DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 11685301
Ensenyament
Psicologia General Sanitària (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de màster Segon AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Adreça electrònica diana.ribes@urv.cat
nuria.vazquezo@urv.cat
perejoan.ferrando@urv.cat
josefa.canals@urv.cat
jordi.miro@urv.cat
carmen.hernandez@urv.cat
ester.sole@urv.cat
alexandra.cosi@urv.cat
luis.heredia@urv.cat
nuria.voltas@urv.cat
elisabet.sanchez@urv.cat
catarina.deoliveiratome@urv.cat
paula.morales@urv.cat
Professors/es
RIBES FORTANET, DIANA
VÁZQUEZ ORELLANA, NÚRIA
FERRANDO PIERA, PERE JOAN
CANALS SANS, JOSEFA
MIRÓ MARTÍNEZ, JORDI
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
SOLE PIJUAN, ESTER
COSI MUÑOZ, ALEXANDRA
HEREDIA SANTAELLA, LUIS
VOLTAS MORESO, NÚRIA
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
OLIVEIRA TOMÉ LOPES PIRES, CATARINA DE
MORALES HIDALGO, PAULA
Web
Descripció general i informació rellevant En termes generals, el Màster en Psicologia General Sanitària de la Universitat Rovira i Virgili pretén proporcionar els coneixements, habilitats i recursos que permetin l'exercici de la professió amb la qualitat tècnica i humana exigible, alhora que contribueix a la formació en investigació relacionada amb l'activitat clínica i assistencial primària del professional. És al voltant d'aquesta premissa sobre la qual es configura el Treball Final de Màster (TFM), i consisteix en la realització d'un treball individual, clínic i aplicat o de recerca, sobre les activitats específiques del psicòleg general sanitari. El TFM pot tenir dues orientacions, dirigit a la pràctica oa la investigació en salut. De manera específica, els objectius del TFM són: 1. Aprofundir i especialitzar-se en una àrea d'interès de les vinculades a la Psicologia general sanitària, per tal d'aplicar els coneixements i les habilitats adquirides en el màster. 2. Familiaritzar-se amb els procediments de la investigació: recerca documental (estat de la qüestió, hipòtesi), recollida de dades i anàlisi (quantitatiu o qualitatiu) i interpretació dels mateixos. 3. Redacció d'un informe clínic o d'investigació de nivell similar als informes de cas professionals o al d'un informe científic publicable en una revista, segons l'orientació del projecte.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de la gestió de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
 A4 Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques.
 A6 Formular hipòtesis de treball en investigació i recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes aplicant el mètode científic.
 A14 Planificar, realitzar i, en el seu cas, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb problemes de salut per establir una avaluació dels mateixos.
 A15 Dissenyar, desenvolupar i, en el seu cas, avaluar plans i programes d'intervenció psicològica en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Cercar, obtenir i processar informació de manera autònoma, amb capacitat per aplicar-la a en situacions complexes o poc conegudes.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Gestionar la informació i el coneixement.
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C4 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden projectar.
 A4 Conèixer, analitzar i utilitzar críticament les fonts i la bibliografia.
 A6 Aplicar les tècniques pròpies la Psicologia sanitària en un projecte concret.
 A14 Desenvolupar adequadament un projecte clínic-assistencial en l'àmbit de la Psicologia sanitària
 A15 Desenvolupar adequadament un projecte clínic-assistencial en l'àmbit de la Psicologia sanitària
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B7 Estableix objectius clars pel projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C3 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C4 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El més habitual és que el professorat doctor del màster ofereixi propostes d'investigació per fer els TFM i que els estudiants n’escullin alguna. Si no n’hi ha cap que els interessi, poden optar per elaborar el treball en la modalitat clínica i aplicada o plantejar un tema específic de recerca i un tutor o tutora que valori la viabilitat d'aquesta proposta. En el cas que l’estudiant no tingui ni tema ni tutor i tingui dubtes sobre què fer, la coordinació del TFM es responsabilitza d’orientar?lo i proporcionar?li una reunió amb el tutor o tutora potencial. Igualment, la coordinació del TFM proposa alternatives de tema i tutor o tutora que es corresponguin amb els interessos de l’estudiant.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A6
A14
B4
10 0 10
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A4
A6
A14
A15
B2
B3
B4
C2
C3
0 287 287
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
C3
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una reunió convocada per la coordinació del TFM en què s’informa tots els estudiants de les
finalitats del TFM, del procediment per assignar el tutor o tutora, de l’elaboració de la proposta i del
calendari. El calendari ha de concretar les dates en què cal dur a terme les fases establertes: data límit
per lliurar propostes, resolució sobre l’acceptació de propostes, lliurament del contracte del tutor o
tutora i l’estudiant, desenvolupament del TFM, data límit per lliurar el TFM, i presentació i defensa del
TFM.
Selecció/assignació del treball de fi de grau Pel que fa a la modalitat de recerca, el més habitual és que el professorat doctor del màster ofereixi
propostes d'investigació per fer els TFM i que els estudiants n’escullin alguna. Si no n’hi ha cap que els
interessi, poden optar per elaborar el treball en la modalitat clínica i aplicada o plantejar un tema
específic de recerca i un tutor o tutora que valori la viabilitat d'aquesta proposta.

En el cas que l’estudiant no tingui ni tema ni tutor i tingui dubtes sobre què fer, la coordinació del TFM
es responsabilitza d’orientar?lo i proporcionar?li una reunió amb el tutor o tutora potencial. Igualment,
la coordinació del TFM proposa alternatives de tema i tutor o tutora que es corresponguin amb els
interessos de l’estudiant.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Les tasques de tutoria durant l’elaboració del TFM s’articulen en tres etapes:
a) Fase inicial, d’origen i establiment del sistema de treball.
b) Fase de desenvolupament i seguiment.
c) Fase final, d’avaluació i millora.

En cadascuna de les fases, les funcions i tasques que el tutor o tutora ha de desenvolupar són diferents,
tot i que l’orientació, supervisió i avaluació són tasques transversals que cal tenir en compte durant tot
el procés.  

Funcions del tutor o tutora:  
És la persona encarregada de dinamitzar i facilitar el procés d’aprenentatge. Orienta, fa el seguiment del
projecte i assessora l’estudiant en cadascuna de les fases del TFM: conceptualització, fonamentació,
metodologia, redacció dels resultats, presentació i defensa. També ofereix, quan cal, orientació per a la
cerca documental i la revisió bibliografia; col?labora en la planificació de la recerca i en la concreció de
l’estructura del projecte (aspectes més rellevants per tractar, distribució de la informació de cada
apartat del treball, etc.), i ajuda en la planificació dels temps i la revisió gradual de l’informe (contingut i
forma).  

En determinades ocasions, es recomana la intervenció d’altres professionals (cotutors), que
contribueixen en el procés de tutoria. Els tutors s’encarreguen d’autoritzar la realització del treball,
assessorar l’estudiant al llarg del procés i valorar els resultats obtinguts.  
És important acordar amb el professor o professora tutories regulars i fixar un cronograma amb
apartats de resultats, redacció d’esborranys, etc. per finalitzar el procés en temps i forma.  
El tutor o tutora ha d’elaborar i enviar a la coordinació del TFM un informe amb la valoració justificada
sobre l’acompliment que l’estudiant ha tingut durant el desenvolupament del projecte. Aquest informe és imprescindible per poder presentar i defensar el TFM.
Elaboració del treball de fi de grau/màster ESTRUCTURA I PAUTES PER A LA REDACCIÓ

L'estructura de l'informe varia en funció de la seva orientació, sigui aplicada o de recerca.

Les memòries d’orientació pràctica i aplicada han d’incloure una descripció de casos treballats durant
les pràctiques. L’estudiant interessat ha d’acordar els detalls d’aquesta memòria amb el tutor o tutora
abans de presentar?la. La memòria ha d’incloure la descripció de tres casos treballats, és a dir, casos en
què l’estudiant ha estat present durant les pràctiques. La simple descripció dels casos no és suficient: cal
presentar un informe per a cada cas, que ha d’incloure els apartats següents:

1. Portada: nom i cognoms de l’autor o autora i del tutor o tutora acadèmic, títol del treball, etc. En
aquest apartat, com en la resta del treball, s’ha de seguir la normativa de la URV, que en aquest cas
proposa un model unificat de portada.

2. Fonamentació teòrica del problema o problemes presentats per a cada cas.  

3. Presentació/descripció del cas (descripció de l’anàlisi funcional sempre que sigui possible).  

4. Explicació i justificació de les tècniques d’avaluació aplicades i de les dades de pretractament
(sempre que sigui possible).  

5. Hipòtesis diagnòstiques, de manteniment i d’origen del problema. 

6. Definició d’objectius d’actuació (tractament).  

7. Explicació i justificació de les tècniques de tractament utilitzades.  

8. Presentació de dades post tractament: resultats aconseguits.
  
9. Discussió dels resultats obtinguts.  

10. Seguiment: resultats.  

11. Anàlisi de les limitacions del treball.  

12. Conclusions crítiques sobre el que s’ha après i sobre els possibles canvis que caldria fer en el futur. 
 
13. Bibliografia actualitzada i específica del tema en format APA.  

Quan no s’ha pogut fer tot el treball de seguiment clínic (és a dir, concloure tot el procés d’intervenció,
ja que la durada ha anat més enllà del període de pràctiques de l’estudiant) o no es té notícies del
seguiment, l’estudiant ha de fer una proposta terapèutica i d’estratègies per facilitar l’adherència i
compliment del tractament/seguiment i les instruccions derivades, que han d’estar convenientment
justificades. Finalment, la descripció dels casos està condicionada al tipus d’experiència durant el
període de pràctiques.  

El treball ha de tenir un màxim de 60 pàgines (incloent-hi les referències bibliogràfiques) i s’ha de fer
amb lletra Verdana, mida 12, interlineat doble, paràgrafs justificats i pàgines numerades.

Les memòries orientades a la investigació en psicologia general sanitària han de tenir la mateixa
estructura que qualsevol informe científic:

0. Portada: nom i cognoms de l’autor o autora, títol del treball, nom i cognoms del tutor o tutora,
etc.; en aquest apartat, igual que a la resta, cal seguir la normativa de la URV, que en aquest cas
proposa un model unificat de portada.  

1. Resum: extensió màxima de 250 paraules.  

2. Introducció: es tracta d’una explicació clara i concisa del propòsit del treball, on s’exposa
l’objectiu que es persegueix per a la resolució del problema plantejat i les hipòtesis de partida. A
més, s’hi ha de plasmar l’interès pel tema i la justificació del treball en relació amb les
necessitats detectades, deixant clara la seva rellevància. En definitiva, es tracta de plantejar la
controvèrsia a resoldre i com s’hi relaciona el projecte presentat.

3. Mètode: descripció clara i justificació de la metodologia emprada: identificar les variables,
justificar les tècniques elegides per obtenir dades, descriure els procediments i instruments
utilitzats i especificar els criteris d’anàlisi utilitzats.

4. Resultats: inclou presentar els resultats obtinguts en la recerca.

5. Discussió/Conclusions: ha de contenir l’argumentació dels resultats (no només la descripció) i, si
s’escau, propostes d’aplicacions pràctiques. S’hi explica com es relacionen els resultats amb la
bibliografia disponible i com es contribueix al que se sap sobre el tema. També inclou les
limitacions de la investigació i presenta propostes de recerca futures.
 
6. Agraïments: aquest apartat ha d’aparèixer després de la discussió i abans de les referències; s’hi
inclouen les fonts de finançament del treball (si n’hi ha) i els agraïments a persones o
institucions per la seva col?laboració.

7. Referències: ha de citar-se tota la bibliografia a què es fa esment en el treball, en format APA
(en la seva versió més recent).

8. Annexos: en cas que n’hi hagi, comprenen dades i informació addicional que ajuda a valorar el
treball (per exemple, mostres documentals sobre activitats realitzades).  

La memòria orientada a la investigació pot estar escrita en anglès, amb una mida de lletra de 12 punts, i presentada en un document sense justificar, amb un interlineat doble i amb les pàgines numerades.

L’extensió màxima del treball són 7.000 paraules (incloent-hi els agraïments i les referències bibliogràfiques).  
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster El treball es defensa de forma pública i presencial davant d’un tribunal organitzat pel coordinador o coordinadora del TFM. L’exposició i defensa pública del TFM es du a terme durant la segona quinzena de juny. La defensa pública del treball requereix l’autorització expressa del tutor o tutora acadèmic, que ha d’enviar a la coordinació del TFM un informe valoratiu del treball final on consta l’autorització per a la defensa pública. Sense aquest informe autorització no és possible defensar el TFM.
L’exposició oral és d’entre 15 i 20 minuts, i en cap cas cal superar els 30 minuts entre l’exposició de l’estudiant i les preguntes dels membres del tribunal.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

En base a les tutories, tal com es recull en aquesta guia docent.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A6
A14
B4
És important acordar amb el professor o professora tutories regulars i fixar un cronograma amb apartats de resultats, redacció d’esborranys, etc. per finalitzar el procés en temps i forma.

El tutor o tutora ha d’elaborar i enviar a la coordinació del TFM un informe amb la valoració justificada sobre l’acompliment que l’estudiant ha tingut durant el desenvolupament del projecte.
Aquest informe és imprescindible per poder presentar i defensar el TFM.

Per superar el TFM cal obtenir un mínim de 5 en l'informe d'avaluació del tutor de TFM
20%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A4
A6
A14
A15
B2
B3
B4
C2
C3
L’estudiant ha de lliurar tres exemplars (un per a cada membre del tribunal) abans de la data límit establerta.

Per superar el TFM cal obtenir un mínim de 5 en la nota del treball atorgada pel tribunal (computada tenint en compte tant el treball escrit com la defensa oral).
60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
C3
El treball es defensa de forma pública i presencial davant d’un tribunal format per tres membres (els mateixos que avaluen el treball escrit).

La defensa pública del treball requereix l’autorització expressa del tutor o tutora acadèmic, que ha d’enviar a la coordinació del TFM un informe valoratiu del treball final on consta l’autorització per a la defensa pública. Sense aquest informe d'autorització no és possible defensar el TFM.

L’exposició oral serà d’entre 15 i 20 minuts, i en cap cas cal superar els 30 minuts entre l’exposició de l’estudiant i les preguntes dels membres del tribunal.

Per superar el TFM cal obtenir un mínim de 5 en la nota del treball atorgada pel tribunal (computada tenint en compte tant el treball escrit com la defensa oral).
20%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Seguint el model d'aprenentatge basat en competències que recomana el Sistema Europeu d'Educació Superior per avaluar el TFM, les avaluacions han d'aplicar el concepte de "nivell de domini" mitjançant la proposta de rúbriques. Una rúbrica és un descriptor qualitatiu, verbalitzat, que orienta sobre com valorar la naturalesa del compliment d'un estudiant en un treball determinat; es refereix més al criteri que no a la norma. La rúbrica organitza els criteris de manera esglaonada amb l'objectiu de dirigir el domini d'una matèria i de facilitar la puntuació quantitativa (nota numèrica) i la qualitativa (qualificació explicativa de judici de valor segons els paràmetres establerts). És un mètode que pretén facilitar de forma pràctica la valoració del Treball de Fi de Màster. És un instrument útil perquè aporta, de forma clara i concreta, els indicadors corresponents a cada avaluador; és factible perquè aporta l'inventari a emplenar ja elaborat; respon a un plantejament ètic perquè informa exhaustivament de la naturalesa dels indicadors als diferents avaluadors, així com als estudiants. I, finalment, és una eina exacta perquè permet avaluar de forma precisa tant el procés com el producte i la defensa oral del treball.

L'avaluació final del TFM consta de:

1. Informe del tutor o tutora sobre el procés i el compliment de les activitats previstes i les tutories(segons la plantilla; vegeu l'annex II: 20% de la nota final).

2. Avaluació del TFM, el treball que es presenta per escrit i que valoren els membres del tribunal, aixícom de l'exposició i defensa del TFM (segons la plantilla; vegeu l'annex III: la puntuació de cadaapartat és la mitjana ponderada dels ítems que el conformen: 80% de la nota final, puntuaciómitjana dels membres del tribunal de la qual el 60% correspon al treball escrit i un 20% a la defensa oral).

Per superar el TFM cal obtenir un mínim de 5 en cadascuna de les avaluacions (informe del tutor otutora i nota del tribunal).

A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, el TFM tindrà una única convocatòria per curs.


Fonts d'informació

Bàsica

En aquesta assignatura, el TFM, no es contemplen referències específiques, doncs la llista seria tan llarga com diferents poden ser les orientacions dels TFMs. Així és que les fonts d'informació seran identificades, quan sigui necessari, per cada professor tutor del treball final de màster, segons sigui en la tipologia de recerca o clínica, i en funció de les necessitats de cada cas. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent