Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A12 |
Respon adequadament a les preguntes que se li formulen sobre els conceptes teòrics explicats a l'assignatura
Detecta símptomes desitjats i no desitjats produïts per diferents tractaments psicofarmacològics en els casos plantejats en l'assignatura
Planteja l'abordatge, en teràpia, del tractament d'aquests símptomes
Realitza l'informe dels casos que es treballin en l'assignatura
Realitza "role playing" de diferents situacions terapèutiques amb què puguem trobar-nos en la pràctica clínica
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Tiene en cuenta los puntos de vista de los otros y retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
Conceptos básicos de Psicofarmacología |
Definición
La sinapsis: sistemas de neurotransmisión y funciones principales
Farmacocinética: absorción, administración, distribución y eliminación
Farmacodinamia: receptores y dianas farmacológicas, bombas y transportadores
|
Antidepresivos |
Indicaciones
Mecanismo acción
Efectos terapéuticos
Efectos adversos
Interacción fármaco-terapia
|
Estabilizadores del estado de ánimo |
Indicaciones
Mecanismo acción
Efectos terapéuticos
Efectos adversos
Interacción fármaco-terapia
|
Ansiolíticos e hipnóticos |
Indicaciones
Mecanismo acción
Efectos terapéuticos
Efectos adversos
Interacción fármaco-terapia
|
Antipsicóticos |
Indicaciones
Mecanismo acción
Efectos terapéuticos
Efectos adversos
Interacción fármaco-terapia
|
Potenciadores cognitivos |
Indicaciones
Mecanismo acción
Efectos terapéuticos
Efectos adversos
Interacción fármaco-terapia
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Eventos científicos y divulgativos |
|
2 |
16 |
18 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
6.5 |
9 |
15.5 |
Seminarios |
|
2 |
4 |
6 |
Atención personalizada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Pruebas mixtas |
|
1 |
0 |
1 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Eventos científicos y divulgativos |
Xerrades amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema. |
Seminarios |
Relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional mitjançant role playing de situacions clíniques. |
Atención personalizada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
descripción |
Concertar cita prèvia via correu electrònic amb el professorat de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas mixtas |
|
Prova que combina preguntes objectives curtes (10%) i preguntes objectives tipus test (40%). |
50% |
Pruebas prácticas |
|
Prova que inclou activitats, problemes o casos a resoldre. L'estudiant ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les proves avaluatives s'hauran de superar amb una qualificació mínima de 5 sobre 10. Ambdues proves tindran segona convocatòria. L'alumnat no podrà accedir a l'aula on es realitzi la prova més tard de l'hora estipulada i sols es permetrà accedir al lloc amb dos boligrafs i el carnet identificatiu. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Básica |
Setphen M Stahl, Psicofarmacología esencial de Stahl. Bases neurocientíficas y aplicaciones prácticas, Aula médica, 2016
Stephen M. Stahls, Psicofarmacología esencial de Stahl. Guía del prescriptors, Aula Mèdica, 2018
American Spychitric Asociation, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM 5, Panamericana, 2018
|
|
Complementaria |
Ruiz-Gayo y Fernández-Alfonso, Fundamentos de farmacología básica y clínca,, Panamericana, 2013
Schatzberg, AF; Cole, JO; DeBattista, Ch, Manual de psicofarmacologia clinica, , Ars Medica, 2005
American Spychitric Asociation, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM 5, Panamericana, 2014
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|