DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I Codi 11904103
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Fer una primera reflexió al voltant del bloc curricular en l'educació Infantil. Analitzar currículum vigent i d'altres i promoure una visió crítica. Conèixer i dissenyar activitats per al desenvolupament dels pensament lògic matemàtic a l'educació Infantil i inici de Primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 Aei2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 Aei3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei1 Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
 Aei2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l'etapa i les estratègies didàctiques per al seu desenvolupament.
 Aei3 Comprèn les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques com a coneixement sociocultural.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema I
El currículum d'Educació Infantil
Les àres curriculars de Matemàtiques i Medi ( Natural i Social)
El plantejament general dels inicis del raonament lògic-matemàtic.
El currículum d'Educació Infantil .

Altres currículums; altres pantejaments.

El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic.

Bibliografia essencial per aquesta matèria.
La continuïtat dels aprenentatges de l'àrea de Matemàtiques al llarg de l'educació Primària.

Ús del portfoli digital (aplicació Mahara) com a eina TIC d'aprenentatge i avaluació de les ciències experimentals.
Tema2
El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic.
Atributs. La forma i la grandària com a atributs .
Formació del pensament lògic matemàtic en alumnes de 0 a 6 anys.
Els estudis de Piaget. El plantejament escolar derivat dels estudis Piagetians. Constance Kamii. Altres plantejaments.

Activitats lògiques: Atributs. Atributs mesurables. Vocabulari a utilitzar i aprendre.
Relacions d'ordre i classificacions.
Tractament d'informació. Diagrames.
Tema3
Els inicis del nombre a l'etapa Infantil

L'estructuració del nombre i la numeració a primer curs de Primària
Els usos del nombre. Pràctiques socials i nombres a l'educació Infantil.
Diferents aspectes dels nombres: Paraules número. Signes numèrics. Correspondències ú a ú. Idea de cardinalitat. Idea d'ordre.
Diferents representacions de la quantitat i del nombre. Diagrames de barres.
Materials estructurats.
Tema 4
De la noció de canvi a la noció d'operació aritmètica.

Les operacions suma, resta, producte i divisió.

El càlcul mental.
Extensió d'aquests càlculs a 1r curs de Primària.

Els usos del nombre en contextos de mesura
Transformacions en atributs quantitatius.
Situacions pràctiques a controlar mentalment. La situació lògica i la precisió numèrica.
Diferents semàntiques per a sumes i restes; la influència del context.
El càlcul mental en context i el càlcul mental abstracte, derivat de l'estructuració numèrica.La importància
dels materials sensorials.
El càlcul a 1r curs de Primària. Càlcul mental i expressions escrites.
Aprecicació sensorial de les magnituds longitud, pes i capacitat.
La mesura d'aquestes magnituds.
Instruments i unitats (convencionals i no convencionals)
Tema 5

Descoberta de l'entorn natural a l'educació infantil
La consciència del medi natural que ens envolta. La interrelació medi social, natural i les matemàtiques.
La utilització del medi natural per a treballar altres aprenentatges propis de l'infant.
Introducció a l'aprenentatge basat en indagacions: justificació de la seva aplicació en infants de 0-6 anys.
Tema 6

Descobrim el mètode científic!
Iniciació als futurs docents en el mètode científic, com a eina didàctica per a l'estructuració del pensament lògic.
La importància de l'observació i del plantejament d'interrogants.
El disseny experimental i les seves variables.
Introducció de la matemàtica dins del mètode científic (gestió de les magnituds i la seva representació).
Discussió de resultats.
Tema 7

Apliquem el mètode científic!
Planificació i execució d'una recerca guiada.
Passos per aplicar el mètode científic partint d'un experiment concret.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 8 10
Seminaris
Aei1
15 19 34
Sessió Magistral
Aei1
10 20 30
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B5
C2
2 18 20
Resolució de problemes, exercicis
Aei1
B3
C3
4 10 14
Atenció personalitzada
4 15.8 19.8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Presentació de la mateèria i activitats de reflexió del les necessitats de l'educació Infantil
Seminaris
Sessions de debat i elaboració d'activitats per a educació Infantil
Sessió Magistral
Presentacions per part del professor de problemes, teories i pràctiques que implica l'educació Infantil
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne al llarg del curs.
Resolució de problemes, exercicis Elaboració de respostes a preguntes tancades i també obertes en prova escrita.
Atenció personalitzada
Activitats de debat amb el professor i companys de grup.

Atenció personalitzada
Descripció
2 h cada setmana Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
Aei1
Elaboració de materials i situacions d'aprenentatge Assistència i participació. 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B5
C2
Recopilacions d'evidències del treball desenvolupat per l'alumne 19%
Resolució de problemes, exercicis
Aei1
B3
C3
Activitats teòriques i activitats pràctiques. 56%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica N.C.T.M., Principios y estándares para la educación matemática, Thales, 2002
Canals M.A., Lògica a totes les edats, Rosa Sensat, 2009
Canals M.A., Primers nombres i primeres operacions, Rosa Sensat, 2009
Canals, M.aA., Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys, Rosa Sensat, 2000
, , ,
Boule F., Manipular, organitzar, representar, Narcea,
, , ,
Baroody A.j. , El pensamiento matemático de los niños, Aprendizaje Visor, 1998
Alsina. Angel, Com desenvolupar el pensament matemàtic de 0 a 6 anys, Eumo, 2004
, , ,
N.C.T.M., Comum Core. Estàndards Comuns per a les Matemàtiques, Creamat, 2012
Kamii. C., El número en la educación Preescolar, Aprendizaje Visor, 1984
Galleg C., Aprendre i ensenyar a l'educació Infantil, Graó, 2000
Chamorro C. y otros, Didáctica de las Matemáticas en educación Infantil, Pearson Educación, 2005
Freundenthal Ins., Young Children learn mesurement und geometry, utrech University, 2005
Freundenthal Ins., Children learn mathemaitcs, Utrch University, 2001
Rochel Gelman, Kimberley Breneman, Gay Macdonald, Moises Roman, Preschool Pathways to Science (PrePS): Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding, Paul H Brookes Pub Co, 2009
Josep Castelló, Paloma García, Maria Cristina Sanz, Teresa Tilló, Coneixement del medi natural. Fonamentació teòrico-pràctica, Educació infantil, Universitat de Barcelona, 2005
Fiona Danks, Jo Schofield, La naturaleza, un lugar de recreo, Blume, 2007
Jordi Martí, Aprender ciències a educació prirmària, Graó, 2012
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Discovering Nature with Young Children: Part of the Young Scientist Series, Redleaf Press, 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent