricos de la rehabilitacion, Siglo XXI, Madrid, 1996
Vicente E. Caballo (coord.) , Manual de trastornos de la personalidad . Descripción, evaluación y tratamiento, Editorial Síntesis, Madrid, 2004
Wallin DJ, El apego en psicoterapia, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2012
Young J y Klosko J., Reinventa tu vida. Cómo superar las actitudes negativas y sentirse bien de nuevo, Paidós, Barcelona, 2008

Complementaria

Journal of Personality Disorders: http://www.guilford.com/cgi-bin/cartscript.cgi?page=pr/jnpd.htm

Schizophrenia Bulletin: http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/

Schizophrenia Research: http://www.journals.elsevier.com/schizophrenia-research/

Directrices de la Sociedad de Esquizofrenia de British Columbia, Canadá Oficina Provincial: http://www.bcss.org/documents/pdf/multilingual/FactSheetSpan.pdf

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.