Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aei2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| Aei3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| Aei6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
| Aei8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| Aei11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aei2 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
| | Aei3 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
| | Aei6 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | Aei8 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | Aei11 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. L'atenció primerenca. |
1.1. Identificació primerenca de problemes en el desenvolupament.
1.2. Els problemes en la construcció del vincle
1.3. Els problemes conductuals, de la comunicació i la relació. |
2. Intervenció primerenca a l'educació infantil. |
2.1. Detecció primerenca de necessitats específiques. Les escales maduratives.
2.2. Camps de treball en la intervenció primerenca. Les aules multisensorials.
2.3. Programes d'atenció primerenca a l'educació infantil. |
3. Educació Inclusiva: la inclusió escolar i social de l'alumnat en un centre acollidor. |
3.1. L'escola inclusiva. Concepte i principis
3.2. La diversitat escolar. Actituds envers l'atenció a la diversitat. |
4. Recursos organitzatius, curriculars i metodològics per atendre les necessitats específiques de l'alumnat a l'etapa d'infantil |
4.1. Recursos organitzatius de centre i d'aula
4.2. Recursos curriculars. Plans individualitzats
4.3. Recursos metodològics
4.4. Professionals i serveis per atendre a la diversitat |
5. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula |
5.1. Les TIC aplicades a l'atenció a la diversitat e l'alumnat
5.2. Contes, jocs i materials per treballar la diversitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
15 |
22 |
37 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
36 |
54 |
Treballs |
|
10 |
16 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Avaluació inicial de continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts/temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles, etc.
Anàlisi de casos: donada una situació concreta buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció psicoeducativa.
Role playing a partir d'un cas. |
Treballs |
Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat. |
Descripció |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Assistència i participació activa a les pràctiques.
Lectura d'articles.
Comentari de documents audiovisuals.
Role playing |
25% |
Treballs |
|
Treballs d'aprofundiment sobre temàtica de la matèria |
25% |
Proves mixtes |
|
Examen tipus test i una pregunta oberta del tema 1. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen tipus test dels temes 2,3,4 i 5. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 en cada una de les proves. És obligatòria la presentació de tots els treballs i exercicis amb pes a la nota. No s'accepten treballs fora del termini establert. Hi haurà segona convocatòria de l'examen. Hi haurà pla alternatiu a determinar entre professorat i alumnat, sempre i quan s'avisi de la seva intenció 15 dies després de començar el bloc, com a molt tard. Passat el termini s'haurà d'adequar al plantejament general de l'assignatura.
|
Bàsica |
Casanova, Mª.A., La educación inclusiva; un modelo de futuro, 2011, Wolters Kluwer
HUGUET, T., Aprendre junts a l'aula, , Graó
STAINBACK,S, STAINBACK,W., Aulas inclusivas, 2004, Narcea
PUJOLÀS, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula, 2003, EUMO
COMES,G, Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC
AINSCOW,M., Desarrollo de las escuelas inclusivas., 2004, Narcea
European Agency for Development in Special Needs Education, Educación Inclusiva y prácticas eficaces en el aula, 2003, Denmark
|
ADRECES
INTERNET http://needirectorio.cprcieza.net - El NEEDirectorio recursos sobre
N.E.E. http://www.rpd.es - Real Patronato sobre Discapacidad http://sid.usual.es - SID. Servicio de información sobre
Discapacidad http:// paidos.rediris.es/needirectorio/ - Pàgina de N.E.E. a Internet http://www.discapnet.es/ - Web de la discapacitat a Espanya http://www.xtec.es - Generalitat de Catalunya. Departament
d’Ensenyament. Programes educatius http://www.hood.edu/seri/serihome.htm - SERI. Special Education Resources on
the Internet |
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA AINSCOW,M. i altres (2001): Hacia escuelas eficaces
para todos. Narcea ediciones. Madrid. ALMADIZ,MM i altres : Com ens ho fem?. Propostes per
educar en la diversidad. Ed. Graó. Barcelona. ARNAIZ,P;GUERRERO,C.(1999): Discapacidad psíquica:
formación y empleo. Aljibe. Málaga. ASHMAN,A.F.; CONWAY,R.N.F.(1990): Estrategias
cognitivas en educación especial. Santillana/Aula XXI. Madrid. BASSEDAS,E i altres (2000): L’assessorament
psicopedagògic a Catalunya. Graó. Barcelona. CARDONA, M.C(2005). Diversidad y educación inclusiva. Pearson.
Prentice may. Madrid. CLARIANA, M. (2003): Informe psicopedagògic.
Materials 124. Departament de Psicologia de l’Educació. U.Autònoma de
Barcelona. Servei de Publicacions. COMES,G. (2001) L’ensenyament inicial de la lectura
amb síndrome de Down a Catalunya. Ed. El Mèdol. Tarragona. COMES,G; PONCE,C.(2003): “Petitons” Una experiencia
d’intervenció socioeducativa primerenca. Regidoria de Serveis Socials. Ajuntament de
Reus. COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES (2004): Ensenyar a escriure a alumnes amb síndrome
de Down. Ed. El Mèdol. Tarragona. DEL CARMEN, i altres: La escuela inclusiva. Prácticas
i reflexiones. Ed. Graó. Barcelona. ESSOMBA,M.A.: Liderar escuelas interculturales e
inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la
inmigración. Ed. Graó. Barcelona. FREIXA,M.(1993): Familia y deficiencia mental.
Amarú ediciones. Salamanca. GALLIFA,J. (1990): Feurstein. Perspectiva teòrica,
Programa d’enriquiment instrumental i sistema per a l’avaluació pel potencial
d’aprenentatge. Raima. Moià. GIMENO, J i altres: Atención a la diversidad. Ed.
Graó. Barcelona. GRAU,C (1998). Educación de la deficiencia mental. Promolibro.
Valencia. HURTADO,F.(1993): Estimulación temprana y Síndrome de
Down. Promolibro. Valencia. LÓPEZ MELERO, M.
(2004): Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en
el aula con proyectos de investigación. Aljibe. Málaga. LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J.: Atención a la
diversidad. Ed. Graó. Barcelona PUIGDELLÍVOL, I. : La educación especial en la escuela
integrada. Ed. Graó. Barcelona. RIART,J (Coord)(2007) : Manual de tutoría y
orientación en la diversidad. Ediciones Pirámide. Madrid. SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial I.
Pirámide. Madrid. SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial II. Pirámide. Madrid. TOMLINSON,C.(2005): Estrategias para trabajar con la
diversidad en el aula. Paidos. Buenos Aires. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|