DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Codi 11904102
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CASTILLO PERALTA, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica 1.1 El currículum de llengües. Funcionalitat del llenguatge oral i de l’escrit.
2. Bases psicològiques de l'adquisició de la llengua 2.1 Teories de l'adquisició

2.2 Desenvolupament lingüístic dels infants
3. Adquisició de la llengua oral 3.1 Comunicació

3.2 Llenguatge

3.3 Parla
4. Immersió lingüística 4.1 Introducció a la segona i/o tercera llengua

4.2 Factors que intervenen en l'adquisició de llengües

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
Aei6
15 12 27
Debats
Aei6
6 12 18
Presentacions / exposicions
Aei6
10 30 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Aei6
10 30 40
Treballs
Aei6
5 10 15
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
Aei6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Debats Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Presentacions / exposicions Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat.
Atenció personalitzada Atenció per a la resolució de problemes relacionats amb els treballs ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Es fixarà a través de tutories amb cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
Aei6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents.
5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Aei6
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament 5%
Treballs
Aei6
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. 45%
Proves de desenvolupament
Aei6
S'avaluaràn els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament. 45%
Altres  

Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003

 Bigas, M.; Correig, M. (ed), Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid, 2001

 Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998

 Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976

 Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985

 Bullich, E.; Maure, M., Manual del rondallaire, La Magrana, Barcelona, 1996

 Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989

 Badia Armengol, D.; Vilà i MIguel, N., Contes per fer i refer, Graó, Barcelona

 Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995

 Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009

 Oriol, Carme, Introducció a l'etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana., Cossetània, Valls, 2.002

 Palou, Juli, La llengua oral a l'escola. Deu experiències didàctiques., Graó, Barcelona, 2.005

 Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003

 Picq, P.; Sagart, L.; Dehaene, C., La història més bonica del llenguatge, Edicions de 1.984. Col.lecció De Bat a Bat, Barcelona 2.009

 Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010

 Ruiz Bikandi, U., Didáctica de la segunda lengua en Educación infantil i Primaria, Síntesis, Madrid, 2000

 Sánchez -Cano, M, La conversa en petits grups a l'aula, Graó, Barcelona, 2.009

 Sánchez- Cano, M., "El alumnado y el trabajo de la lengua oral" dins del Manual de Asesoramiento Psicopedagògico., Graó, Barcelona 2.007

 Sánchez-Cano, M., Aprendiendo a hablar con ayuda, Milenio, Lleida, 2.001

 Vigotski, L.S., Pensament i llenguatge, EUMO, Vic, 1.988

 Vigotski, L.S., Adquisició i desenvolupament del llenguatge, Graó, Barcelona, 1.989

 Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006

 Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986

 Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990

 

Complementària

http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf

(El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya)

www.xtec.es/recursos/catala/index.htm

www.unamadecontes.cat/

www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/

www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/

Didàctica de la llengua en educació infantil 2011 - 2012

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent