DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES II Codi 11904109
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
silvia.vea@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
VEÀ VILA, SÍLVIA
Web
Descripció general i informació rellevant -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de les llengües a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep3 Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. TIL. Tractament integrat de llengües.
2. Expressió escrita.
3. Expressió oral.
4. Comprensió oral i escrita
5. Tècniques i recursos aplicats a l’aula.
6. Gamificació a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A3
B3
40 80 120
Seminaris
B3
B6
30 32 62
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
16 60 76
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
16 18 34
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats.
Seminaris Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes.
Presentacions / exposicions Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Els treballs individuals tindran la proposta d'esquema i la seva bibliografia específica a l'espai virtual de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüisticoliterari i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia.
Atenció personalitzada La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B3
B6
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. 10%
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
Consistirà en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. 30%
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. 10%
Altres  

Aquesta prova consisteix en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El professor comunicarà a l'alumnat les condicions de la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica , http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, , ,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SERRA, J.M. , "Escola, llengua i immigració a Catalunya". Dins MORENO, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües. , 2002, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social, pp. 79-97. ,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
ORTEU, F. , Per què no llegeixo. , 2003, Barcelona: Ara Llibres,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
LLUCH, G.(coord.) , Cómo reconocer los buenos libros para niños y jóvenes. , 2009, Fundalectura , Bogotá
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
*COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil. , 1999, Madrid: Síntesis Educación,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
ARIZPE, E.; STYLES, M, Lectura de imágenes: los niños interpretan textos visuales, 2004, FCE, MÉXICO
, http://www.xtec.cat, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,

Amb * les obres més fonamentals i bàsiques.

La webgrafia serà penjada al moodle.

Complementària PISANTY, V. , Cómo se lee un cuento popular, 1995, Paidós.,
VALRIU, C., Història de la Literatura infantil i juvenil. , 1994, Pirene,
LLUCH, G. i altres , Narrativa oral a la literatura per a infants. , 1995, Ed. Bromera,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://dlc.iec.cat/ , ,
*COLOMER, T. , Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.,
COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil , 2001, (Educación, DLL) Ed. Síntesis, Madrid,
*BRYANT, S.C. , Com explicar contes, 1967, Barcelona, Nova Terra,
DURAN, T; ROS, R, Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir, 1995, La Galera,
BARRIO, A.; FAUS, M. , La rondalla a l’escola. Barcelona, 1987, CEAC,
*BETTELHEIM, B. , Psicoanálisis de los cuentos de hadas, 1997, Crítica,
, • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ , ,
, • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm , ,
, • http://www.cuentosdecalleja.org/ , ,

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- CLIJ (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel.

-Cuadernos de Pedagogía.

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat.

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat.

Webgrafia:

• http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm
• http://www.cuentoslokos.blogspot.com/
• http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm
• http://dlc.iec.cat/
• http://www.cuentosdecalleja.org/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent