Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
| B6 |
Demostrar una actitud senseible en vers als temes mediambientals |
| B7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pot extreure la informació més rellevant d'un article científic en l'àmbit de les alteracions del llenguatge i la memòria i comunicar adequadament tant de fora oral com escrita.
| | A12 |
Coneix les principals alteracions del llenguatge i la memòria.
| | A13 |
Coneix els supòsits i la metodologia de treball utilitzada en neuropsicologia cognitiva
Coneix i es familiaritza amb els principals mètodes i instruments dissenyats per a l'avaluació cognitiva de les alteracions del llenguatge i la memòria.
És capaç de seleccionar les proves adequades per a la realització d'una avaluació cognitiva en l'àmbit de les alteracions del llenguatge i la memòria.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
| | B7 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C3 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
-Tema 1: La neuropsicologia cognitiva: Supòsits i metodologia.
|
|
-Tema 2: Alteracions del llenguatge: Alteracions en l'àmbit de la comprensió i la producció del llenguatge. |
|
-Tema 3: Alteracions del llenguatge: Alteracions en l'àmbit de la lectura i l'escriptura. |
|
-Tema 4: Altres alteracions del llenguatge: Retard mental, trastorn específic del llenguatge. |
|
-Tema 5: Alteracions de la memòria: Les amnèsies. |
|
-Tema 6: Alteracions de la memòria: Dèficits de la memòria durant l'envelliment i alteracions de la memòria en les demències. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
11 |
10 |
21 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
7 |
2 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
18 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
20 |
21 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. El centre d'interès seran les alteracions del llenguatge i la memòria, així com els procediments i eines existents per avaluar aquestes alteracins. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es presentaran als alumnes les eines (proves, tests, tasques) més habituals per avaluar les alteracions del llenguatge i la memòria. Els estudiants podran practicar administrant-se les proves entre ells.
També es presentaran als estudiants casos de persones amb alteracions dela memòria i del llenguatge per a que els treballin a l'aula. |
Presentacions / exposicions |
Els estudiants hauran de llegir un article empíric centrat en alguna alteració del llenguatge o la memòria i hauran de preparar en grups petits una exposició sobre aquest article. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als estudiants durant les hores d'atenció a l'alumnat del professorat. |
Descripció |
S'atendrà als estudiants durant les hores d'atenció a l'alumnat del professorat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
S'avaluarà el treball dels estudiants sobre un article empíric de l'àmbit de les alteracions del llenguatge o la memòria i la seva exposició a classe. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
S'avaluaran els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura i també els continguts de l'article treballat a partir de la resposta dels alumnes a una sèrie de preguntes que se'ls plantejaran i que haurand e resoldre per escrit. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Ardila, A. , Neuropsicología Clínica, 2007, México: Manual moderno
Benedet, M.J., La evaluación de las alteraciones cognitivas en la clínica neuropsicológica, 2010, Madrid: Cultiva
Berrios, G.H. y Hodges, J.R., Trastornos de memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson.
Caramazza, A., & Coltheart, M., Cognitive neuropsychology twenty years on. Cognitive Neuropsychology, 23, 3-12., 2006,
Diéguez-Vide, F., y Peña-Casanova, J., Cerebro y lenguaje: Sintomatología neurolingüística, 2012, Madrid: Ed. Médica Panamericana
Faust, M, The handbook of the neuropsychology of language, 2012, Wiley-Blackwell
Goodglass, H., Evaluación de la afasia y trastornos relacionados. Adaptación española de J.E. García-Albea, 2005, Madrid: Ed. Panamericana
Junqué, C. y Barroso, J., Manual de neuropsicología, 2009, Madrid: Síntesis
Kay, J., Lessr, R., Coltheart, M., Evaluación del procesamiento lingüístico en la afasia (EPLA). Adaptación española de F. Valle y F. Cuetos., 1995, Erlbaum (UK): Taylor and Francis
Muñoz, E., Estimulación cognitiva y rehabilitación neuropsicológica, 2009, Barcelona: Edtorial UOC.
Parkin, A., Exploraciones en neuropsicología cognitiva, 1999, Ed Médica Panamericana
Parkin, A. , Case studies in the neuropsychology of memory, 1997, Psychology Press
Peña-Casanova, J., Tests neuropsicológicos: Fundamentos para una neurología clínica basada en evidencias, 2004, Madrid: Masson
Portellano, JA, Introducción a la neuropsicología, 2005, Madrid: McGraw-Hill
, , ,
|
-Portellano, JA (2005). Introducción a la neuropsicología.
Madrid: McGraw-Hill.
-Rains, GD (2004). Principios de neuropsicología humana. México:
McGraw-Hill.
-Rapp, B. (2001). The handbook of cognitive neuropsychology.
Psychology Press. -Serra, M. (2013). Comunicación y lenguaje (2 vols.). Publicaiocns i edicions de la Universitat de Barcelona. -Squire, L.R., y Schacter, D.L. (2002). Neuropsychology of memory. Nueva York: Guilford Press.
-Tirapu, J. (2011). Manual de neuropsicología.Barcelona:
Viguera.
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|