DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS II Codi 11904116
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica antoni.gavalda@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
victor.grau@urv.cat
Professors/es
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
PONS ALTES, JOSEP MARIA
GRAU FERRER, VICTOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
 Aep2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
- Finalitats de l’ensenyament de les ciències socials.
- L’adquisició de les nocions socials.
- Conceptualització de les ciències socials.
- El treball cooperatiu a l’escola.
- Aportacions i propostes d’actuacions pels tres cicles d’educació primària. Mètodes i recursos d’ensenyament-aprenentatge.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa en didàctica de les ciències socials.
- Treball amb fotografies i documents històrics.
- Aprofitament didàctic de recursos museístics.
- Tractament del disseny curricular.
- Preparació didàctica teòrico-pràctica d'una sortida.
- Implementació d’unitats de Ciències Socials des de la perspectiva cooperativa.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
Aep1
19 20 39
Seminaris
Aep2
B2
B3
11 35 46
Pràctiques a laboratoris
B2
B3
20 15 35
Treballs
Aep2
B2
B3
B4
C4
9 40 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
11 25 36
Pràctiques de camp/sortides
Aep2
B3
C4
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
Aep1
B3
C4
1 0 1
Proves pràctiques
Aep2
B2
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. Lectures.
Seminaris Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, amb iniciatives pràctiques.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Treballs Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonats respecte a pràctiques diversificades.
Pràctiques de camp/sortides Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. Resolució d'activitats al Museu d'Història de Catalunya.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació de coneixements.

Atenció personalitzada
Descripció
Si algun alumne presenta necessitats educatives pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, on s'aclariran tot tipus de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
Aep2
B2
B3
B4
C4
Treball didàctic amb fotografies i documents. Domini exhaustiu del disseny curricular. Implementació d'unitats didàctiques des d'una perspectiva cooperativa. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula: comentaris de lectures. 50
Proves de desenvolupament
Aep1
B3
C4
Proves sintètiques analítiques i sintètiques dels continguts treballats a les sessions magistrals. 20
Proves pràctiques
Aep2
B2
B3
C4
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt.

Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica M. Feliu i X. Hernàndez, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. Dean, Ensenyar història a Primària, Zenobita, 2008
K. Egan, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria, Morata, 1991
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, Graó, 2002
H. Pluckrose, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, UB - Graó, 1998
A. Gavaldà i J.M. Pons (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, URV, 2013
A. Gavaldà (ed.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, URV i Universitat de Vic, 2016

Complementària A. Gavaldà (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació educativa, Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
x, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
x, Revista Investigación en la Escuela, ,
G. Andolfato et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. Vidal i C. Barbeito, Construïm la pau, Intermón - Oxfam, 2004
J. Blyth, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. Domínguez Garrido (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. Cooper, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
A. Gavaldà i J.M. Pons, La práctica como base en la enseñanza de las ciencias sociales. Un laboratorio para el Grado de Educación Primaria, Revista Investigación en la Escuela, núm. 89, 2016

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES II/11904106
 
Altres comentaris
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent