Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aep1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| Aep4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| Aep8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| Aep11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aep1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | Aep2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | Aep4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | Aep8 |
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | Aep10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | Aep11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques (nctm). La resolució de problemes com a activitat bàsica per desenvolupar competència. |
El currículum. Anàlisi competencial d’activitats. |
Tema 2: La didàctica de la mesura de magnituds lineals. Atributs mesurables. Idea de magnitud. Unitat de mesura i sistemes d'unitats. |
Longitud, massa i capacitat.
Apreciació i mesura d'intervals de temps.
|
Tema 3: La didàctica de la Geometria a Primària (I). Iniciació a l'organització espacial. Posició, orientació i formes bàsiques (dues i tres dimensions). Cossos rodons i poliedres. Noció de forma plana. La simetria. |
Noció de dimensió (línia, pla i volum).
Tangram.
|
Tema 4: La didàctica de la Geometria a Primària (II). La geometria plana. Elements i propietats dels polígons. Classificacions elementals. El cercle, la circumferència i formes derivades. Nocions de perímetre i àrea. Representacions de formes i moviments al pla. |
Utilització del compàs i mesura d'angles.
Geoplà i trames puntejades.
Miralls i mosaics.
|
Tema 5: La didàctica de la Geometria a Primària (III). Estudi de cossos. Desenvolupaments plans de cilindres i cons. Construcció de paral·lelepípedes amb policubs i noció de volum. |
Dels mosaics als poliedres regulars.
Desenvolupaments plans i truncaments.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
7 |
11 |
Sessió Magistral |
|
20 |
28 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
6 |
8 |
Treballs |
|
28 |
38 |
66 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
12 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, distribució horària, determinació de grups, treballs a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Fonaments didàctics, metodològics i curriculars relacionats amb la geometria i la mesura.
Tècniques de resolució de problemes.
Coneixements matemàtics bàsics per a mestres de primària.
Exposició de recursos: possibilitats i limitacions.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats tipus problema . Tant problemes de contingut matemàtic com de contingut didàctic: aprenenttage, planificació i avaluació d'activitats per objectius concrets. |
Treballs |
Elaboració d’activitats practiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Resolució de problemes.
Elaboració de situacions d’aprenentatge de la mesura i la geometria.
|
Atenció personalitzada |
Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria. |
Descripció |
L'atenció individualitzada es desenvolupa al despatx de la professora (234, a l’ETSE), en l'horari d'atenció a l'alumnat que es concreta per al curs, o bé en alguna altra franja horària concretada prèviament entre la professora i l'alumne o l'alumna. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
|
0% |
Sessió Magistral |
|
Exposició per part de la professora dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
L’assistència i la participació a l’aula s’avaluarà.
|
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d’activitats d’aula.
Resolució de problemes.
Hi haurà treballs individuals i en grup.
|
30% |
Altres |
|
Proves de desenvolupament : Proposta raonada d'activitats d'aula. Resolució de problemes. Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades. Cal obtenir almenys un 5 en aquesta part. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal asistir com a mínim al 80% de les sessions. En cas contrari, l'assignatura es considerarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria. Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera convocatòria, es podran presentar a una segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria, l'alumne haurà de presentar les tasques i treballs que indiqui la professora i superar una prova escrita. L'alumne pot optar a conservar la nota que ha obtingut en els treballs i tasques realitzades en els seminaris i no presentar-los novament a la segona convocatòria. L'alumne que es presenti a segona convocatòria sense haver assistit al 80% de les sessions, tindrà un 0 a l'apartat d'assistència i participació. La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada d'assistència i participació (10%), tasques i treballs (30%) i prova (60%). D'acord amb la normativa vigent, la professora podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Carmen Chamorro yotros, Didáctica de las matemáticas en educación Primária, Prentice Hall, 2003
Generalitat de catalunya, Currículum de Primària, , 2015
MCTM ( traducció Thales), Principios i Estandares pra la educación matemática, Thales, Sevilla, 2003
Castro y otros, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, Síntesis, 2001
, , ,
Segovia y Rico eds., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Comom Core, nctm, 2010
genCat, Estàndars Comuns, genCat, 2012
|
Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J.,
Materiales para construir la Geometría, 1988, Síntesis. Col. Matemáticas
cultura y aprendizaje
Canals, M. Antònia, Superfícies, volums i
línies, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Transformacions
geomètriques, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Dep. Ensenyament-Generalitat de Catalunya,
Currículum Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares para la
educación matemática, 2004, Thales (Sevilla)
Segovia, I/ Rico, L., Matemáticas para
maestros de Educación Primaria, 2011, Pirámide
, http://nlvm.usu.edu, ,
,
http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/, ,
, http://www.geogebra.org/cms/en/download,
,
|
Castelnuovo, E., La Geometría, 1981, Ketres
Chamorro, C., El problema de la medida.
Medida de las magnitudes lineales, 1989, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y
aprendizaje
|
|
Complementària |
nctm, plana illuminations, ,
, plana freudentahl Institut, ,
, plana NLVM, ,
, blogs mestresmates, ,
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|