Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS. |
| A2 |
Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació de la pràctica professional, ajustant el seu exercici com a professional sanitari a les disposicions de la Llei 44/2003 del 21 de novembre, d'ordenació de professions sanitàries. |
| A4 |
Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
| A15 |
Dissenyar, desenvolupar i, en el seu cas, avaluar plans i programes d'intervenció psicològica en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender. |
| B2 |
Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes. |
| B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C1 |
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés. |
| C2 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C3 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
| | A2 |
Treballa coordinadament amb altres professionals de la salut
| | A4 |
Busca i processa informació de forma adequada per a poder gestionar aquestes situacions psicopatològiques.
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
| | A12 |
Detecta de forma precoç, avalua i diagnostica els problemes de la conducta alimentària
| | A13 |
És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes de la conducta alimentaria
| | A15 |
És capaç d'intervenir psicològicament davant els problemes emocionals i conductuals
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Comparte y asume los objetivos de aprendizaje propuestos por el profesor.
Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
| | B2 |
Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
| | B4 |
Toma decisiones de manera acertada basándose en datos.
Presenta resultados de aquello que se espera en la manera adecuada acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Analiza sus limitaciones y posiblidades para desarrollar su tarea/trabajo.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C1 |
Extrae el sentido general de los textos que contienen información no rutinaria dentro de un ámbito conocido.
| | C2 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
| | C3 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
1. La conducta alimentària
|
1.1 Aspectes fisiològics i psicològics
|
2. Trastorns de la conducta alimentària
Cadascun dels subtemes inclou:
- Característiques del trastorn i criteris de diagnòstic
-Etiopatogènia i factors de risc
-Avaluació
- Intervenció |
2.1 T ingesta evitatiu/restrictiu
2.2 Pica, rumiació
2.3 Anorexia nervosa
2.4 Bulimia nervosa
2.5 Trastorn per afartament
2.6. Altres: Sd menjador nocturn, vigorèxia |
3. L'obesitat |
4. 1. Aspectes psicològics relacionats amb l'etiopatogènia i la intervenció |
4. Aspectes nutricionals en trastorns psicològics i relació entre nutrients i neurodesenvolupament i conducta |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
12 |
20 |
32 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
12 |
14 |
26 |
Presentaciones/exposiciones |
|
3 |
8 |
11 |
Atención personalizada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Pruebas mixtas |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
El primer dia de classe, a la primera hora, s'explicaran els objectius de l'assignatura, es presentarà el programa, l'avaluació i calendari de la mateixa. |
Sesión magistral |
S'exposaran els continguts teòrics dels diferents temes a la classe |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Es portaran casos clínics que es discutiran a la classe |
Presentaciones/exposiciones |
Els alumnes exposaran actualitzacions dels temes a través d'articles científics |
Atención personalizada |
S'atendrà als alumnes al despatx del professor |
descripción |
El professor atendrà els dubtes dels alumnes en quant a les classes teòriques, casos pràctics i el treball d'exposició |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sesión magistral |
|
|
|
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
S'avaluarà a través de la preparació i entrega de casos.
També a l'examen |
25 |
Presentaciones/exposiciones |
|
S'avaluarà el contingut de la presentació i també la capacitat d'expressar-ho |
20 |
Pruebas mixtas |
|
Examen amb preguntes curtes i test |
45 |
Otros |
|
Assistència a classe i participació de l'alumne a classe. |
10 |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les presentacions/exposicions es faran per parelles. S'han de fer totes les activitats per poder optar a aprovar l'assignatura. Hi haurà una segona convocatòria pels alumnes que no hagin superat l'assignatura i serà a través d'un examen que valdrà el 100% de la nota i que inclourà casos clínics i preguntes. |
Básica |
American Psychiatric Association , Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, Wasghinton: American Psychiatric Press. , 2002
American Psychiatric Association, Guía de Consulta de los Criterios Diagnósticos del DSM-5, Madrid: Panamericana, 2014
Morandé G, Graell M, Blanco , Trastornos de la conducta alimentaria y obesidad. Un enfoque integral, Madrid: Panamericana, 2014
Odgen J, Psicología de la alimentación, . Madrid: Morata, 2005
Raich, RM, Anorexia, bulimia y otros trastornos alimentarios, Marid: Pirámide, 2011
Toro J., Riesgo y causas de la anorexia nerviosa, Barcelona: Ariel, 2004
Calado M , Trastornos alimentarios. Guías de psicoeducación y autoayuda., Madrid: Piràmide, 2010
Vaz FJ., Bulimia nerviosa: Perspectivas clínicas actuales, Madrid: Ergon, 2006
Riebeling G, del Socorro R, Psicología de la Obesidad.Esferas de vida, multidisciplina y complejidad, El Manual Moderno, 2015
Baile J.I, González. MJ., Trastorno por atracón, Pirámide, 2016
Martinez MA, Todo sobre los trastornos alimentarios, Altaria, 2015
Perpiñà C, Trastornos alimentarios y de la ingestión de alimentos, Síntesis, 2015
Ped Ruiz Lázaro PM, Velilla JM, González Fraile E, Buenas prácticas en la prevención de trastornos de la conducta alimentaria, Madrid: Pirámide, 2017
|
Articles científics |
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|