DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ DE L'ESPAI ESCOLAR, MATERIALS I HABILITATS DOCENTS Codi 11904006
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
merce.gisbert@urv.cat
monica.sanroma@urv.cat
tania.molero@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
GISBERT CERVERA, MARIA MERCEDES
SANROMÀ GIMÉNEZ, MÒNICA
MOLERO ARANDA, TANIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 Aei9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei3 Analitza amb altres professionals del centre l'atenció a cada estudiant, la planificació de les seqüències d'aprenentatge i l'organització de les situacions de treball a l'aula i l'espai de joc, identificant les peculiaritats del període 0-3 i 0-6.
Dona resposta a les necessitats dels estudiants i transmet seguretat, tranquilitat i afecte.
 Aei9 Comprèn la dinàmica diària en l'educació infantil és diferent en funció de cada estudiant, grup i situació i sap ser flexible en l'exercici de la funció docent.
Valora la importància de l'estabilitat i la regularitat en l'entorn escolar, els horaris i els estats d'ànim dels professorat com factors que contribueixen al progrés harmònic i integral dels estudiants.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. ESPAIS, MATERIALS i TEMPS
1.1. Espais d’ensenyament i d’aprenentatge
1.2. Els recursos materials: de centre i d’aula
1.3. Organització del temps docent i discent
1.4. Organització general de l'educació infantil i primària
2. LES HABILITATS DOCENTS 2.1. Perfil professional del docent d’educació infantil i primària
2.2. Coordinacions amb professionals i serveis del centre
3. LA PROGRAMACIÓ 3.1. L’organització del currículum escolar
3.2. La programació didàctica
3.3. Les unitats didàctiques
3.3.1. Concepte
3.3.2. Components
3.3.3. Elaboració

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
Aei3
2 0 2
Sessió Magistral
Aei3
Aei9
40 80 120
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
20 40 60
Debats
B3
B5
B6
C3
C4
8 10 18
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves mixtes
Aei3
Aei9
C4
4 28 32
Proves de desenvolupament
Aei3
Aei9
C2
C3
C4
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.
Nivell competencial inicial.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material TIC. Es facilita la participació de l'alumnat.
Seminaris Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball davant dels companys de classe utilitzant suport TIC, prèvia presentació escrita i amb l'assessorament del professor/a.
Treballs Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor.
Particpació de professionals externs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i solució d'exercicis relacionats amb la temàtica de la matèria.
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
Debats Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. Els alumnes, en grups reduïts, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals prèvia petició d'hora.

Atenció personalitzada
Descripció
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Aei3
Aei9
Participació, assistència i aprofitament de les classes 0%
Seminaris
B1
B3
B4
B5
B6
C4
Participació en projectes d’innovació amb TIC amb els centres educatius (Projecte PONT) 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
B2
B3
B6
C2
C3
Avaluació Competència Digital Docent (COMDID-C)

Simul@b

10%

15%
Proves mixtes
Aei3
Aei9
C4
Proves amb preguntes objectives de tipus test 20%
Proves de desenvolupament
Aei3
Aei9
C2
C3
C4
Treball escrit Disseny d'un Centre Educatiu

Presentació oral Disseny d'un Centre Educatiu
20%

10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal APROVAR (amb una nota de 5/10 o superior) totes les activitats avaluables de l'assignatura, detallades en el Pla de Treball. Les mitjanes es faran a partir de què les activitats estiguin aprovades individualment.

Els alumnes que no superin alguna d'aquestes activitats tindran opció a realitzar una recuperació (2a convocatòria) proposada pel professor.

Totes les activitats de recuperació tindran una puntuació màxima de 5 punts que faran mitjana amb la resta de puntuacions.

L'assistència a classe és molt recomanada. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials, se li podrà demanar un treball complementari.


Fonts d'informació

Bàsica Antón Rosera, M., Planificar l'etapa 0-6. Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana, Graó, 2009
Cano, E., Com millorar les competències dels docents. Guia per a l'autoavaluació i el desenvolupament de les competències del professorat., Graó, 2005
Gather, M., La organización del trabajo escolar. Una oportunidad para repensar la escuela., Graó, 2010
Loughlin, C.E., El ambiente de aprendizaje. Diseño y organización, Morata, 2002
Sallan, J. G, Formación de profesores basada en competencias, Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 93-108, 2011
Tejada Fernández, J., Competencias docentes, Revista Profesorado, 2011

Complementària

Martín, M. Á. C. (2011). El profesor estratégico como favorecedor del clima de aula. European journal of education and psychology, 4(2), 133-142.

Botía, A. B., López-Yáñez, J., & Torrecilla, F. J. M. (2014). Liderazgo en las instituciones educativas: Una revisión de líneas de investigación. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, (14), 15-40.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent