DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I Codi 11904112
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FLORENZA SATORRES, PATRICIA ANDRESA
Adreça electrònica patricia.florenza@urv.cat
Professors/es
FLORENZA SATORRES, PATRICIA ANDRESA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 Aep7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep2 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Utilitza recursos bibliogràfics i documentals.
 Aep4 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 Aep5 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 Aep7 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 Aep8 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 Aep9 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 Aep10 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Introducció al concepte d'EF escolar

Tema 1. Bases teòriques


1.1. Epistemologia de l'educació física
1.2. Importància de l'Educació Física escolar.
Tema 2. L’evolució històrica de l’educació física 2.1. L’edat antiga
2.2. El món medieval
2.3. Renaixement
2.4. Il•lustració
2.5. L’educació física contemporània: segle XIX
2.6. Les tendències actuals
Bloc IV: Sistemes corporals

Tema 3.- El cos humà i els seus moviments

3.1. Anatomia funcional.
3.1.1. Mecànica articular i muscular.
3.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà.
3.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular.
Tema 4.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.
4.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori.
4.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori.
4.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
4.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
4.4. Esquema i funcions del sistema respiratori.
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós 5.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós.
5.2. Neurotransmisors.
5.3. Classificació, funcions i estructura.
5.4. Neurotransmisors de molècula petita.
5.5. Neurotransmisors de molècula gran.
Bloc III: Les qualitats físiques bàsiques.


Tema 6.- Bases teòriques de les QFB.

6.1. El desenvolupament de la condició física.
6.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics.
6.2. L’escalfament.
6.2.1. Funcions i característiques segons tipus.
6.3. Les capacitats físiques bàsiques.
6.3.1. Concepte, classificacions i evolució.
6.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
6.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions.
6.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç.
Tema 7.- Les QFB a l'escola.
7.1. La resistència.
7.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.2. La força.
7.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.3. La velocitat.
7.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.4. La flexibilitat.
7.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
Bloc IV: Desenvolupament i Aprenentatge Motor.



Tema 8. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
8.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
8.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
8.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
8.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
8.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor.
8.3. Antecedents de l’aprenentatge motor.
8.3.1. Precursors.
8.3.2. La Segona Guerra Mundial.
8.3.3. Inici de la teorització.
8.4. Definició d’aprenentatge motor.
Tema 9. Principals aspectes i factors relacionats amb l'aprenentatge motor 9.1. Factors relacionats amb el subjecte.
9.1.1. La motivació.
9.1.2. Els coneixements o grau d'habilitats previs.
9.1.3. La funcionalitat.
9.2. Factors relacionats amb la tasca.
9.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius.
9.2.2. Factors lligats a la presa de decisió.
9.2.3. Factors lligats a l'execució de la tasca.
9.3. Factors relacionats amb la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.1. La informació.
9.3.2. El temps de pràctica.
9.3.3. L'adaptació de la situació d'ensenyança-aprenentatge a les característiques de l'alumnat.
9.3.4. L'especificitat de la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.5. Mètodes globals i analítics.
Bloc V: Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius

Tema 10. Les CPM
10.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
10.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
10.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
10.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
10.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
10.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc.
Bloc VI: Les Habilitats Motrius Bàsiques


Tema 11.- Aspectes generals de les habilitats.
11.1.Concepte d’habilitat.
11.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives.
11.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives.
11.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives.
11.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius.
11.2. El moviment.
11.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment.
11.3. Les habilitats físiques bàsiques.
11.3.1. Concepte, classificació i tipologia.
Tema 12.- Desenvolupament de les conductes motrius de base 12.1. Equilibri.
12.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri.
12.1.3 Educació de l’equilibri postural.
12.2. Coordinació dinàmica general i especifica.
12.2.1. Tipus de coordinació.
12.2.3. Aspectes educatius en la seva pràctica.
12.3. Orientació.
12.3.1. Factors que influeixen.
12.3.2. Educació del sentit de l’orientació.
12.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema.
Bloc IV: Les Habilitats Motrius Específiques

Tema 13.- Les habilitats motrius específiques
13.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
13.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
13.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
13.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
13.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
Tema 14.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 14.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
14.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
14.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip.
14.2.1. Iniciació al volei.
14.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
14.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.2.2. Iniciació a l’handbol.
14.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport.
14.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions.
14.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals.
14.3.1. Iniciació a la gimnàstica.
14.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics.
14.3.2. Iniciació a l’atletisme.
14.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.4. Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural.
14.4.1. Iniciació a l'esquí alpí.
14.4.2. Iniciació a les curses d'orientació.
Bloc VIII: Expressió Corporal

Tema 15.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal
15.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
15.2. Moviment coordinat en expressió.
15.3. L’espai i del temps en relació al moviment.
Tema 16.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. 16.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
16.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
16.3. Dramatització.
16.4. Dansa creativa.
16.5. Altres llenguatges expressius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
Aep2
Aep4
Aep5
Aep8
Aep10
B1
C4
32 22 54
Seminaris
Aep2
Aep4
Aep5
Aep8
Aep10
B1
C4
34 45 79
Pràctiques a laboratoris
Aep2
Aep4
Aep7
B1
C4
44 45 89
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els vuit blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.

Comentari de videos
Pràctiques a laboratoris Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.

Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.
Atenció personalitzada Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència. Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura s'atendrà al despatx del professorat en hores d'atenció a l'alumnat prèvia cita telemàtica. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
Aep2
Aep4
Aep5
Aep8
Aep10
B1
C4
Els seminaris seran sessions pràctiques on s'avaluarà l'exposició del treball teòric presentat. 30%
Pràctiques a laboratoris
Aep2
Aep4
Aep7
B1
C4
A les sessions pràctiques es valorarà la participació i actitud en aprendre i fer-ho bé. 20%
Altres  

Hi haurà prova escrita de desenvolupament en els següents blocs: - Evolució històrica de l'educació física. - Desenvolupament i Aprenentatge Motor. - Expressió Corporal. - Sistemes Corporals.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La informació al respecte de l'avaluació es donarà al començament de cada bloc.

Per aprovar l'assignatura s'han de superar tots els blocs de contiguts de forma indepenent.

Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

- Les tasques recuperades en 2ª oportunitat tindran com a nota màxima un 5.

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se.

- La no assistència a classe implicarà suspendre el bloc on s'hagi faltat i això, com a conseqüència, implicarà no aprovar l'assignatura al tenir un bloc suspès.


Fonts d'informació

Bàsica

Siedentop, Daryl , Aprender a enseñar la educación física, , Barcelona : INDE, 2008

Ríos Hernández, Mercedes [et al.] , Actividad física adaptada : el juego y los alumnos con discapacidad, , Barcelona : Paidotribo, DL 1998

Sánchez Bañuelos, Fernando (et al.), Bases para una didáctica de la educación física y el deporte , , Madrid: Prentice Hall, cop. 2003

Contreras Jordán, Onofre Ricardo , Didáctica de la educación física para primaria , , Barcelona : INDE, 1998

Santiago Martínez, Paloma, Expresión corporal y comunicación : teoría y práctica de un programa , , Salamanca : Amarú, 2004

Ruano, K. y Sánchez, G., Expresión corporal y educación, , Sevilla: Wanceulen, 2009

Gimeno, Saturnino; Pérez Ramírez, M. Carmen i Vizuete, Manuel , Educació física i la seva didàctica , , Tarragona:Universitat Rovira i Virgili. Servei Lin

Thibodeau, G.; Patton, N, K., Anatomía y fisiología, 6a, Madrid: ELSEVIER,2007

Motos Teruel, Tomás, Práctica de la expresión corporal , , Ciudad Real : Ñaque, 2001

Cañas, J., Didáctica de la expresión dramática : una aproximación a la dinámica teatral en el aula, , Barcelona: Octaedro

Learreta, B; Sierra, M.A.y Ruano, K., Los contenidos en expresión corporal, , Barcelona: INDE, 2006

Bravo Berrocal, R, Fundamentos anatómico-fisiológicos del cuerpo humano aplicados a la educación física, , Málaga: Aljibe, 2001

Graó, http://tandem.grao.com/revistas/presentacion.asp?ID=11, ,

Kronos, www.revistakronos.com/kronos/, ,

Generalitat de Catalunya , Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya/DECRET 142/2007, de 26 de juny/DOGC núm. 4915 - 29/06/2007/, , Dept D'Ensenyament

Altaba, J.L. , Didáctica del deporte infantil, , Buenos Aires: Amibef, 1999

Bayer, C. , La enseñanza de los juegos deportivos colectivos, , Barcelona: Hispano Europea,1988

Busquet, M.D., Los temas tranversales, claves para la formación integral, , Madrid: Santillana, 1999

INEFC, www2.inefc.net/apunts/castellano/caste.htm, , INEFC

Revista de Psicologia del Deporte, http://www.rpd-online.com/, ,

Díaz Lucea, J., La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas, , Barcelona: INDE, 1999

Batalla, Albert , Habilidades motrices, , Barcelona: Inde, 2000

Vaca, Marcelino, La Educación física en la práctica de la educación primaria, , Barcelona,Octaedro, 1994

Morales Melero, Ismael, Las habilidades motrices básicas y sus juegos en primaria, , Lulu Press, 2008

Pila Teleña, Marco, Juegos en la educación física, , Madrid: Pila Teleña, 2004.

Navas Torres, Miguel, Habilidades Motrices Básicas. , , Barcelona: INDE, 2010

Fusté Masuet, Xavier, Juegos de Iniciación a los deportes colectivos, , Barcelona: Paidotribo, 2008

Ruiz Pérez, Luis Miguel y Sánchez Bañuelos, Fernando , Rendimiento deportivo: claves para una optimización de los aprendizajes , , Madrid: Gymnos, 1997 

Complementària

Montávez Martín, Mar, Expresión corporal : propuestas para la acción , , [Málaga] : las autoras, DL 1998 (Málaga : Montes)

Calais Germain, B.; Lamote, B. , Anatomía para el movimiento, , Barcelona: La Liebre de Marzo, 1991

Guillet-Genety , Manual de medicina del deporte, , París: Masson, 1985

Barbany Cairó, J.R, Elementos de fisología aplicados al ejercicio físico, , Barcelona: I.N.E.F. Barcelona, 1983

Wickstrom, Ralph L. , Patrones motores básicos, , Mdrid: Alianza deporte, 1983

Brown, G. , Qué tal si jugamos... otra vez, 3a, Buenos Aires: Humanitas, 1992

ALONSO, E. , El juego como medio educativo para la iniciación al balonmano, , Revista RED. Vol. 1, 1989

Camps, V., El sistema de valores para el consenso, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994

González Lucini, F. , Temas tranversales y educación en valores”, , Madrid: Alanda, Anaya, 1993

González Lucini, F. , Temas tranversales y áreas curriculares en educación, , Madrid: Alanda, Anaya, 1994

Vázquez, Benilde; Alvárez, G., Guía para una educación física no sexista, , Madrid: M.E.C, 1990

Fucci, S. i Benigni, M. , Biomecànica de l’aparell locomotor aplicada al condicionament muscular , , Barcelona: Direcció Gral de l’Esport. 1988

Camerino, Oleguer y Castañer, Marta , 1001 Ejercicios y juegos de recreación , , Barcelona: Paidotribo,1990

Orlick, T. , Libres para cooperar, libres para crear” (Nuevos juegos para deportes cooperativos), , Barcelona: Paidotribo,1990

Federació Catalana d’Handbol , Unitats de programació. Passa i vine a jugar mini-handbol. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006

Federació Catalana d’Handbol , Manual del monitor d’handbol”. Educació Primària, Cicle Superior , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006

Jacob, S. y Francone, C., Anatomía y fisiología , , Madrid: McGraw Hill, 1990

Luria, A.R., Sensación y percepción, , Barcelona: Ed. Martínez Roca, 1986

Federació Catalana d’Handbol , Handbol? Quina passada!” Crèdit comú per Educació Secundària, 1r d’ESO , , Barcelona: Federació Catalana d'Handbol, 1999-2006

Aymerich, Carme, Per a un llenguatge expressiu del nen , , Barcelona: El Hogar del Libro, 1981

Motos Teruel, Tomás , Iniciación a la Expresión Corporal. Teoría, técnica y práctica , , Barcelona: Humanitas, 1983

Bantula, J.; Busto, C. y Carranza, M, 11 propostes per a l'educació física , , Barcelona: Guix, 1990

Escriba, A. , Los juegos sensoriales y psicomotores en Educación Física , , Madrid : Gymnos, 1998

Pierón, Maurice , Didáctica de las actividades físicas y deportivas , , Madrid : Gymnos, DL 1988

Villada, Purificación, cord. Castejón, Francisco José , Manual del maestro especialista en educación física. Expresión corporal , , Madrid: Pila Teleña, 1997

Berruezo, P.P. , La pelota en el desarrollo psicomotor , , Madrid: CEPE, 1995

Ruiz Pérez, Luis Miguel , Deporte y aprendizaje : procesos de adquisición y desarrollo de habilidades , , Madrid : Visor, cop. 1994

Guillén del Castillo, M; Linares Girela, D. , Bases biológicas y fisiológicas del movimiento humano , , Madrid: Médica Panamericana,2002

Bayer, C., La enseñanza de los juegos deportivos colectivos , , Barcelona: Hispano Europea,1988

Recomanacions


 
Altres comentaris
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria (dilluns i dijous de 15 a 19 h). Quan el grup sigui menor o igual a 25-30 alumnes, hi haurà un únic laboratori. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent