Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
| A14 |
Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb problemes de salut per establir una avaluació dels mateixos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes. |
| B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A12 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
Reconeix, analitza i interpreta les relacions entre l'estrés i la malaltia, i entre aquests i els processos d'afrontament.
| | A13 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A14 |
Entén la intervenció psicològica des d'un model complex que contempla diferents nivells i unitats d'actuació.
És capaç d'identificar, avaluar i tractar els factors psicosocials que intervenen en els diferents problemes crònics de salut: dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia.
Té els coneixements teòrics i pràctics fonamentals per a dissenyar, implementar i avaluar programes específics d'intervenció per a cada im dels problemes crònics de salut que inclou el programa ( dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
BLOQUE 1
Tema 1: Conceptos basicos y procesos: introducción a la Psicologia de la Salud y concepto salud-enfermedad
Tema 2: El proceso de adaptación a problemas crónicos de salud/enfermedades
|
|
BLOQUE 2
Tema3:Estrés, enfermedad y afrontamiento
|
|
BLOQUE 3
Tema 4: Adherencia en enfermedades crónicas
|
|
BLOQUE 4
Tema 5: Dolor
|
|
BLOQUE 5
Tema 6: Cáncer
|
|
BLOQUE 6
Tema 7: Enfermedades cardiovasculares
|
|
BLOQUE 7
Tema 8: Tratamiento psicologico (evaluación y técnicas de intervención psicológica) en enfermedades crónicas/problemas de salud (diabetes, prtoblemas de sueño, asma, migraña, hipertensión): hipnosis, biofeedback, relajación, imaginación y imageria
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
34 |
5 |
39 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
7 |
5 |
12 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducción a los temas y presentación de la asignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - El paper de la Psicologica de la Salut en problemes de salut/malaties |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - Ùs de tecniques psicologicas en contexte salut-malaties |
Atenció personalitzada |
Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. S`atendran les demandes dels alumnes via correu electrònic o en hores del despaxt |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Trabajo de grupo - Entender el papel de la psicologia de la salud en el contexto de la enfermedad y salud |
50% |
Treballs |
|
Trabajo de grupo - conocer el uso de tecnicas psicologicas en varios tipos de problemas de salud/enfermedad |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Requisits Avaluació -- Percentatges 1) Trabajo de grupo sobre el papel de la Psicologia de la Salud en el contexto de la salud-enfermedad: 50% 2) Trabajo de grupo sobre el uso de las tecnicas psicológicas en contexto salud-enfermedad: 50 % En totes les activitats, l'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi dels treballs comportarà la qualificació de suspens en la prova. En darrer terme, en cas de còpia, frau, plagi o qualsevol altra conducta inapropiada en un entorn acadèmic, l'alumne/s implicat/s suspendrà el treball i/o l'assignatura. Els professors donaran les orientacions necessàries per a la realització dels diferents treballs i regularan, segons el seu criteri acadèmic, el tipus de suport que donen a l'alumne per tal de facilitar al màxim el seu procés d'aprenentatge i de treball personal (veure apartat d'avaluació). Igualment, es resoldran els dubtes individuals i concrets que puguin sorgir. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Amigo, I., Fernández, C. y Pérez-Álvarez, M, Manual de psicología de la salud , 3a Edición, 2009, Madrid
Brannon, L. y Feist, J, Psicologia de la Salud, , 2001, Madrid
Simón, M.A., Manual de psicología de la salud. Fundamentos, metodología y aplicaciones, , 1999, Madrid
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I, Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003, Madrid
Morrison, V. y Bennet, P., Psicología de la Salud, , 2008, Madrid
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004, Madrid
|
|
Complementària |
Fernández-Abascal, E., Hipertensión. Intervención psicológica, , 1993, Madrid
Gil, F. , Manual de Psico-oncología, , 2000, Madrid
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. y Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2003, Madrid
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003, Madrid
Taylor, S.E. , Psicología de la salud, , 2007, Méjico
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|