DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I Codi 11904101
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica sandra.gilabert@urv.cat
aina.gavalda@urv.cat
Professors/es
GILABERT MEDINA, SANDRA
GAVALDÀ MIRALLES, AINA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 Aei2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 Aei11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 Aei2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 Aei11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes
Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.
Tema 3
Els continguts psicomotors
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.
Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 3 4
Sessió Magistral
B1
B3
C3
C4
27 27 54
Pràctiques a laboratoris
Aei2
Aei11
C4
24 31 55
Treballs
Aei1
Aei2
Aei11
B1
B3
C3
C4
8 20 28
Atenció personalitzada
B1
B3
3 0 3
 
Proves mixtes
B3
C3
C4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Pràctiques a laboratoris Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
Aei2
Aei11
C4
Participació activa, realització de tasques de seguiment dins les sessions magistrals com en la pràctica corporal. 10%
Treballs
Aei1
Aei2
Aei11
B1
B3
C3
C4
Realització d'un diari de cada sessió pràctica individualment.


Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa en grup reduit.
35%



20%
Proves mixtes
B3
C3
C4
Prova de preguntes tipus test i pregunta/es de desenvolupament. 30%
Altres  

Actitud i implicació dins les sessions magistrals i pràctiques.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents:

- Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota.

- L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques, mínim al 80% de les sessions, (només es pot faltar a dues sessions). De tota manera la falta d'assistència té efectes negatius envers la nota (- 0,75 de la nota dels diaris i de la nota de les pràctiques per cada falta). El professorat no acceptarà justificants, excepte en els casos que estan sota l'empar de la normativa de la URV. Aquests casos considerats de força major són: assistència a exàmens oficials, competicions d'esportistes d'alt rendiment i malaltia justificada.

- La participació activa en les activitats proposades i la coherència de les aportacions en els debats realitzats.

- La correcció lingüística a tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades.

- Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs.

- Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5.

- Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada.

Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada.

- Donat que l'avaluació és continuada, només es podran acollir a aquesta possibilitat i seguir un pla alternatiu marcat pel professorat, els alumnes que per causa de força major justificada no puguin assistir a classe i ho comuniquin a l'inici de l'assignatura. Serà l'equip de coordinació qui acceptarà o no la possibilitat de poder seguir l'assignatura seguint un pla alternatiu en funció dels motius al·legats i justificats. Els motius de força major seran excepcionals i no contemplen en cap cas el solapament d'assignatures.

- Els alumnes amb el vist i plau del professorat, que no segueixin l'avaluació continuada, hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota i les tasques de seguiment que consideri el professorat dins els terminis establerts. D'altra banda caldrà superar l'examen dels continguts tant pràctics com teòrics de tota la matèria . Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una ponderació mínima de 5.

- Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts.

Altres consideracions a tenir en compte:

- Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre els laboratoris.

- Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia tindran efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la nota. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació.

- D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

- D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient.


Fonts d'informació

Bàsica

 Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic

 Rota, J., La intervención psicomotriz: de la práctica al concepto, 2015, Octaedro

 Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide

 Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen

 Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó

 Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), L'infant dels 3 als 6. Guia de Desenvolupament per a les famílies i el personal docent, 2012, Departament d'Ensenyament

 Generalitat de Catalunya, L'infant de 0 a 3 anys. Guia de desenvolupament per a les famílies i el personal docent, 2012, Departament d'Ensenyament

 Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), Currículum i orientacions educació infantil segon cicle, 2016, Departament d'Ensenyament

 Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), Currículum i orientacions eduació infantil primer cicle, 2012, Departament d'Ensenyament

Complementària

 Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó

 Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe

 Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent