Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
|
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
| | A12 |
Coneix les manifestacions evolutives i el curs dels mateixes
| | A13 |
Posseeix coneixements avançats en clínica, etiologia, epidemiologia i avaluació dels trastorns emocionals més freqüents que afecten la població en tots els nivells d'edat.
Coneix els diferents tipus d'intervenció i adquirir estratègies més específiques en algun d'ells
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C3 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Classificacció dels Trastorns Emocionals: DSM-IV-TR/ DSM-5 i CIE-10 |
|
2. Els Trastorns d'Ansietat (TA) |
2.1. Característiques clíniques i evolutives dels TA: Trastorn de Pànic, Trastorn d'Ansietat Generalitzada, Trastorn d'Ansietat de Separació, Fòbies, TEPT i TOC
2.2. Epidemiologia i curs dels TA
2.3. Diagnòstic diferencial dels TA
2.4. Factors de risc i models etiològics dels TA
2.5. Avaluació dels TA
2.6. Tractament dels TA
|
3. Els Trastorns Afectius (TAF) |
3.1. Característiques clíniques i evolutives dels TAF: Trastorns Depressius i Trastorns Bipolars
3.2. Epidemiologia i curs dels TAF
3.3. Diagnòstic diferencial i comorbilitat dels TAF
3.4. Facotrs de risc i models etiològics dels TAF
3.5. Avaluació dels TAF
3.6. Tractament dels TAF
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
17 |
20 |
37 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
25 |
37 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
19 |
27 |
Treballs |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power-point i articles científics que es penjaran al moodle |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es treballaran alguns conceptes explicats a la teoria des de una vessant més aplicada. S'aprofundirà en el coneixement i l'aplicació de diferents tècniques d'avaluació (tests, entrevistes, etc.). També s'emprarà la metodologia d'anàlisi de casos clínics. |
Presentacions / exposicions |
A partir d'un cas clínic, els alumnes realitzaran una exposició grupal en la que hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i discutir el diagnòstic diferencial. |
Treballs |
A partir del cas clínic treballat en l'exposició, els alumnes hauran de dissenyar un programa d'intervenció. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes. |
Descripció |
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es valorarà l'assitència, aixíc om les intervencions, la impliació i l'actitut de l’alumne i la preparació dels casos. |
15% |
Presentacions / exposicions |
|
A partir d'un cas clínic, els alumnes realitzaran una exposició grupal en la que hauran d'especificar quins instruments d'avaluació concrets aplicarien. També hauran d'emetre un diagnòstic i discutir el diagnòstic diferencial. |
35% |
Treballs |
|
El treball consitirà en dissenyar un programa d'intervenció del cas clínic presentat en la exposició oral.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Únicament hi haurà segona convocatòria dels treballs. Les altres activitats d'avaluació tenen convocatòria única. Tant en l'exposició oral com en el treball, els alumnes hauran de descriure les tasques que ha realitzat cada integrant del grup, així com repartir entre els integrants del grup un 100% en funció de la contribució de cada integrant al treball o exposició grupal. Si la distribució és homogènia entre tots els integrants del grup, aquests tindran la nota atorgada pel professor. Si algun dels participants hagués contribuït en menor mesura que la resta, es ponderarà la nota del professor en aquest apartat D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, 5ª edición,(DSM-5), 2014, Madrid: Panamericana
Andrews, G., Creamer, M., Crino, R., Hunt, C., Lampe, L. y Page, A.,, The treatment of anxiety disorders: Clinician guides and patient manuals, 2ª ed, 2003, Cambridge University Press
Antony, M.M., Orsillo, S.M. y Roemer, L. ,, Practitioner's guide to empirically based measures of anxiety, 2001, Nueva York: Klumer/Plenum
Barlow, D. H.,, Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic, 2002, New York: Guilford Press
Brown, T. A. y Barlow, D. H., A proposal for a dimensional classification system based on the shared features of the DSM-IV anxiety and mood disorders: Implications for assessment and treatment., 2009, Psychological Assessment, 21, 256-271
Chappa, H. J., Distimia y otras depresiones crónicas: Tratamiento Psicofarmacólogico y cognitivosocial, 2003, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Colom, F. i Vieta, E., Manual de Psicoeducación para el Trastorno Bipolar , 2004, Ars Médica
Echeburúa, E., Avances en el tratamiento psicológico de los trastornos de ansiedad, 2002, Pirámide
Kasper, S., Boer, J. A. d., & Sitsen, J. M. A., Handbook of depression and anxiety, 2003, New York: M. Dekker
Mcintyre, J., Depression And Practice Guidelines., 2001, Human Psychopharmacology, 16(1), 115-118
Pridmore, S., Clinical practice guidelines for anxiety disorders, 2007, Canadian Journal of Psychiatry, 52(1), 73-74
Stein, D. J., Clinical manual of anxiety disorders, 2004, Washington, DC: American Psychiatric Pub
Stein, D. J., Cognitive-affective neuroscience of depression and anxiety disorders, 2003, London; New York
Rush, A., Trivedi, M., Schriger, D., & Petty, F., The Development Of Clinical-Practice Guidelines For The Diagnosis And Treatment Of Depression., 1992, General Hospital Psychiatry, 14(4), 230-236
Vallejo, J. i Gastó, C. , Trastornos afectivos: ansiedad y depresión , 2000, Masson
Vieta, E. , Nuevas guías de práctica clínica para la depresión bipolar, 2009, AstraZeneca Neurociencias
|
|
Complementària |
AmericanPsychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornosmentales, 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), 2000, Barcelona: Masson
V.E. Caballo, Manual para eltratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos, 2007, Madrid:Siglo XXI
V.E. Caballo, G. Buela-Casal y J.A.Carrobles, Manual de psicopatología y trastornos psiquiátricos, 1995, Madrid:Siglo XXI
Martin Bohus, Dietrich y Calker, Susanne Hedlund, Psicoterapia interpersonal: delas depresiones y otros trastornos psíquicos, 1998, Madrid: Elsevier
Organización Mundial de la Salud,, Trastornos mentales y del comportamiento CIE-10, 1992, Madrid: Meditor
M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernándeze I. Amigo, Guía de tratamientos psicológicos eficaces, 2003, Madrid:Pirámide
Bados, A., Agorafobia y ataques de pánico: Un programa psicológico de intervención paso a paso., 2000, Madrid: Pirámide
Nathan y J. Gorman, Enviar A guide to treatments that work, 2002, Nueva York: Oxford University Press
Bobes García, J., Trastornos de ansiedad y trastornos depresivos en atención primaria, 2001, Barcelona: Masson
García-Portilla et al., Banco de instrumentos básicos para la práctica psiquiátrica, 2011 (6ª ed), Barcelona: Ars Médica
|
http://www.journals.elsevier.com/journal-of-anxiety-disorders/ (Journal of Anxiety Disorders) http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1520-6394 (Depression and Anxiety) http://journalbipolardisorders.springeropen.com/ (International Journal of Bipolar Disorders) http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1399-5618 (Bipolar Disorders Journal) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|