Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS. |
| A2 |
Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació de la pràctica professional, ajustant el seu exercici com a professional sanitari a les disposicions de la Llei 44/2003 del 21 de novembre, d'ordenació de professions sanitàries. |
| A4 |
Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
| A15 |
Dissenyar, desenvolupar i, en el seu cas, avaluar plans i programes d'intervenció psicològica en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
| B7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C4 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes emocionals i conductuals en els diferents contextos.
| | A2 |
Treballa coordinadament amb altres professionals de la salut
| | A4 |
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes emocionals i conductuals en els diferents contextos.
Busca i processa informació de forma adequada per a poder gestionar aquestes situacions psicopatològiques.
| | A12 |
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes emocionals i conductuals en els diferents contextos.
| | A13 |
És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes emocionals i conductuals
| | A15 |
És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes emocionals i conductuals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C3 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C4 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Trastorns d'ansietat
2. Trastorns de l'espectre obsessiu-compulsiu
3. Trastorns depressius
4. Trastorns de l'espectre bipolar
5. Trastorns disruptius
|
Per cada tema:
-Classificació i epidemiologia
- Manifestacions clíniques específiques per cada trastorn
- Comorbiditats i diagnòstic diferencial
- Factors de risc i models etiopatogènics
- Avaluació
- Intervenció |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
22 |
34 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Fòrums de debat |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar el programa de l'assignatura i l'avalaució |
Sessió Magistral |
Explicar els continguts corresponents a cada tema amb informació actualitzada i encaminada a la pràctica clínica |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es plantejaran casos clínics que l'alumne ha de resoldre a classe aportant els seus coneixments i debatent amb els compnays i professor |
Fòrums de debat |
Es penjaran casos clínics al moodle pe debatre entre els alumnes |
Atenció personalitzada |
Correspon a la part virtual de l'assignatura. El professor atendrà als alumnes de forma individual |
Descripció |
Atendre l'estudiantat al despatx de manera individualitzada per dubtes en tot el procés d'aprenentatge. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avalaurà mitjançant totes les activitats però principalment per l'examen |
60 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
S'haurà de presentar la resolució d'un cas clínic |
20 |
Fòrums de debat |
|
Es penjaran casos al moodle per tal de que l'estudiantat poguen debatre l'orientació de diagnòstic, factors de risc, l'avaluació i la intervenció |
20 |
Proves mixtes |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura s'han d'haver realitzat les diferents activitats (examen, forum i entrega cas). Per fer la nota mitja total de l'assignatura, s'ha de treure un 4 mínim en les activitats. Si l'estudiantat no aprova l'assignatura tindrà una segona convocatòria amb examen (100% de la nota). D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Victoria del Barrio, M Angel Carrasco, Depresión en niños y adolescentes, , 2013
American Psychiatric Association, Guía de consulta de los criterios diagnóstiocs del DSM-5, Panamericana, 2014
American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders., American Psychiatric Press. , 2013
Cesar Soutullo, Ana Figueroa, Convivir con niños y adolescentes con ansiedad, Panamericana, 2011
C Soutullo, MJ Mardomingo, Manual de psiquiatría del niño y del adolescente, Panamericana, 2010
M.J Mardomingo, Tratado de psiquiatría del niño y del adolescente, Díaz de Santos, 2014
Ezpeleta L, Toro J., Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014
Gavino A, Nogueira R, Godoy A, Tratamiento del TOC en niños y adolescentes, Pirámide, 2014
BUNGE E, GOMAR M, Terapia cognitiva en niños y adolescentes, Arkadia, 2011
Rosa Alcazar A.I., El trastorno obsesivo-compulsivo en niños y adolescentes: tratamiento psicológico, Pirámide, 2010
GARCIA-VERA M.P., SANZ FERNANDEZ J., Tratamiento de los trastornos depresivos y de ansiedad en niños y adolescentes, Pirámide, 2016
ROMERO A., LOPEZ SOLER C., TDAH y trastornos del comportamiento en la infancia y la adolescencia, Pirámide, 2013
Servera M, Bernard MM, Psicopatología infantil, Síntesis, 2017
Ehrenreich-May, J. et al., Protocolo unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales en niños y adolescentes, Pirámide, 2022
|
American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual
diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). Wasghinton:
American Psychiatric Press. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|