Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| Aep4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| Aep5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| Aep7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
| Aep8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| Aep9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aep2 |
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Utilitza recursos bibliogràfics i documentals.
| | Aep4 |
Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | Aep5 |
Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
| | Aep7 |
Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | Aep8 |
Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
| | Aep9 |
Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
| | Aep10 |
Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Bloc I: Introducció al concepte d'EF escolar
Tema 1. Bases teòriques
|
1.1. Epistemologia de l'educació física
1.2. Importància de l'Educació Física escolar.
|
Tema 2. L’evolució històrica de l’educació física |
2.1. La prehistòria.
2.2. L’edat antiga: Grècia i Roma.
2.3. L'edat mitjana.
2.4. L'edat moderna: Renaixement i Il•lustració.
2.5. L’edat contemporània: segle XIX i XX.
2.6. Segle XXI: Tendències actuals. |
Bloc IV: Sistemes corporals
Tema 3.- El cos humà i els seus moviments
|
3.1. Anatomia funcional.
3.1.1. Mecànica articular i muscular.
3.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà.
3.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular.
|
Tema 4.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.
|
4.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori.
4.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori.
4.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
4.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
4.4. Esquema i funcions del sistema respiratori.
4.5. Suport Vital Bàsic (SVB).
|
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós |
5.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós.
5.2. Neurotransmisors.
5.3. Classificació, funcions i estructura.
5.4. Neurotransmisors de molècula petita.
5.5. Neurotransmisors de molècula gran.
|
Bloc III: Les qualitats físiques bàsiques.
Tema 6.- Bases teòriques de les QFB.
|
6.1. El desenvolupament de la condició física.
6.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics.
6.2. L’escalfament.
6.2.1. Funcions i característiques segons tipus.
6.3. Les capacitats físiques bàsiques.
6.3.1. Concepte, classificacions i evolució.
6.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
6.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions.
6.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç. |
Tema 7.- Les QFB a l'escola.
|
7.1. La resistència.
7.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.2. La força.
7.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.3. La velocitat.
7.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.4. La flexibilitat.
7.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. |
Bloc IV: Desenvolupament i Aprenentatge Motor.
Tema 8. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà. |
8.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
8.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
8.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
8.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
8.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor.
8.3. Antecedents de l’aprenentatge motor.
8.3.1. Precursors.
8.3.2. La Segona Guerra Mundial.
8.3.3. Inici de la teorització.
8.4. Definició d’aprenentatge motor. |
Tema 9. Principals aspectes i factors relacionats amb l'aprenentatge motor |
9.1. Factors relacionats amb el subjecte.
9.1.1. La motivació.
9.1.2. Els coneixements o grau d'habilitats previs.
9.1.3. La funcionalitat.
9.2. Factors relacionats amb la tasca.
9.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius.
9.2.2. Factors lligats a la presa de decisió.
9.2.3. Factors lligats a l'execució de la tasca.
9.3. Factors relacionats amb la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.1. La informació.
9.3.2. El temps de pràctica.
9.3.3. L'adaptació de la situació d'ensenyança-aprenentatge a les característiques de l'alumnat.
9.3.4. L'especificitat de la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.5. Mètodes globals i analítics. |
Bloc V: Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius
Tema 10. Les CPM |
10.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
10.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
10.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
10.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
10.5. Conductes perceptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
10.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc. |
Bloc VI: Les Habilitats Motrius Bàsiques
Tema 11.- Aspectes generals de les habilitats. |
11.1.Concepte d’habilitat.
11.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives.
11.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives.
11.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives.
11.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius.
11.2. El moviment.
11.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment.
11.3. Les habilitats físiques bàsiques.
11.3.1. Concepte, classificació i tipologia. |
Tema 12.- Desenvolupament de les conductes motrius de base |
12.1. Equilibri.
12.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri.
12.1.3 Educació de l’equilibri postural.
12.2. Coordinació dinàmica general i especifica.
12.2.1. Tipus de coordinació.
12.2.3. Aspectes educatius en la seva pràctica.
12.3. Orientació.
12.3.1. Factors que influeixen.
12.3.2. Educació del sentit de l’orientació.
12.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema. |
Bloc IV: Les Habilitats Motrius Específiques
Tema 13.- Les habilitats motrius específiques |
13.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
13.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
13.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
13.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
13.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries). |
Tema 14.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques |
14.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
14.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
14.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip.
14.2.1. Iniciació al volei.
14.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
14.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.2.2. Iniciació a l’handbol.
14.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport.
14.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions.
14.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals.
14.3.1. Iniciació a la gimnàstica.
14.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics.
14.3.2. Iniciació a l’atletisme.
14.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.4. Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural.
14.4.1. Iniciació a l'esquí alpí.
14.4.2. Iniciació a les curses d'orientació. |
Bloc VIII: Expressió Corporal
Tema 15.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal |
15.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
15.2. Moviment coordinat en expressió.
15.3. L’espai i del temps en relació al moviment. |
Tema 16.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. |
16.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
16.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
16.3. Dramatització.
16.4. Dansa creativa.
16.5. Altres llenguatges expressius. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
24 |
54 |
Seminaris |
|
34 |
45 |
79 |
Pràctiques a laboratoris |
|
40 |
45 |
85 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura en els vuit blocs temàtics que la componen i de la professora que l’impartirà
|
Sessió Magistral |
Classes expositives per part de la professora i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.
Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
|
Seminaris |
Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.
Comentari de videos
|
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys/es.
Diari de la sessió.
|
Atenció personalitzada |
Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicats en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb la professora per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Descripció |
Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura, dubte, necessitat,... s'atendrà al despatx de la professora en hores d'atenció a l'alumnat prèvia cita i/o mitjançant una videoconferència (Teams del Moodle de l'assignatura). Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb la professora per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris seran sessions pràctiques on es vivenciaran els jocs i progressions presentades sobre CPM, HMB, HME i EC. Es valorarà la selecció dels jocs (qualitat, adequació i originalitat) i la participació. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
A les sessions pràctiques, es valorarà l'observació, el disseny i la posada en pràctica de la sessió d'EF a l'escola. |
40% |
Altres |
|
Hi haurà treballs grupals de desenvolupament en els següents blocs: - Evolució històrica de l'educació física. - Desenvolupament i Aprenentatge Motor. - Sistemes Corporals. Tanmateix hi haurà una prova escrita individual per tal d'avaluar la competència transversal "Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi". |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La docència serà presencial i d'assistència obligatòria tant a les sessions Magistrals / Seminaris com als Laboratoris. La informació al respecte de l'avaluació es donarà al començament de cada bloc. En cas de no poder assistir a l'escola Pràctiques, es modificaran els percentatges d'avaluació. Per aprovar l'assignatura s'han de superar tots els blocs de contiguts de forma indepenent. Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent la professora podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. - Les tasques recuperades en 2ª oportunitat tindran com a nota màxima un 5. - Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV. - Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se. - La no assistència a classe implicarà suspendre el bloc on s'hagi faltat i això, com a conseqüència, implicarà no aprovar l'assignatura al tenir un bloc suspès. |
Bàsica |
|
Bloc
I: Introducció al concepte d’EF escolar
Tema 1.- .- Bases teòriques -
Baena A., Granero, A. y Gómez M.(2009) La
epistemología de la Educación Física en relación al currículum de Secundaria en
la Ley orgánica de Educación. RETOS: Nuevas Tendencias en Educación Física,
Deporte y Recreación, núm 15, enero-junio 2009, pág. 49-56, Murcia. ISSN:
1579-1726 http://www.redalyc.org/pdf/3457/345732280010.pdf
-
DECRET 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació
de l’educació primària. Departament
d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. Barcelona. (pàg. 114-125) https://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacion-mecd/mc/lomce/mapa-ccaa/ordenes-primaria/primaria-catalunya.pdf
-
Madrona, PG., Contreras, OR. y Gómez, I.
(2008) Habilidades motrices en la infancia y su desarrollo desde una educación
física animada. Revista Iberoamericana de Educación, Nº 47, pág. 71-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2736759
-
Toconás, S.G. (2010). Contribuciones para una
epistemología de la educación física. Diálogos Pedagógicos, Año VIII, Nº 15,
Abril 2010, pág. 85-1001 http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/prueba/article/view/504
Tema 2. L’evolució històrica de
l’educació física. Bloc
II: Sistemes corporals
Tema 3.- El cos humà i els seus
moviments
Tema 4.- Anatomia dels sistemes
càrdiovascular i respiratori.
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del
sistema nerviós -
Col·legio Oficial Infermeres i infermers Barcelona (Infermera virtual)
-
Florenza, P. (2021) Buenas personas,
buenos compañeros/as para llegar a ser grandes deportistas, ¡una propuesta rica
en valores! Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física. Núm.73, pág. 57-63,
Julio 2021. Editorial Graó. Barcelona.
-
Florenza,
P. (2022). The human body
in movement: a perfect machine. Revista Tándem.
Didáctica de la Educación Física. Núm. 75, pág. 57-65, Enero 2022. Editorial
Graó. Barcelona.
-
Pérez de La Plaza, E, Fernández Espinosa AM (2013) Auxiliar de Enfermería. Técnicas
básicas de enfermería. Higiene en el medio hospitalario. Sexta edición. MCGrawHill
Education. Madrid ISBN: 978-84-481-8571-8
-
Aparell locomotor (pàg. 83-92) i moviments possibles de les diferents
articulacions (pàg. 100)
-
Sistema cardiovascular (pàg. 125-130)
-
Sistema respiratori (pàg. 167-172)
* Salut: -
Annicchiarico, RJ (2002) La actividad física y su influencia en una vida
saludable. Revista Digital efdeportes– Buenos Aires, Año 8, Nº 58, agosto 2002 http://www.efdeportes.com/efd51/salud.htm
-
Florenza, P.
(2019) Soporte vital básico en los centros educativos. Aprendiendo a salvar
vidas. Revista Tándem. Didáctica de la Educación
Física. Núm. 65, pág. 53-59, Julio 2019. Editorial Graó. Barcelona.
-
Marín, D (2009) Prevención de accidentes y lesiones deportivas en la clase
de Educación Física. Revista Digital efdeportes– Buenos Aires, Año 13, Nº 130,
marzo 2009 http://www.efdeportes.com/efd130/prevencion-de-accidentes-y-lesiones-deportivas-en-la-clase-de-educacion-fisica.htm
Bloc
III: Les qualitats físiques bàsiques.
Tema 6.- Bases teòriques de les QFB
Tema 7.- Les QFB a l’escola. Bloc
IV.- Desenvolupament i Aprenentatge motor
Tema 8: Aproximació a l’estudi de
l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
Tema 9: Principals aspectes i factors relacionats amb l’aprenentatge motor Bloc
V.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius
Tema 10. Esquema corporal, ajust
postural, lateralitat, respiració i relaxació. Bloc
VI:. Les Habilitats Motrius Bàsiques.
Tema 11.- .- Aspectes generals de les
habilitats.
Tema 12.- Desenvolupament de les
conductes motrius de base. -
Cidoncha, V. Díaz, E. (2010) Aprendizaje motor. Las habilidades motrices
básicas: coordinación y equilibrio. Revista Digital efdeportes – Buenos Aires,
Año 15, Nº 147, Agosto 2010. http://www.efdeportes.com/efd147/habilidades-motrices-basicas-coordinacion-y-equilibrio.htm
-
Contreras, C. (2011) La coordinación y el equilibrio dentro de la Educación
Física actual. Revista Digital efdeportes – Buenos Aires, Año 16, Nº 158, Julio
2011. http://www.efdeportes.com/efd158/la-coordinacion-y-el-equilibrio-dentro-de-la-educacion-fisica.htm
-
Florenza, P. (2015) Patinar a l’escola, una pràctica
esportiva, divertida i funcional. Revista Comunicació Educativa,
nº 28, pàg 53-60. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona ISSN: 1579-9911. EISSN:
2339-5559 http://revistes.urv.cat/index.php/comeduc/article/download/967/939
-
Florenza, P.
(2018) Las gomas elásticas: destreza, ritmo y tradición. Revista Tándem.
Didáctica de la Educación Física. Núm. 60, pág. 62 – 68, Abril 2018. Editorial
Graó. Barcelona.
-
Florenza, P.
(2018) Yincana cooperativa. Una jornada deportiva, saludable y sostenible.
Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física. Núm. 59, pág.65 - 71, Enero
2018. Editorial Graó. Barcelona.
-
Florenza,
P. (2019) Escalera de braquiación: lateralidad,
fuerza y agilidad. Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física. Núm. 63, pág.
52-59, Enero 2019. Editorial Graó. Barcelona.
- Florenza, P. (2020) Del juego
cooperativo al aprendizaje cooperativo. Revista Tándem. Didáctica de la
Educación Física. Núm. 68, pág. 64-70, Abril 2020. Editorial Graó. Barcelona.
- Florenza, P. (2020) El patio: un espacio y tiempo lúdico,
educativo, activo e inclusivo. Revista Tándem. Didáctica de la Educación
Física. Núm. 70, pág. 64–71, Octubre 2020. Editorial Graó. Barcelona.
-
Muñoz, D. (2009) La coordinación y el equilibrio en el área de Educación
Física. Actividades para su desarrollo. Revista Digital efdeportes – Buenos
Aires, Año 13, Nº 130, Marzo 2009. http://www.efdeportes.com/efd130/la-coordinacion-y-el-equilibrio-en-el-area-de-educacion-fisica.htm
-
Prieto, M.A. (2010) Habilidades motrices básicas. Revista Digital
Innovación y experiencias educativas. ISSN 1988-6047. Dep legal: GR 2922/2007,
Nº 37, Diciembre 2010 http://jorgegarciagomez.org/documentos/hmbasicas.pdf
Bloc
VII.-Les habilitats motrius específiques
Tema 13.- Les habilitats motrius específiques
Tema 14.- Aprofundiment dels fonaments
tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques. - Florenza, P.
(2019) Juegos deportivos y olimpiadas escolares intercentros. Revista
Tándem. Didáctica de la Educación Física. Núm. 66, pág. 62-69, Octubre 2019. Editorial
Graó. Barcelona.
-
Giménez, FJ., Castillo, E (2001) La enseñanza del deporte durante la fase
de iniciación deportiva. Revista Digital
efdeportes – Buenos Aires, Año 6, Nº 31, Febrero 2001 http://www.efdeportes.com/efd31/id.htm
Bloc
VIII: Expressió Corporal
Tema 15.- L’expressió en la conducta
humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal
Tema 16.- La dimensió artística de
l’expressió i comunicació corporal. -
Brozas, M.P. (1995) Los objetos: Recursos pedagógicos en expresión corporal.
Revista Apunts: Educación Física y
Deportes. Nº 40, pág. 34-38 http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=832
-
Cáceres (2010) La expresión corporal, el gesto y el movimiento en la edad
infantil. Revista digital para profesionales de la enseñanza. ISNN; 1989-4023
Dep. Leg: GR 2786-2008. Julio 2010 https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7343.pdf
-
Canales, I (2009) La mirada i el tacte en l’expressió corporal. Revista
Apunts. Educació Física i Esports. Núm. 98, Pàg 33-39. http://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFE/article/view/299703/0
-
Florenza, P. (2017) Coreógrafos por un
día. ¿Te animas a bailar? Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física.
Núm. 56, pág. 65-72, Abril 2007. Editorial Graó. Barcelona.http://www.grao.com/revistas/tandem/56-proyectos-interdisciplinares/coreografos-por-un-dia
-
Florenza, P.
(2017) Actors, mims i altres pallassades. 3,2,1 acció! Revista Comunicació educativa, nº 30, pàg. 61-76. Universitat
Rovira i Virgili. Tarragona.
-
Florenza, P. (2020) Coneix la festa: les danses populars
tradicionals catalanes. Revista Comunicació educativa,
nº 33, pàg. 65-81, 2020. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.
-
Fructuoso, C. Gómez, C. (2001) La dansa com a element educatiu en
l’adolescent. Revista Apunts. Educació Física i Esport. Núm. 66, Pàg. 31-37. http://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFE/article/view/301426
-
García, I. (2008) Expresión corporal y danza como contenidos para el
desarrollo de la creatividad en las clases de Educación Física. Revista Digital
efdeportes – Buenos Aires, Año 12, Nº 118, Marzo 2008.
http://www.efdeportes.com/efd118/expresion-corporal-y-danza-en-las-clases-de-educacion-fisica.htm
-
Muñoz, D. (2009). La expresión corporal en el área de Educación Física.
Batería de juegos. Revista Digital efdeportes – Buenos Aires, Año 13, Nº 130,
Marzo 2009. http://www.efdeportes.com/efd130/la-expresion-corporal-en-educacion-fisica.htm
-
Vázquez, RA, Tamayo JA (2004) Utilización de la expresión corporal como
medio de enseñanza de los diferentes contenidos del área de educación física en
la escuela. Revista Digital efdeportes – Buenos Aires, Año 10, Nº 77, Octubre
2004 http://www.efdeportes.com/efd77/exp.htm
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria (dilluns i dijous de 15 a 19 h). Quan el grup sigui menor o igual a 25-30 alumnes, hi haurà un únic laboratori. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|