Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
| | A2 |
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
- Les disciplines socials.
- Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials.
- L'adquisició de les nocions socials.
- Mètodes i recursos d'ensenyament-aprenentatge. Propostes d'actuacions per als tres cicles d'educació primària.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa.
- El tractament de la cooperació.
- Reflexió sobre la pràctica educativa.
- El disseny curricular.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.
- Les sortides fora de l'aula. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
19 |
20 |
39 |
Seminaris |
|
11 |
35 |
46 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
15 |
35 |
Treballs |
|
9 |
40 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
25 |
36 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. |
Seminaris |
Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius. |
Treballs |
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular (es reprendrà el supòsit pràctic treballat a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals II). El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors cooperatius. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multivariades. |
Pràctiques de camp/sortides |
Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements. |
Descripció |
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui.
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, aclarint tot tipus de conceptes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors cooperatius. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. Participació a classe. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a les sessions magistrals. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt. Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.
La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
M. FELIU i X. HERNÀNDEZ, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. DEAN, Ensenyar història a Primària, Zenobita edicions, 2008
K. EGAN, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria., Morata, 1991
F.X. HERNÀNDEZ, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia., Graó, 2002
H. PLUCKROSE, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C.A. TREPAT i P. COMES, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales., ICE-UB / Graó, 1998
A. GAVALDÀ (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació eduativa., Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
A. GAVALDÀ i J.M. PONS (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, Servei de Publicacions de la URV, 2013
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
|
|
Complementària |
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
, Revista Cuadernos de Pedagogía , ,
, Revista Investigación en la Escuela., ,
G. ANDOLFATO et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. VIDAL i C. BARBEITO, Construïm la pau, Intermón-Oxfam, 2004
J. BLYTH, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. DOMÍNGUEZ GARRIDO (coord)., Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. COOPER, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
Gavaldà, A.; Pons, J.M.; Grau, V.; Fernández, S.; Güell, Sandra i Piñana, M., "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", Generalitat Valenciana, 2015
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106 |
|
|
Altres comentaris |
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|