DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) L'ESCOLA D'EDUCACIÓ INFANTIL Codi 11904008
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Adreça electrònica juan.fuguet@urv.cat
mariamontserrat.fortuny@urv.cat
Professors/es
FUGUET BUSQUETS, JUAN
FORTUNY CASAS, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L'Escola Infantil en el marc europeu i internacional i en el marcdel sistema educatiu Espanyol. . Experiències internacionals i pràctiques innovadores.Els projectes educatius a Educació Infantil.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 Aei3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 Aei4 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
 Aei5 Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
 Aei9 Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 Aei10 Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei2 Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
 Aei3 Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
 Aei4 Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l'educació.
 Aei5 Valora la importància del treball en equip
 Aei9 Situa l'escola d'educació infantil en el sistema educatiu espanyol, en el context europeu i en l'internacional.
Identifica les experiències internacionals i els exemples de pràctiques innovadores en l'educació infantil.
Participa en l'elaboració i seguiment de projectes educatius d'educació infantil en el marc de projectes de centre, i amb els plans educatius de l'entorn.
Coneix la legislació que regula les escoles infantils i la seva organització.
 Aei10 Valora la relació personal amb cada estudiant i la seva família com a factor de qualitat de l'educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1

1.-L'escola d'Educació Infantil en el context europeu i internacional
1.1.-Infància
1.2.-Educació
1.3.-L'Educació Infantil
1.4.-Primeres institucions d'Educació Infantil.
1.5.-Inicis de la pedagogia infantil.
1.6.-Models educatius.
1.7.-L'educació infantil actual a Europa, Espanya i catalunya.
BOLC 2

1.-Estratègies metodològiques per l'etapa d'Educació Infantil: Intervenció educativa.
1.1.-La finalitat de la intervenció educativa en l'etapa d'Educació Infantil.
1.1.1.-La globalització dels aprenentatges.
1.2.-Els marc organitzatius de la intervenció educativa.
1.2.1.-Espais i temps.
1.2.2.-L'activitat de l'alumne: racons, tallers, projectes,...
1.2.3.-Materials educatius.
1.2.4.-El rol del mestre d'Educació Infantil.
1.2.5.-El joc.
1.3.-Els projectes de treball a Educació Infantil.
1.4.-Situacions d'avaluació.
BLOC 3

1.-La vida quotidiana a les aules d'Educació Infantil.
1.1.-Situacions d'aprenentatge.
1.2.-Situacions de rutinees.
1.3.-Situacions de joc
BLOC 4

1.-Escola i família.
1.1.-Formes i canals per a la comunicació i la participació.
1.2.-Les competències compartides entre famíla i escola.
1.3.-Dificultats en la relació. Estratègies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A5
A9
A10
20 40 60
Seminaris
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
16 32 48
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
C4
6 24 30
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
Aei2
Aei3
Aei4
Aei5
Aei9
Aei10
C4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Presentació i organització de l'assignatura.
Sessió Magistral -Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics.
Seminaris -Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria, en petit grup.
Presentacions / exposicions -Presentació davant el grup classe dels treball elaborats.
Atenció personalitzada -Guiar als estudiants en el seu procés d'aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
-Guiatge als alumnes en la preparació del contingut de la matèria per les proves teòriques i pràctiques, així com dels treballs. -Resoldre possibles problemes i dubtes que generi el tractament de la matèria. -Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
-Realització en petit grup de treballs relacionats amb la matèria. 40%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
C4
-Exposar utilitzant les TIC, els treballs dissenyats. 20%
Proves de desenvolupament
Aei2
Aei3
Aei4
Aei5
Aei9
Aei10
C4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats en la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Per aprovar el curs, l'alumne ha de realitzar totes les activitats d'avaluació del curs i tenir una puntuació igual o superior al 50% del percentatge de valoració.

-Es respectaran les normes de presentació dels treballs establertes per la FCEP. (S'adjuntaran al moodle)

-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel Consell de Mestres amb la finalitat de ser avaluats positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat.


Fonts d'informació

Bàsica BASSEDAS, E. ,HUGUET, T. , SOLÉ, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó (2008), Barcelona
CABRERA,D. ; FUNES,J. ; BRULLET, C., Alumnado, familias y sistema educativo, Octaedro, Barcelona
MARTIN, X., Investigar i aprender: cómo organizar un proyecto, Horsori, Barcelona
ANTON,M., Planificar l'etapa 0-6, Graó (2008), Barcelona
SANCHIDRIAN, C. i RUIZ, J., Història i perspectiva actual de l'educació infantil, Graó (2010), Barcelona

Complementària LAGUIA, M.J. i VIDAL, C. , Racons d'activitat a l'escola bressol, Graó (2009), Barcelona
TONUCCI, F., Amb ulls de nen, Barcanova, Barcelona
MAJORAL, S., ¡Veo todo el mundo!, Octaedro, Barcelona
BORGHI, B. Q., Los talleres en educación infantil: espacios de crecimiento, Graó (2005), Barcelona
SAINZ, P., Educar en l'aula de 2 anys, Graó (2010), Barcelona
SUGRAÑES, E. i altres, Observar para interpretar, Graó (2012), Barcelona
GONZÁLEZ, A., La Educación Infantil, Octaedro, Barcelona
VINYOLI, Albert, Mestres de mestres, Meteora (2012), Barcelona
DIEZ, M. C., Mi escuela sabe a naranja, Graó (2015), Barcelona
PALOU, S., Sentir i crecer. El crecimiento emocional en la infancia, Graó (2015), Barcelona

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent