DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PSICOPATOLOGIA DE LA PRIMERA INFÀNCIA Codi 11685202
Ensenyament
Psicologia General Sanitària (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Adreça electrònica carmen.hernandez@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta matèria és adquirir coneixements sobre psicopatologia en el període de 0 a 6 anys d'edat amb la finalitat de poder realitzar un diagnòstic psicopatològic en aquells casos que sigui necessari, així com poder detectar aquells nens que poden estar a risc de patir alteracions d'algun tipus en el seu desenvolupament. Seran objecte d'estudi: aspectes generals sobre desenvolupament prenatal i la teoria de l'origen fetal de determinades patologies, factors de risc precoços que poden afectar aquest període de desenvolupament, les teories del vincle i el temperament infantil i la seva relació amb la psicopatologia en aquest període de la vida de l'ésser humà. També seran objecte d'estudi les diferents classificacions diagnòstiques que tenen en compte aquest rang d'edat així com els trastorns que les componen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A4 Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques.
 A9 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica del comportament humà, així com els factors socials i biològics que poden afectar-lo.
 A10 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
 A11 Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
 A19 Utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació en l'exercici professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A4 Coneix els diferents sistemes de classificació diagnòstica, així com pot realitzar un diagnosi basada en un problema d'avaluació
Sap buscar i obtindre la informació actualitzada sobre aspectes relacionats amb la psicopatologia durant la primera infantessa
 A9 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A10 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A11 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A12 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A19 Sap buscar i obtindre la informació actualitzada sobre aspectes relacionats amb la psicopatologia durant la primera infantessa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Psicopatologia de la primera infància: Conceptes bàsics.

1.1. Factors relacionats amb el desenvolupament de psicopatologia.
1.2. Les classificacions diagnòstiques.
2. Alteracions psicopatològiques més freqüents en la primera infància.
1. Trastorns de la regulació del processament sensorial.
2. Trastorns de la son.
3. Trastorns de l'alimentació.
4. Trastorns del plor.
5. Trastorns de la relació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
13 7 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
5 28 33
Treballs
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
2 10 12
Presentacions / exposicions
A1
2 0 2
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
2 0 2
Proves pràctiques
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació.
Sessió Magistral S'explicaran tots els continguts teòrics de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballaran casos pràctics, dilemes, debats, cerca d'informació sobre un tema concret, etc.
Treballs Sobre un tema escollit relacionat amb l'assignatura s'haurà d'elaborar un treball de cerca bibliogràfica o proposta d'intervenció clínica.
Presentacions / exposicions Sobre el tema escollit, hauran d'exposar oralment el treball.
Atenció personalitzada En horaris convinguts i sempre que l'alumne ho requereixi, es faran reunions personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
En horaris convinguts i sempre que l'alumne ho requereixi es mantindran reunions individuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Al de les sessions pràctiques s'aniran fent informes de pràctiques, petits treballs, etc. 30%
Treballs
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Es farà un treball que s'exposarà oralment. 35%
Proves objectives de tipus test
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Prova objectiva tipus test on es preguntara sobre tots els aspectes teòrics de l'assignatura 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Zero to three, DC: 0-5. Diagnostic classification of mental health and devevlopmental disorders of infancy and early childhood, , 2016
Zero to three, Disorders of behavioral and emotional regulation in the first years of life., , 2005
Buceta, M.J., Manual de atención temprana, , 2011
Luby, J.L., Handbook of preschool mental health development, disorders and treatment, , 2006
Wiggins, R.C., i Carter, A, Disorders of behavioral and emotional regulation in the first years of life, , 2004

Complementària Brazelton, T.B., Guía para comprender el comportamiento y las relaciones tempranas del recién nacido: manual del sistema de observación de la conducta del recién nacido. , , 2010
Cantón, J., El apego del niño a sus cuidadores: evaluación, antecedentes y consecuencias para el desarrollo, , 2000

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per al seguiment de l'assignatura es demanarà la lectura de documents en anglés. És per aquest motiu que es demana un bon nivell en aquest idioma.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent