Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
| A14 |
Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb problemes de salut per establir una avaluació dels mateixos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes. |
| B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A12 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
Reconeix, analitza i interpreta les relacions entre l'estrés i la malaltia, i entre aquests i els processos d'afrontament.
| | A13 |
Coneix els elements centrals del procés d'avaluació i tractament psicològic en persones amb malalties cròniques.
| | A14 |
Entén la intervenció psicològica des d'un model complex que contempla diferents nivells i unitats d'actuació.
És capaç d'identificar, avaluar i tractar els factors psicosocials que intervenen en els diferents problemes crònics de salut: dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia.
Té els coneixements teòrics i pràctics fonamentals per a dissenyar, implementar i avaluar programes específics d'intervenció per a cada im dels problemes crònics de salut que inclou el programa ( dolor, càncer, diabetis, asma i epilepsia)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
Psicología de la Salud
(1) Concepto salud-enfermedad
(2) Proceso de adaptación a problemas crónicos de salud/enfermedad
|
|
Intervención Psicológica en enfermedades crónicas
(1) Protocolos de la intervención psicológica
(2) Tipos de intervención psicológica |
|
Adherencia en enfermedades crónicas
|
|
Aplicación de técnicas psicológicas especificas en el contexto de enfermedades crónicas
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
32 |
5 |
37 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
5 |
9 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducción a los temas y presentación de la asignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - El paper de la Psicologica de la Salut en problemes de salut/malaties |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne (tant del contingut teòric com més apicat) - Ùs de tecniques psicologicas en contexte salut-malaties |
Atenció personalitzada |
Temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Les tutories faciliten l'orientació, el consell, el suport i l'ajuda a l'alumne. Són el complement, l'atenció personalitzada, la necessària individualització del procés d'ensenyament-aprenentatge, i amb les que d'una forma més ràpida i directa l'alumne pot veure satisfetes les seves necessitats. L’horari de tutories dels professors de l’assignatura es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. S`atendran les demandes dels alumnes via correu electrònic o en hores del despaxt |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball de grup - En aquest treball es pretén que l'alumne / a descriu adequadament una tècnica psicològica i la seva aplicació clínica a incloure en el protocol d'intervenció psicològica en determinat problema de salut (ex. Migranya, dolor crònic, ansietat, estrès, diabetis, hipertensió, asma)
(1) Descriure el problema de salut / malaltia
(2) Descriure el protocol d'intervenció psicològica usat en el problema de salut / malaltia
(3) Identificar, descriure la tècnica psicològica triada (del protocol) i destacar la seva utilitat i aplicació clíniques |
50% |
Treballs |
|
Treball de grup - conèixer l'ús de tècniques psicològiques en diversos tipus de problemes de salut / malaltia
(1) Presentar la utilitat i aplicació clínica de la tècnica psicològica seleccionada en el context de la malaltia / problema de salut en enfocament
(2) Debat sobre la tècnica
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Requisits Avaluació -- Percentatges 1. TRABAJO ESCRITO (50%) – 10 paginas máximo En este trabajo se pretende que el alumno/adescriba adecuadamente una técnica psicológica y su aplicación clínica aincluir en el protocolo de intervención psicológica en determinado problema desalud (ej. migraña, dolor crónico, ansiedad, estrés, diabetes, hipertensión,asma) (1) Describir el problema de salud/enfermedad (2) Describir el protocolo de intervención psicológica usado en elproblema de salud/enfermedad (3) Identificar, describir la técnica psicológica elegida (del protocolo)y destacar su utilidad y aplicación clínicas ü Se valorará la adecuación del protocolo deintervención psicológica en el contexto especifico del problema de salud oenfermedad elegidos ü Se valorará la adecuación de la sustentación empíricay clínica de la técnica elegida tal como su uso y aplicación clínicas Aspectos básicos a)Entrega dentro del plazo del trabajo escrito vía Moodle b)Referenciar adecuadamente fuentes bibliográficas ( reglas de la APA ) c) Saberdocumentar las fuentes (situaciones de plagio o trabajos sin bibliografíallevan a la anulación directa del trabajo) NB: No se aceptarán trabajos entregues fuera del plazo ya establecido y que no cumplan con los aspectos básicos antes mencionados. 2. TRABAJO ORAL (50%) – 10 minutos máximo Serán organizadas dos sesiones de presentación los trabajos que constan de: (1) Presentar la utilidad y aplicación clínica de latécnica psicológica seleccionada en el contexto de la enfermedad/problema desalud en enfoque (2) Debate sobre la técnica ü Se valorará la capacidad del alumno/a en fundamentar empíricay clínicamente el uso de la técnica incluida en el protocolo de intervenciónpsicológica en el contexto de la enfermedad/problema de salud en enfoque ü Se valorará la capacidad del alumno/a en debatir laaplicación de la técnica psicológica (ej. aplicación en el contexto delproblema de salud/enfermedad, beneficios, desventajas, alternativas, factorespotenciadores de los resultados terapéuticos, su práctica) |
Bàsica |
Amigo, I., Fernández, C. y Pérez-Álvarez, M, Manual de psicología de la salud , 3a Edición, 2009, Madrid
Brannon, L. y Feist, J, Psicologia de la Salud, , 2001, Madrid
Simón, M.A., Manual de psicología de la salud. Fundamentos, metodología y aplicaciones, , 1999, Madrid
Pérez, M., Fernández, J.R., Fernández, C. y Amigo, I, Guía de tratamientos psicológicos eficaces II. Psicología de la Salud, , 2003, Madrid
Morrison, V. y Bennet, P., Psicología de la Salud, , 2008, Madrid
Gil Roales-Nieto, J., Psicología de la salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones, , 2004, Madrid
|
|
Complementària |
Fernández-Abascal, E., Hipertensión. Intervención psicológica, , 1993, Madrid
Gil, F. , Manual de Psico-oncología, , 2000, Madrid
Gutiérrez, T., Raich, R.M., Sánchez, D. y Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, , 2003, Madrid
Miró, J., Dolor crónico. Procedimientos de evaluación e intervención psicológica, , 2003, Madrid
Taylor, S.E. , Psicología de la salud, , 2007, Méjico
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|