DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA III Codi 11904107
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Pedagogia
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
mteresa.domingo@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
DOMINGO MASDEU, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aei6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aei6 Coneix la literatura infantil
Domina les tècniques d'expressió oral.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Cap a una definició de Literatura Infantil i Juvenil
2. Funcions de la LIJ
3. Valor educatiu de la LIJ
4. La fascinació de la paraula: la literatura tradicional i popular 4.1. Literatura oral no argumental

4.2. Literatura oral argumental
5. Llibres per a nens lectors: gèneres de LIJ. 5.1 Itineraris lectors
6. Criteris de selecció d'un corpus de LIJ
7. Influències de la LIJ en la construcció del lector literari
8. Intertextualitat i metaficció a la LIJ
9. L'àlbum il.lustrat
10. Aplicació didàctica de la LIJ. Activitats i recursos d'animació lectora
11. Biblioteca i Pla lector de centre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
Aei6
20 0 20
Treballs
B5
20 0 20
Presentacions / exposicions
B6
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
30 0 30
Atenció personalitzada
18 0 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral El contingut teòric de l'assignatura s'abordarà de manera col.laborativa a l'aula emprant de manera pràctica tècniques i mètodes d'aprenentatge cooperatiu com a motor de l'aprenentatge significatiu dels conceptes treballats.
Treballs Per tal d'optimitzar les diferents situacions en l'adquisició d'estratègies instructives partirem de l'elaboració en grup de treballs sobre l'aplicació pràctica del contingut teòric de l'assignatura.
Presentacions / exposicions En les interaccions amb altres cal crear situacions òptimes per l'aparició de conflicte sociocognitiu, mecanisme que desencadena l'aprenentatge segons Piaget. Els alumnes hauran de presentar els companys la seva tasca per tal de posar a prova la seva competència lingüística i comunicativa així com del coneixement de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir del bagatge teòric adquirit cal desplegar les competències relacionades amb l'anàlisi crític de la pròpia feina i la dels companys, així com del propi procés d'aprenentatge.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada. Els alumnes disposen d'hores d'atenció pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d'hores d'atencio pel seguiment i supervisio del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B5
Presentacions / exposicions
B6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
Altres  

Sessió Magistral A6 Prova escrita a l'aula 20% Treballs B5 Realització de treballs escrits sobre temes de la matèria 30% Presentacions / exposicions B6 exposicions orala a l'aula en grups de temes relacionats ambels continguts del curs 10% Resolució de problemes, exercicis B3 Proposta d'anàlisi, resolució i estudi crític d'una situació problemàtica relacionada amb aspectes didàctics de la matèria 30%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

CAMPS, Anna i Isabel SOLÉ (2007): “Llegir i aprendre a llegir” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 41 Barcelona: Graó

COLOMER, Teresa (dir.)(2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez

DÍEZ DE ULZURRUN, Ascen (coord.) (1998): L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. Vol I i II Barcelona: Graó

FONS, Montserrat i Montserrat CORREIG (2011): “Desfem tòpics per millorar l’ensenyament de la lectura I l’escriptura” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 55 p. 16-24Barcelona: Graó

GIL, Maria Rosa (2011): “L’àlbum il·lustrat: gaudi literari o recurs imprescindible per a l’aprenentatge lector?” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 55 p. 16-24Barcelona: Graó

JANER MANILA, Gabriel (1990): ”La función educativa de los cuentos populares” a Fuentes orales y educación Barcelona: Pirene

MAÑÁ TERRÉ, Teresa i Montserrat FONS (2008): “Les biblioteques escolars” a  Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 46 Barcelona: Graó

ORIOL, Carme (2002): Introducció a l’etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana Valls: Cossetània, col·l. Antines núm. 3

PUJOL, Josep Maria (1991): “Folklore narratiu: la rondalla i la llegenda”dins de De la literatura popular a la literatura culta. Seminari el gust per la lectura. Generalitat de Catalunya, SEDEC

SOLÉ, Isabel i Mar MATEOS (2007): “Llegir, pensar i aprendre” a Articles de didàctica de la llengua i la literatura núm. 41 Barcelona: Graó

TEBEROSKY, Ana (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure Barcelona: Vicens Vives

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent