Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aei1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| Aei2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| Aei3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| Aei7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| Aei11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aei1 |
Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
| | Aei2 |
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
| | Aei3 |
Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
| | Aei7 |
Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
| | Aei11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i i sap justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.- Introducció de l’assignatura. |
1.1.- Presentació de l’assignatura:
temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. |
Tema 2. Descoberta de l'entorn natural a l'educació infantil |
La consciència del medi natural que ens envolta. La interrelació medi social, natural i les matemàtiques.
La utilització del medi natural per a treballar altres aprenentatges propis de l'infant.
Introducció a l'aprenentatge basat en indagacions: justificació de la seva aplicació en infants de 0-6 anys.
|
Tema 3. Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys: Aprenentatge basat en indagacions |
Inquiry-based learning (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències
Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa
|
Tema 4. Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil |
Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil.
El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...) |
Tema 5. El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai. |
Característiques de la percepció infantil de l'espai. Continguts fonamentals i estratègies a treballar a l'aula. |
Tema 6. El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps. |
Característiques de la percepció infantil del temps. Continguts fonamentals i estratègies a treballar a l'aula. |
Tema 7. L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil. |
Característiques de la percepció infantil del medi econòmic, polític i cultural. Continguts fonamentals i estratègies a treballar a l'aula. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
5 |
15 |
20 |
Seminaris |
|
10 |
22 |
32 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
20 |
22 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
0 |
5 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
8 |
14 |
Pràctiques a laboratoris |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
12 |
16 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir |
Sessió Magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
Activitats de caràcter pràctic i de reflexió sobre l'educació i l'aprenentatge en educació Infantil |
Presentacions / exposicions |
Activitat d'exposició i defensa d'activitats realitzades en el context de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques. |
Treballs |
Comentaris de lectures. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic |
Descripció |
Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Activitat d'exposició i defensa d'activitats realitzades en el context de l'assignatura. |
8% |
Treballs |
|
Comentaris de lectures. Preparació d’una unitat didàctica. Informes de laboratori i activitats desenvolupades en el context de l’assignatura. |
20% |
Proves mixtes |
|
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves sintètiques i analítiques del continguts treballats a les classes teòriques. |
37% |
Proves pràctiques |
|
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a les classes pràctiques. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part corresponent a ciències experimentals com la de ciències socials. En la part de ciències experimentals s'haurà d'aprovar la prova escrita, i en la part de ciències socials s'haurà d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica. És imprescindible lliurar els treballs en els terminis establerts per poder aprovar l'assignatura. La segona convocatòria està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'alguna de les parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluables. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Rochel Gelman, Kimberley Breneman, Gay Macdonald, Moises Roman, Preschool Pathways to Science (PrePS): Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding, Paul H Brookes Pub Co, 2009
Josep Castelló, Paloma García, Maria Cristina Sanz, Teresa Tilló, Coneixement del medi natural. Fonamentació teòrico-pràctica, Educació infantil, Universitat de Barcelona, 2005
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Exploring Water with Young Children (The Young Scientist Series), Redleaf Press, 2005
Ingrid Chalufour, Karen Worth,, Building Structures with Young Children (Young Scientist Series), Redleaf Press, 2004
Ingrid Chalufour, Karen Worth, Discovering Nature with Young Children: Part of the Young Scientist Series, Redleaf Press, 2003
Karen Worth, Sharon Hay Grollman, Worms, Shadows, and Whirlpools: Science in the Early Childhood Classroom,, Heinemann, 2003
Pedro Cañal de León, Investigando los seres vivos, Diada Editorial, 2008
J.L. Gallego, E. Fernández (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
A.M. Aranda, Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
S. Throop, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1978
E. Bassedas, T. Huguet, I. Solé, Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2006
|
|
Complementària |
M. Pla, Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
M.C. Díez Navarro, 10 ideas clave. La educación infantil, Graó, 2012
C. Trepat, P. Comes , El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales , Graó, 1998
E.M. Tonda Monllor, La didáctica de las ciencias sociales en la formación del profesorado de educación infantil, Universidad de Alicante, 2001
M.P. Rivero García (coord.), Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil, Mira, 2011
M. Castagnetti, V. Vecchi (coord.), Scarpa e metro. I bambini e la misura: primi approcci alla scoperta, alla funzione, all'uso della misura, Reggio Emilia, 1997
R. Tavernier, La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
R.E. Gross et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
A. Gavaldà, J.M. Pons, "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados", Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro..., Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11904103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|