DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Codi 11904102
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CASTILLO PERALTA, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta asignatura preten abordar l’evolució del lllenguatge a l’educació infantil per tal de crear, reproduir i aplicar situacions d’ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica.
2. Bases psicolingüístiques de l’adquisició de la llengua. 2.1. Teories de l’adquisició

2.2. Desenvolupament lingüístic dels infants
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies. 3.1 Comunicació

3.2 Llenguatge

3.3 Parla
4. La immersió lingüística. 4.1 Introducció a la llengua vehicular d'aprenentatge

4.2 Llengua i context

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A6
18 12 30
Debats
A6
6 12 18
Presentacions / exposicions
A6
10 30 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 30 40
Treballs
A6
5 10 15
Atenció personalitzada
A6
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
Aei6
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Debats Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Presentacions / exposicions Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat.
Atenció personalitzada Atenció per a la resolució de problemes relacionats amb els treballs ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Es fixarà a través de tutories amb cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents.
5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. 5%
Treballs
A6
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. 45%
Proves de desenvolupament
Aei6
S'avaluarà els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament.
Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant
45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada en l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

ALVAREZ, C. (2017).  Les lleis naturals del nen.  Barcelona. Ed. Arpa.

AMORÓS, E. (2013 ).  44 experiències (0-3) . Barcelona. Graó. 

ARNAU, J. (1998 ).  Els Programes d'immersió: una perspectiva europea . Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona. 

ARRIAZA, J.C. (2009).  La estimulación del lenguaje oral. CEPE. Madrid.

ARTIGAL, J.M. (1989 ).  La Immersió a Catalunya : consideracions psicolingüístiques i sociolingüístiques . Vic: Eumo. 

BADIA, D./ VILÀ, N. Contes per fer i refer, Graó, Barcelona.

BARRACHINA, A. / MUÑOZ, Ll. / MARRÓN, E. (2010 ).  Psicologia del llenguatge (2a ed.). Barcelona: UOC.

BIGAS, M. / Correig, M. (2001).  Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid.

BONMARTÍ, Ricard (2009).  Poesia a l’escola. Com fer grans lectors i recitadors. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 

BRONCKART,J-P. (2007 ).  Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas . Madrid, Buenos Aires.

CAMPS, A. / MILIAN, M. / BIGAS, M / CAMPS, M. (2010).  L'ensenyament de l'ortografia. Graó.

CASSANY, Daniel (2002 ). Ensenyar llengua (7a ed.). Barcelona: Graó. 

CASTELLÀ, J.M. / COMELLES, S. / CROS, A. / VILÀ, M. (2007).  Entendres(s) a classe. Graó.

DÍEZ DE ULZURRUM, A. (2009).  L'aprenentatge de la lectoescriptura des d'una perspectiva constructivista. Vol.I. Graó. Barcelona.

FERRER, I. (2012).  L'artesania de la comunicació.  Graó. Barcelona.

FONS, M. (1999).  Llegir i escriure per viure. La Galera. Barcelona.

GISPERT, D. / RIBAS, L.  (2006).  Racó de sons i sorolls.  Edicions l'Àlbert.  Barcelona.

GLEASON, J.B. (2010 ).  El Desarrollo del lenguaje (7a ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall. 

LLINÀS, M. (2006 ). Primeres paraules : com aprenen a parlar els nostres fills . Barcelona: Empúries. 

L'Ús del llenguatge a l'escola : propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge (2004 ) (2a ed.). [Barcelona]: Generalitat de Catalunya Departament d'Educació. 

PALOU, J. (2005 ).  La Llengua oral a l'escola : 10 experiències didàctiques . Barcelona: Graó. 

PEREÑA, M. (coord.) (2018).  Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe (1a). Barcelona : Horsori.

PRADILLA, M.À. (1998).  El món dels sons. Edicions Alambor. Benicarló.

RECASENS, M.  Cómo estimular la expresión oral en clase.  Aula Pràctica.Edic. CEAC.  Barcelona.

SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010).  La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. 2010.

SÁNCHEZ, M. (1999).  Aprenent i ensenyant a parlar. Pagès editors.

SÁNCHEZ-CANO, M. (2009).  La conversa en petits grups a l'aula. Graó, Barcelona.

SERRA, M. (2000 ).  La Adquisición del lenguaje . Barcelona: Ariel. 

TAMMET, D ( 2017).  La conquista del cerebro. Barcelona. Blakie Books S.L.U

TEBEROSKY, A.  (2003 ). Contextos de alfabetización inicial . Barcelona: Universitat de Barcelona. ICE  

TEBEROSKY, A. (1992).  Aprendiendo a escribir.ICE- Horsori. Barcelona,

TEBEROSKY, A. (2001).  Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure,  Vicens Vives, Barcelona

VIGOTSKI, L.S.,(1989).  Adquisició i desenvolupament del llenguatge. Graó, Barcelona.

VILA, I. (2006 ). Llengua, escola i immigració: un debat obert . Barcelona: Graó.

Webgrafia

www.xtec.cat (Departament d’Educació) www.unamadecontes.cat

www.fundaciongsr.es (Fundación Germán Sánchez Ruipérez )

www.rosasensat.org (Seminari de Bibliografia Infantil i Juvenil Rosa Sensat)

www.celinealvarez.org/

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent