DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Codi 11904108
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té per objectiu analitzar i arribar a poder diseenyar activitats d'aprenentatge de la part aritmètica del currículum de Mtaemàtiques de Primària. Els alumnes han de conèixer els plantejaments, dificulatts i recursos que porten a un aprenentatge de l'àrea amb el perfil d'assolir competència matemàtica elemental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 Aep11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Coneix i valora críticament el currículum.
 Aep2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 Aep4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 Aep8 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 Aep10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 Aep11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema1 Les Matemàtiques al llarg de la Primària. Continguts a dominar per fer de Mestre. La noció de competència matemàtica. La competència per fer de Mestre. El currículum vigent de matemàtiques de Primària.
La noció de competència matemàtica, La integració de coneixements i saber fer.
La noció de competència de mestre de matemàtiques.La integració de coneixements de didàctica de la matemàtica(aprenentatge, dificultats en els conceptes, dificultats en els procediments, recursos i models didàctics...) i saber fer a l'aula (planificació, plantejament de lliçons, tria d'activitats, gestió de la diversitat, avaluació....)
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta
2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal.
2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta)
Dels primers conceptes numèricsa l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.

Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu.Estratègies de càlcul mental.
El càlcul escrit per practicar estratègies.
El càlcul xifra a xifra. Anàlisi de diferents algorismes.
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics

3.1Sentits de les operacions.Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes.

3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució.
Matematització de situacions quotidianes i resolució.
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte
Construcció i mecanització de taules de multiplicar. Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra.
Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes.
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal
4.1 La mesura de magnitudes lineals
4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó.
4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixto.
4.4El raonament proporcional
Noció i càlcul de percentatge.
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar

Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames.
Gràfics de freqüència. Escales
la noció de mitjana aritmética.
Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.

Les col.leccions de dades. Recollida i tractament d'informació. Classficació. Formats gràfics i taules de representació.
Inici de nocions estadístiques: variable, freqüència, rang; promig....

Situacions de raonaments probabilístic a l'escola. Fenòmens d'atzar. De la valoració qualitativa a la quantificació de la probabilitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
Aep1
B4
4 12 16
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
18 36 54
Resolució de problemes, exercicis
B3
6 24 30
Treballs
Aep1
Aep2
6 36 42
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves mixtes
Aep1
Aep2
Aep4
Aep8
Aep10
Aep11
B3
B4
C4
2 0 2
Proves orals
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament general de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de cad un dels blocs
Resolució de problemes, exercicis Activitats tipus problema . Tant problemes de contingut matemàtic com de contingut didàctic: aprenenttage, planificació i avaluació d'activitats per objectius concrets.
Treballs Disseny i valoració d'activitats d'aula.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes.
Assessorament individualitzada en punts clau del contingut de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Dues hores d'atenció a la setmana, estan reservades preferentment als alumnes d'aquesta assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Aep1
B4
0%
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
Efecte en treballs i proves mixtes 30%
Resolució de problemes, exercicis
B3
Resolució de problemes


Càlcul mental


20% 10%

Treballs
Aep1
Aep2


Treballs en grup
10%
Atenció personalitzada
0%
Proves mixtes
Aep1
Aep2
Aep4
Aep8
Aep10
Aep11
B3
B4
C4

Disseny d'activitats pràctiques
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En 1a convocatòria, la nota de l'assignatura s'obté amb la mitjana ponderada de les notes de les activitats indicades i amb els pesos establerts. Per poder aprovar en primera convocatòria cal obtenir en la prova mixta un mínim de 5 punts i un mínim de 2 punts entre càlcul mental i resolució de problemes. En 2a convocatòria, la nota final també és la mitjana ponderada amb els mateixos pesos. Es manté la nota obtinguda en el treball,però caldrà recuperar la part de la prova mixta o la part de càlcul i problemes o les dues, si cap d'elles està aprovada.

En qualsevol de les dues convocatòries, s'exigirà dominar les operacions bàsiques sense calculadora. Per al bon desenvolupament de les activitats avaluades, es limitarà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Chamorro yotros, Didáctica de las matemáticas en educación Primária, Prentice Hall, 2003
Generalitat de catalunya, Currículum de Primària, , 2015
MCTM ( traducció Thales), Principios i Estandares pra la educación matemática, Thales, Sevilla, 2003
Castro y otros, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, Síntesis, 2001
, , ,
Segovia y Rico eds., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Comom Core, nctm, 2010
genCat, Estàndars Comuns, genCat, 2012

Complementària nctm, plana illuminations, ,
, plana freudentahl Institut, ,
, plana NLVM, ,
, blogs mestresmates, ,
, , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar al dia l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent