Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
|
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
| | A12 |
Coneix les manifestacions evolutives i el curs dels mateixes
| | A13 |
Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
Coneix els diferents tipus d'intervenció i adquirir estratègies més específiques en algun d'ells
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C3 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Classificacció dels Trastorns Emocionals: DSM-IV-TR/ DSM-5 i CIE-10 |
|
2. Els Trastorns d'Ansietat (TA) |
2.1. Característiques clíniques i evolutives dels TA: Trastorn de Pànic, Trastorn d'Ansietat Generalitzada, Trastorn d'Ansietat de Separació, Fòbies, TEPT i TOC
2.2. Epidemiologia i curs dels TA
2.3. Diagnòstic diferencial dels TA
2.4. Factors de risc i models etiològics dels TA
2.5. Avaluació dels TA
2.6. Tractament dels TA
|
3. Els Trastorns de l'Estat d'Ànim (TEA) |
3.1. Característiques clíniques i evolutives dels TEA: Trastorns Depressius i Trastorns Bipolars
3.2. Epidemiologia i curs dels TEA
3.3. Diagnòstic diferencial i comorbilitat dels TEA
3.4. Facotrs de risc i models etiològics dels TEA
3.5. Avaluació dels TEA
3.6. Tractament dels TEA
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
17 |
20 |
37 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
25 |
37 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
19 |
27 |
Treballs |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power-point i articles científics que es penjaran al moodle |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es treballaran alguns conceptes explicats a la teoria des de una vessant més aplicada. S'aprofundirà en el coneixement i l'aplicació de diferents tècniques d'avaluació (tests, entrevistes, etc.). També s'emprarà la metodologia d'anàlisi de casos clínics. |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels treballs per part dels equips i discussió conjunta de cada cas. |
Treballs |
A partir d'un cas clínic, els alumnes hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i dissenyar un programa d'intervenció. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes. |
Descripció |
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es valorarà les intervencions, la impliació i l'actitut de l’alumne, així com la preparació dels casos. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició dels treballs per part dels equips i discussió conjunta de cada cas. |
35% |
Treballs |
|
A partir d'un cas clínic, els alumnes hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i dissenyar un programa d'intervenció.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Andrews, G., Creamer, M., Crino, R., Hunt, C., Lampe, L. y Page, A.,, The treatment of anxiety disorders: Clinician guides and patient manuals, 2ª ed, 2003, Cambridge University Press
Antony, M.M., Orsillo, S.M. y Roemer, L. ,, Practitioner's guide to empirically based measures of anxiety, 2001, Nueva York: Klumer/Plenum
Bados, A., Agorafobia y ataques de pánico: Un programa psicológico de intervención paso a paso., 2000, Madrid: Pirámide
Barlow, D. H.,, Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic, 2002, New York: Guilford Press
Nathan y J. Gorman, A guide to treatments that work, 2002, Nueva York: Oxford University Press
Bobes García, J., Trastornos de ansiedad y trastornos depresivos en atención primaria, 2001, Barcelona: Masson
Brown, T. A. y Barlow, D. H., A proposal for a dimensional classification system based on the shared features of the DSM-IV anxiety and mood disorders: Implications for assessment and treatment., 2009, Psychological Assessment, 21, 256-271
Caballo, V., Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Trastornos de edad adulta e informes psicológicos., 2006, Madrid: Pirámide
Chappa, H. J., Distimia y otras depresiones crónicas: Tratamiento Psicofarmacólogico y cognitivosocial, 2003, Madrid: Editorial Médica Panamericana
García-Portilla et al., Banco de instrumentos básicos para la práctica psiquiátrica, (2011). (6ª ed), Barcelona: Ars Médica
Kasper, S., Boer, J. A. d., & Sitsen, J. M. A., Handbook of depression and anxiety, 2003, New York: M. Dekker
Mcintyre, J., Depression And Practice Guidelines., 2001, Human Psychopharmacology, 16(1), 115-118
Pridmore, S., Clinical practice guidelines for anxiety disorders, 2007, Canadian Journal of Psychiatry, 52(1), 73-74
Stein, D. J., Clinical manual of anxiety disorders, 2004, Washington, DC: American Psychiatric Pub
Stein, D. J., Cognitive-affective neuroscience of depression and anxiety disorders, 2003, London; New York
Rush, A., Trivedi, M., Schriger, D., & Petty, F., The Development Of Clinical-Practice Guidelines For The Diagnosis And Treatment Of Depression., 1992, General Hospital Psychiatry, 14(4), 230-236
American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 5ª edición,(DSM-5), 2014, Madrid: Panamericana
|
|
Complementària |
AmericanPsychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornosmentales, 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), 2000, Barcelona: Masson
V.E. Caballo, Manual para eltratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos, 1997, Madrid:Siglo XXI
V.E. Caballo, G. Buela-Casal y J.A.Carrobles, Manual de psicopatología y trastornos psiquiátricos, 1995, Madrid:Siglo XXI
Martin Bohus, Dietrich y Calker, Susanne Hedlund, Psicoterapia interpersonal: delas depresiones y otros trastornos psíquicos, 1998, Madrid: Elsevier
Organización Mundial de la Salud,, Trastornos mentales y del comportamiento CIE-10, 1992, Madrid: Meditor
M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernándeze I. Amigo, Guía de tratamientos psicológicos eficaces, 2003, Madrid:Pirámide
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|