DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PSICOPATOLOGÍA DE LA PRIMERA INFANCIA Código 11685202
Titulación
Psicología General Sanitaria (2014)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Correo-e carmen.hernandez@urv.cat
Profesores/as
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu d'aquesta matèria és adquirir coneixements sobre psicopatologia en el període de 0 a 6 anys d'edat amb la finalitat de poder realitzar un diagnòstic psicopatològic en aquells casos que sigui necessari, així com poder detectar aquells nens que poden estar a risc de patir alteracions d'algun tipus en el seu desenvolupament. Seran objecte d'estudi: aspectes generals sobre desenvolupament prenatal i la teoria de l'origen fetal de determinades patologies, factors de risc precoços que poden afectar aquest període de desenvolupament, les teories del vincle i el temperament infantil i la seva relació amb la psicopatologia en aquest període de la vida de l'ésser humà. També seran objecte d'estudi les diferents classificacions diagnòstiques que tenen en compte aquest rang d'edat així com els trastorns que les componen.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A4 Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques.
 A9 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica del comportament humà, així com els factors socials i biològics que poden afectar-lo.
 A10 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
 A11 Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
 A19 Utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació en l'exercici professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A4 Coneix els diferents sistemes de classificació diagnòstica, així com pot realitzar un diagnosi basada en un problema d'avaluació
Sap buscar i obtindre la informació actualitzada sobre aspectes relacionats amb la psicopatologia durant la primera infantessa
 A9 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A10 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A11 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A12 Detecta problemes o factors que poden afectar al desenvolupament normal del nen
 A19 Sap buscar i obtindre la informació actualitzada sobre aspectes relacionats amb la psicopatologia durant la primera infantessa
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Psicopatologia de la primera infància: Conceptes bàsics.

1.1. Factors relacionats amb el desenvolupament de psicopatologia.
1.2. Les classificacions diagnòstiques.
2. Alteracions psicopatològiques més freqüents en la primera infància.
1. Trastorns del processament sensorial.
2. Trastorns de la son.
4. Trastorns del plor.
5. Trastorns de la relació.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
1 0 1
Sesión magistral
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
13 7 20
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
5 28 33
Trabajos
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
2 10 12
Presentaciones/exposiciones
A1
2 0 2
Atención personalizada
A1
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
2 0 2
Pruebas prácticas
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es presentarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació.
Sesión magistral S'explicaran tots els continguts teòrics de la matèria.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es treballaran casos pràctics, dilemes, debats, cerca d'informació sobre un tema concret, etc.
Trabajos Sobre un tema escollit relacionat amb l'assignatura s'haurà d'elaborar un treball de cerca bibliogràfica o proposta d'intervenció clínica.
Presentaciones/exposiciones Sobre el tema escollit, hauran d'exposar oralment el treball.
Atención personalizada En horaris convinguts i sempre que l'alumne ho requereixi, es faran reunions personalitzades.

Atención personalizada
descripción
En horaris convinguts i sempre que l'alumne ho requereixi es mantindran reunions individuals.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Al de les sessions pràctiques s'aniran fent informes de pràctiques, petits treballs, etc. 20%
Trabajos
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Es farà un treball que s'exposarà oralment. 30%
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A4
A9
A10
A11
A12
A19
Prova objectiva tipus test on es preguntara sobre tots els aspectes teòrics de l'assignatura 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Hi haurà segona convocatòria dels apartats TREBALLS (presentar el treball refet de nou) i PROVES OBJECTIVES TIPUS TEST (un segon examen).

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fuentes de información

Básica Zero to three, DC: 0-5. Diagnostic classification of mental health and devevlopmental disorders of infancy and early childhood, , 2016
Zero to three, Disorders of behavioral and emotional regulation in the first years of life., , 2005
Buceta, M.J., Manual de atención temprana, , 2011
Luby, J.L., Handbook of preschool mental health development, disorders and treatment, , 2006
Wiggins, R.C., i Carter, A, Disorders of behavioral and emotional regulation in the first years of life, , 2004
Ezpeleta, L., Toro, J. (Coords.), Psicopatología del desarrollo, , 2014

Complementaria Brazelton, T.B., Guía para comprender el comportamiento y las relaciones tempranas del recién nacido: manual del sistema de observación de la conducta del recién nacido. , , 2010
Cantón, J., El apego del niño a sus cuidadores: evaluación, antecedentes y consecuencias para el desarrollo, , 2000

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Per al seguiment de l'assignatura es demanarà la lectura de documents en anglés. És per aquest motiu que es demana un bon nivell en aquest idioma.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.