Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | Aei11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| Aei11 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Dissenya recursos organitzatius, metodològics i materials per respondre a les necessitats educatives a l'aula infantil i primària.
Presenta un actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar las tasca docent.
| | Aep10 |
Presenta una actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar la tasca docent.
Dissenya recursos organitzatius, metodològics i materials per respondre a les necessitats educatives a l'aula infantil i primària.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
En sus presentaciones, utiliza medios de soporte.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
|
tema |
Subtema |
1. La diversitat i les necessitats educatives de l'alumnat |
1.1. Principis educatius de l'escola inclusiva
1.2. Evolució històrica
1.3. Normativa de l'atenció a l'alumnat
1.4. Atenció a les necessitats educatives de l'alumnat
|
2. Bases conceptuals de les dificultats d'aprenentatge i trastorns del
desenvolupament
|
2.1. Les classificacions i el diagnòstic
2.2. Els factors causals i predisponents
2.3. La interdisciplinarietat i la coordinació |
3. Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat
|
3.1. Terminologies i classificacions
3.2. Detecció a l'aula. Manifestacions en les diferents etapes evolutives
3.3. Factors de risc
3.4. Intervenció psicoeducativa
3.5. Altres intervencions
|
4. Trastorns de l'espectre autista |
4.1. Terminologies i classificacions
4.2. Detecció a l'aula. Manifestacions dels diferents trastorns segons etapes
evolutives
4.3. Factors de risc
4.4. Intervenció psicoeducativa |
5. Trastorns de la parla i del llenguatge
|
5.1. Terminologies i classificacions
5.2. Manifestacions del diferents problemes segons etapes evolutives
5.3. Factors de risc
5.4. Intervenció psicoeducativa |
6. Trastorns d'aprenentatge
|
6.1 Problema de lectura, escriptura i càlcul: descripcions i diagnòstic
6.2. Avaluació
6.3. Intervenció
|
7. Discapacitat intel·lectual
|
7.1. Terminologies i classificacions
7.2. Manifestacions
7.3. Factors de risc o causes
7.4. Intervenció psicoeducativa
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
15 |
15 |
30 |
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
Presentaciones/exposiciones |
|
6 |
25 |
31 |
|
Pruebas mixtas |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació. |
Sesión magistral |
Presentació dels continguts fonamentals. |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Atención personalizada |
Antenció individualitzada i/o en grup d'alumnes durant l'horari d'atenció. |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions orals amb suport tecnològic de temes relacionats amb la matèria. |
descripción |
Antenció individualitzada i/o en grup de dubtes sobre continguts, elaboració i seguiment de treballs i/o exposicions. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
Es plantejaran diferents casos pràctics relacionats amb el contingut de l'assignatura que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint.
Aquestes activitats s'hauran de presentar a través del moodle.
CAMPUS SESCELADES: També es realitzaran una mena d'auto-avaluacions de forma continuada en les sessions magistrals i /o seminaris sobre el contingut treballat a classe. L'entrega, en el termini establert, d'aquestes activitats en forma de preguntes correspon al 10% de la nota total de l'assignatura. La resolució del cas pràctic esmentat anteriorment, correspon al 10% de la nota total de l'assignatura. |
2 |
Presentaciones/exposiciones |
|
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran. |
2 |
Pruebas mixtas |
|
Donat que cada campus té una temporització diferent, cadascú realizarà una metodologia d'avaluació diferenciada:
CAMPUS SESCELADES: A través d'examen mixte amb preguntes tipus test (els errors penalitzen) i la resolució d'un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar la assignatura i un de recuperació per qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS TERRES DE L'EBRE: A través d'un examen de desenvolupament i la resolució d'un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar l'assignatura i un de recuperació per a qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS BAIX PENEDÈS: A través d'un examen objectiu tipus test (els errors penalitzen), en el que s'avaluarà tant la part pràctica com la teòrica.
Hi haurà 2 exàmens parcials (un al desembre i l'altre al març), un examen global i un examen de recuperació al març-abril per a qui no hagi arribat al 5. |
6 |
Otros |
|
> |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per a superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (amb una nota igual o superior a 5). La suma de totes les activitats amb pes a la nota (examen + exposició oral + resolució de supòsits pràctics) també ha de ser igual o superior a 5. Pels alumnes que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats d'avaluació i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i les proves avaluables i seran d'obligat compliment per a l'estudiant. |
Básica |
García Sanchez J.N, Dificultades del desarrollo, , 2007
Lou M.A., López N., , Bases psicopedagógicas, , 1999
Orjales I, Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH: Mi cabeza es como si tuviera 1000 pies, , 2009
Jané i Ballabriga, Ma. del Claustre, Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i l'adolescència : clínica i avaluació / M. del Claustre Jané i Ballabriga, , 2001
Mena Pujol B , L'alumne amb TDAH : guia pràctica per a educadors: trastorn por dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat / Mena Pujol, B., ... [et al.], , 2006
Galligó M, El aprendizaje y sus trastornos: consideraciones psicológicas y pedagógicas , , 2003
Soutullo C, Convivir con niños y adolescentes con ansiedad , , 2008
Orjales I, Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores / Isabel Orjales Villar, , 1999
Sánchez A., Torres J, Diversidad y educación especial I y II, , 1998
Cardona M.C, Dievrsidad y educación inclusiva, , 2005
Orjales, I., Polaino, A, Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad, , 2002
American Psychological Association, Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, DSM-V, , 2014
Comellas J.M, Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit, , 2004
Miranda A., Fortes C., Gil M.D, Dificultades del aprendizaje de las matemáticas: un enfoque evolutivo, , 2000
González Manjón D, Las dificultades de aprendizaje en el aula, , 2002
|
|
Complementaria |
González Manjón D., , Las dificultades de aprendizaje en el aula, , 2002
Miranda A., Fortes C., Gil M.D., , Dificultades del aprendizaje de las matemáticas, , 2000
, Dificultades del aprendizaje : detección, prevención y tratamiento : guía práctica para docentes, Vigo : IdeasPropias, DL 2004, 2004
Comellas M.J., , Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit, Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
Orjales I., , Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH: "Mi cabeza... es como si tuviera mil pies", Pirámide, 2009
Orjales I., Polaino A., , Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad, CEPE, 2002
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|