DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL II Codi 11904104
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
albert.macaya@urv.cat
sergio.quinonero@urv.cat
mariacinta.olle@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
MACAYA RUIZ, ALBERT
QUIÑONERO ORTUÑO, SERGIO
OLLÉ SABATÉ, MARIA CINTA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 Aei2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 Aei11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 Aei2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
 Aei11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL I
Ensenyament i aprenentatge de la música
PART A)
1. Bases psicopedagògiques de l’ensenyament de la música i la dansa:
a. Evolució de l’expressió musical (0-6 anys)
b. L’aula de música/el racó de música
c. Intervenció de la música en les capacitats bàsiques.
2. Llenguatge musical i formació instrumental: Flauta
PART B)
3. Formació vocal i la seva didàctica
4. Formació instrumental i la seva didàctica: Instrumentarium Orff i objectes sonors.
5. Repertori i la seva didàctica: Cançons/Obres/Danses
6. Currículum de música a l’etapa d’Infantil:
a. Disseny curricular
b. Programació i planificació de la sessió d’ensenyament
c. Activitats d’ensenyament/aprenentatge
MÒDUL II
Ensenyament i aprenentatge de l'educació visual i plàstica
1. Art, imatges i descoberta de l’entorn. Experiències d’ aprenentatge per a educació infantil

2. Dimensions creatives i expressives en el llenguatge visual i plàstic del nen/a. Teories contemporànies sobre la creativitat i el seu desenvolupament.

3. La recepció estètica en el nen/a a l’etapa de educació infantil. els llenguatges estètics com a plasmació d’ universos socials i culturals.

4. El llenguatge plàstic a l’ àrea de comunicació i llenguatges d’educació infantil. Recursos i estratègies per a la seva aplicació a l’aula.

5. El desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 9 15
Sessió Magistral
Aei1
B4
45 45 90
Pràctiques a laboratoris
Aei1
Aei2
Aei11
B4
C4
45 40 85
Treballs
B1
B3
24 65 89
Atenció personalitzada
B1
B3
9 0 9
 
Proves mixtes
Aei1
Aei11
B3
B4
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria dels àmbits de coneixement de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal en els seus propis contextos. Exercicis pràctics a les aules de música, de visual i plàstica i de psicomotricitat.
Treballs Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
Aei1
Aei2
Aei11
B4
C4
Realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música, psicomotricitat) 33%
Treballs
B1
B3
Realització de treballs escrits entorn dels temes de la matèria 33%
Proves mixtes
Aei1
Aei11
B3
B4
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes 33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels dos blocs de tercer: Ensenyament i aprenentatge de la música i de l'educació visual plàstica. Per superar la matèria hauran d'estar tots dos aprovats.

Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80%.

Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts del bloc corresponent .

Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consellde mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Agirre, Imanol, Teorías y prácticas en educación artística, 2005, Octaedro

AAVV , La educación artística en la escuela, 2007, Graó

Eisner, E., Educación de la visión artística, 1995, Paidós

Eisner, E. W. , El arte y la creación de la mente, 2004, Paidós

Gardner, H. , Arte, mente y cerebro, 1990, Paidós

Hargreaves, J. , Infancia y educación artística , 1994, Morata

Marin, R. (coord.) , Didáctica de la educación artística, 2003, Pearson

Mathews, J. , El arte de la infancia y la adolescencia, 2002, Paidós

Parsons, M. J. , Cómo entendemos el arte. Una perspectiva cognitivo-evolutiva de la experiencia estética, 2002, Paidós

REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants, 2005, A.M. Rosa Sensat

Sans, S. i Balada Monclús, M., Tu i els altres, 2006, A.M. Rosa Sensat

Sans S. i Balada Monclús, M., Mediterrani enllà , 2006, A.M. Rosa Sensat

Sans, S. i Balada Monclús, M., Siluetes, 2006, A.M. Rosa Sensat

Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años) , 2007, Graó

Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó

Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen

Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide

Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe

Viscarro, I:; Camps, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV

Arnaiz, P.; Rabadán, M.; Vives, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe

Barniol, E. , Didàctica de l'Expressió Musical, 1997, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. URV

Pascual Mejía, P. , Didáctica de la música para educación infantil/ Pilar Pascual Mejía, 2006, Pearson Education, cop.

Lledó Barberà ... [et al.]. , Tocar totes les tecles: recull d'audicions al parvulari , 1998, A.M. Rosa Sensat

Origlio, Fabrizio , Los Bebés y la música: la enseñanza musical con niños de 0 a 2 años , 1999, Novedades Educativas

Dicovskiy, Sylviana , Fem música amb els bum-bum: iniciació a la música: 3 anys, parvulari, educació infantil, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : educació infantil, parvulari: 4 anys, 2004, Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Dicovskiy, Sylviana, Fem música amb els bum-bum : iniciació a la música: 5 anys, parvulari, educació infantil, 2005, Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Pep Alsina... [et al.] , La Música en la escuela infantil (0-6), 2008, Graó

Malagarriga i Rovira, M.T. , La Audición musical en la educación infantil : propuestas didácticas, 2003, CEAC

Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 3 anys: música : educació infantil. , 2003, Teide

Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 4 anys : música : educació infantil, 2003, Teide

Malagarriga, T. ... [et al.], Bernat, el gat: 5 anys : música : educació infantil, 2003, Teide

Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits: 4 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals

Malagarriga i Rovira M.T.; Martínez, M. ; col•labora: Laia Viladot., Els Músics més petits : 5 anys, 2006, Dinsic Publicacions Musicals

Urlgrafia:

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

Bloc música: Publicacions especialitzades

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

Doce notas. Madrid.

Boletín de Investicación en Educación Musical. CIEM. Argentina.

 

Blog Didacmus: Espai de Recursos per a la FORMACIÓ, INNOVACIÓ i RECERCA de la Didàctica de la Música i la Dansa. Disponible a:

http://didacmus.blogspot.com/

 

Leeme. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Disponible a: http://www.unirioja.es/dptos/dea/leeme/sumariogen.html

 

xtec escola oberta, àrea de música

http://www.xtec.net/recursos/música/index.htm

Complementària

Justo Martínez, E. , Desarrollo psicomotor en educación infantil. Bases para la intervención en psicomotricidad, 2000, Publicaciones Universidad Almería

Rigal, R., Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde

Bassedas, M.[et al.], Guia d'activitats i d'equipaments per a l'educació física 0-3., 1997, A.M. Rosa Sensat.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent