DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Codi 11904108
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.julia@urv.cat
Professors/es
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
Web http://Passa a la professora CARME JULIA FERRE
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dedicada a reflexionar i elaborar propostes didàctiques per treballar els blocs curriculars: Mesura i Geometria, Resolució de problemes geomètrics i de mesura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 Aep11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Coneix i valora críticament el currículum.
 Aep2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 Aep4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 Aep8 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 Aep10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 Aep11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques (nctm). La resolució de problemes com a activitat bàsica per desenvolupar competència. El currículum. Anàlisi competencial d’activitats.
Tema 2: La didàctica de la mesura de magnituds lineals. Atributs mesurables. Idea de magnitud. Unitat de mesura i sistemes d'unitats. Longitud, massa i capacitat.
Apreciació i mesura d'intervals de temps.
Tema 3: La didàctica de la Geometria a Primària (I). Iniciació a l'organització espacial. Posició, orientació i formes bàsiques (dues i tres dimensions). Cossos rodons i poliedres. Noció de forma plana. La simetria. Noció de dimensió (línia, pla i volum).
Tangram.
Tema 4: La didàctica de la Geometria a Primària (II). La geometria plana. Elements i propietats dels polígons. Classificacions elementals. El cercle, la circumferència i formes derivades. Nocions de perímetre i àrea. Representacions de formes i moviments al pla. Utilització del compàs i mesura d'angles.
Geoplà i trames puntejades.
Miralls i mosaics.
Tema 5: La didàctica de la Geometria a Primària (III). Estudi de cossos. Desenvolupaments plans de cilindres i cons. Construcció de paral·lelepípedes amb policubs i noció de volum. Dels mosaics als poliedres regulars.
Desenvolupaments plans i truncaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
Aep1
B3
C3
4 7 11
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
B4
C2
20 28 48
Resolució de problemes, exercicis
Aep1
2 6 8
Treballs
Aep1
Aep2
Aep4
Aep8
Aep10
B3
B4
B5
B6
C2
C4
28 38 66
Atenció personalitzada
4 12 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, distribució horària, determinació de grups, treballs a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Fonaments didàctics, metodològics i curriculars relacionats amb la geometria i la mesura.
Tècniques de resolució de problemes.
Coneixements matemàtics bàsics per a mestres de primària.
Exposició de recursos: possibilitats i limitacions.
Resolució de problemes, exercicis Activitats tipus problema . Tant problemes de contingut matemàtic com de contingut didàctic: aprenenttage, planificació i avaluació d'activitats per objectius concrets.
Treballs Elaboració d’activitats practiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Resolució de problemes.
Elaboració de situacions d’aprenentatge de la mesura i la geometria.
Atenció personalitzada Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció individualitzada es desenvolupa al despatx de la professora (234, a l’ETSE), en l'horari d'atenció a l'alumnat que es concreta per al curs, o bé en alguna altra franja horària concretada prèviament entre la professora i l'alumne o l'alumna.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Aep1
B3
C3
0%
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
B4
C2
Exposició per part de la professora dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
L’assistència i la participació a l’aula s’avaluarà.
10%
Resolució de problemes, exercicis
Aep1






Treballs
Aep1
Aep2
Aep4
Aep8
Aep10
B3
B4
B5
B6
C2
C4


Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d’activitats d’aula.
Resolució de problemes.
Hi haurà treballs individuals i en grup.
30%
Altres  

Proves de desenvolupament : Proposta raonada d'activitats d'aula. Resolució de problemes. Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades. Cal obtenir almenys un 5 en aquesta part.

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal asistir com a mínim al 80% de les sessions. En cas contrari, l'assignatura es considerarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria.

Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera convocatòria, es podran presentar a una segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria, l'alumne haurà de presentar les tasques i treballs que indiqui la professora i superar una prova escrita. L'alumne pot optar a conservar la nota que ha obtingut en els treballs i tasques realitzades en els seminaris i no presentar-los novament a la segona convocatòria. L'alumne que es presenti a segona convocatòria sense haver assistit al 80% de les sessions, tindrà un 0 a l'apartat d'assistència i participació. La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada d'assistència i participació (10%), tasques i treballs (30%) i prova (60%).

D'acord amb la normativa vigent, la professora podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Chamorro yotros, Didáctica de las matemáticas en educación Primária, Prentice Hall, 2003
Generalitat de catalunya, Currículum de Primària, , 2015
MCTM ( traducció Thales), Principios i Estandares pra la educación matemática, Thales, Sevilla, 2003
Castro y otros, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, Síntesis, 2001
, , ,
Segovia y Rico eds., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Comom Core, nctm, 2010
genCat, Estàndars Comuns, genCat, 2012

Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J., Materiales para construir la Geometría, 1988, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y aprendizaje

Canals, M. Antònia, Superfícies, volums i línies, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Canals, M. Antònia, Transformacions geomètriques, 2009, Dossiers Rosa Sensat
Dep. Ensenyament-Generalitat de Catalunya, Currículum Primària, ,
NCTM, Principios i Estandares para la educación matemática, 2004, Thales (Sevilla)
Segovia, I/ Rico, L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria, 2011, Pirámide
, http://nlvm.usu.edu, ,
, http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/, ,
, http://www.geogebra.org/cms/en/download, ,

Castelnuovo, E., La Geometría, 1981, Ketres
Chamorro, C., El problema de la medida. Medida de las magnitudes lineales, 1989, Síntesis. Col. Matemáticas cultura y aprendizaje

Complementària nctm, plana illuminations, ,
, plana freudentahl Institut, ,
, plana NLVM, ,
, blogs mestresmates, ,
, , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent